اخبار
کد خبر : 14484 ۱۴۰۰/۰۹/۲۴   ۲۱:۰۶:۴۰

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان:
300 حلقه چاه آب شرب روستایی در آذربایجان غربی از مدار خارج شد

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: در سال جاری 300 حلقه چاه آب شرب روستایی به دلیل افت سطح آبخوان از مدار خارج شد.

به گزارش نای قلم، یاسر رهبردین امروز در جلسه بررسی عملکرد پروژه های طرح احیا و تعادل‌بخشی اظهار کرد: با توجه به کسری 350 میلیون متر مکعبی آبخوان در سال جاری، اجرای دقیق و جدی طرح تعادل‌بخشی اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی تاکید کرد: مشکلات مربوط به بهره برداری از منابع آب به طور اخص منابع آب زیرزمینی پدیده نوظهوری در کشور و استان آذربایجان غربی محسوب نمی شود. نگاهی به روند توسعه بهره برداری از منابع آب بیانگر عوارض نامطلوب کاهش حجم مخازن آبرفتی از سال‌های گذشته است.

رهبردین تصریح کرد: نگاه یک جانبه به توسعه کشاورزی و عدم رعایت الگوی مصرف از جانب متولیان امر کشاورزی از عوامل اصلی بروز پدیده نامطلوب افت ادامه دار در سطح آبخوان‌های استان محسوب می‌شود که با توجه به نقش تعیین‌کننده آب زیرزمینی در تامین آب مورد نیاز برای مصارف مختلف از جمله شرب و کشاورزی در مناطق مختلف روستایی و همچنین تامین آب بخش صنعت، اهمیت حفظ و نگهداری از منابع آب زیرزمینی و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز را دوچندان می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان افزود: با توجه به وضعیت بارندگی در سال جاری و پیش‌بینی‌های سال آینده با پدیده خشکسالی مواجه هستیم که در سال آینده نیز به احتمال زیاد ادامه‌دارخواهد بود.

رهبردین گفت: دلیل اصلی کسری آبخوان کاهش بارش های آسمانی و عدم تغذیه مناسب منابع آب زیرزمینی، چاه‌های غیرمجاز و اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی بوده است در راستای چاره‌اندیشی برای کنترل افت و کسری مخزن حادث شده در آبخوان‌ها، با تعریف طرح تعادل‌بخشی، تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب برنامه‌های خود در زمینه بهبود وضعیت منابع آب زیرزمینی را از سال‌های قبل آغاز کرده‌ایم لذا برخورد با چاه‌های غیرمجاز در راس فعالیت‌های همکاران شرکت آب منطقه‌ای قرار گیرد.

 وی تاکید کرد: در ماه‌های باقی مانده تا پایان سال جاری تعیین تکلیف چاه‌های فرم 1، نصب کنتورهای حجمی و انسداد چاه‌های غیرمجاز با جدیدت دنبال شود.

در این جلسه همچنین مدیران امور آب شهرستان های استان نیز به ارائه گزارش عملکرد مجموعه خود در خصوص طرح احیا و تعادل‌بخشی در سال جاری  پرداختند.

کد خبرنگار: 983125

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا