اخبار
کد خبر : 14508 ۱۴۰۰/۰۹/۲۷   ۲۱:۰۶:۵۷

شهردار ارومیه:
پساب نباید به انهار زراعی وارد شود

 

شهردار ارومیه گفت: پساب نباید به انهار زراعی وارد شود ولی این مهم به دلیل شرایط جغرافیایی اتفاق می‌افتد.

به گزارش نای قلم، حسین مهدی زاده امروز در صحن علنی شورای اسلامی شهر اظهار کرد: پساب‌های شهری شامل پساب‌های خانگی و روان آب‌ها است که متولی پساب‌های خانگی آب و فاضلاب بوده و شهرداری نیست.

وی افزود: ۹۵ درصد از این پساب‌ها با توجه به وجود شیب‌های حاشیه شهر به انهار ملحق می‌شود که نباید این مهم روی دهد.

شهردار ارومیه اضافه کرد: این مهم منجر به جمع شدن پساب‌ها در قسمت‌هایی از حاشیه شهر شده؛ قسمت های حاشیه ای که منتهی الیه خط محدوده شهری است .

وی با اشاره به مقوله روان آب ها در زمان بارش ها، بیان کرد: روان آب های سطح شهر باید از طریق رودخانه شهرچای و رودخانه روضه چای انتقال و هدایت شود.

مهدی زاده اضافه کرد: منتهی‌الیه این دو رودخانه به دریاچه ارومیه ختم می شود و هدایت آب های سطحی از دو رودخانه به دریاچه یک ظرفیت است اما مشغله های سیاسی باعث شده نتوانیم از این ظرفیت احیای دریاچه به نفع شهر استفاده کنیم .

شهردار ارومیه وجود روان آب‌ها در زمان بارش‌ها را یک ظرفیت به ویژه ظرفیتی برای احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد.

وی ادامه داد:  شهر ارومیه به مساحت هشت هزار هکتار بوده که روان آب های این میزان مساحت باید به محلی انتقال یابد؛ مقوله مهمی که از آن غفلت شده هر چند مطالعاتی  صورت گرفته است.

شهردار ارومیه عنوان کرد: منتهی الیه انهارهایی که از خط محدوده به بیرون هدایت می‌شود و در آن جا جمع شدن پساب رقم می خورد .

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه ای با شرکت آب منطقه ای استان پیشنهاد داد که  حداقل در فاصله ۱۰۰ متری از محدوده، آن مکان هایی  که به کانال های خاص می توانیم انتقال دهیم از طریق تامین منابع مالی، طرح هایی مطالعه و تفاهم نامه انعقاد شود تا محدوده ای که شهروندان در آن زیست می کنند پساب ها را از آن خارج کرد.

 شهردار ارومیه در پایان اظهار کرد: مدیریت شهری در کنار آب منطقه ای جهت لایروبی انهار است اما موانع و مشکلات قانونی با انعقاد تفاهم نامه و برگزاری نشست تحقق می یابد.

کد خبرنگار: 983126

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا