اخبار
کد خبر : 14510 ۱۴۰۰/۰۹/۲۷   ۲۱:۳۱:۲۶

نایب رییس شورای اسلامی شهر ارومیه متذکر شد؛
ضرورت جلوگیری از انتقال فاضلاب‌های خانگی و صنعتی به کانال‌های زراعی

 

نایب رییس شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: باید از انتقال فاضلاب‌های خانگی و صنعتی به کانال‌های زراعی جلوگیری شود.

به گزارش نای قلم، مرتضی منافی در صحن علنی شورای اسلامی شهر ارومیه اظهار کرد: آب منطقه‌ای اذعان می‌کند که نباید آب بارندگی‌ها به نهرهای زراعی ریخته شود در حالی که از قدیم الایام بر اساس توپوگرافی طبیعی بارندگی حاصل از باران و برف  به داخل نهرها هدایت می‌شد.

وی افزود: در گذشته شهرداری این نهرها را با هماهنگی خود سازمان آب ساماندهی کرده و کانال احداث می‌کرد که باید بر همین روال پیگیری شود.

نایب رییس شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: بزرگ‌ترین مشکل وجود پساب و آلودگی این نهرهاست که باید طبق ماده 46 شورای آب این موضوع توسط سازمان محیط زیست و آب و فاضلاب کنترل شده و جلوی پساب خانگی و صنعتی به این نهرها گرفته شود.

منافی ادامه داد: آب‌های بارندگی هدایت شده به این نهرها در قسمت خروجی شهر از نهر قره‌حسنلو به نهر قانلی ارخ هدایت و وصل می‌شود که ساماندهی ورودی و خروجی آب‌ها نیاز به 100 میلیارد تومان هزینه دارد که باید از اعتبارات استانی و منابع داخلی حل شود.

وی تصریح کرد: در قسمت خروجی شهر جهت هدایت به روضه چای و از آنجا به دریاچه ارومیه 16 کیلومتر باید کانال توسط سازمان آب احداث شود که در حال حاضر دو دره صدرا و حیدرلو احداث شده ولی به احداث هفت دره دیگر نیاز داریم .

منافی لایروبی رودخانه ها و احداث دیوار حفاظتی در رودخانه ها را از وظایف سازمان آب دانست و ادامه داد: در سال 98 لایروبی رودخانه شهرچای توسط شهرداری به طول شش هزار و 500 متر انجام شد و احداث دیوار حفاظتی از سال 99 تا به امروز نیز در حال انجام است .

وی عنوان کرد: پوشش و ساماندهی انهار با دال بتنی و نرده باید با هماهنگی و مساعدت  سازمان آب باشد چرا که احداث و لایروبی آن ها داخل شهر را شهرداری انجام می دهد.

منافی تصریح کرد: شهرداری نسبت به ساماندهی انهار داخل شهر اقدام کرده و علاوه بر اینکه شهرداری از آن نهرها به عنوان مسیر هدایت آب سطحی نیز استفاده می کند.

نایب رییس شورای اسلامی شهر ارومیه خاطرنشان کرد: سازمان آب از کشاورزان  حق آبه دریافت می کند که باید در داخل شهر نیز نگهداری انهار زراعی با سازمان آب باشد و بحث نگهداری را خودشان بر عهده گیرند.

کد خبرنگار: 983126

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا