اخبار
کد خبر : 14440 ۱۴۰۰/۰۹/۱۹   ۲۱:۵۸:۴۷

یادداشت؛
اجرای آزمون حضوری راهکار عدالت آموزشی

 

با شیوع ویروس کرونا، جوامع با محدودیت‌های فراوانی مواجه شد که یکی از آن‌ها، محدودیت در برگزاری اجتماعات به ویژه اجتماعات مربوط به امور آموزشی هم‌چون کلاس درس بود.

حال شاهد آن هستیم که حوزه‌های مختلف، دست‌خوش آسیب‌‌ها و تغییرات بعضا جبران‌ناپذیری شده‌اند که یکی از مهم‌ترین آن‌‌ها حوزه آموزش است؛ چرا که در نخستین گام، آموزش حضوری که سالیان سال شکل غالب و محبوب آموزش بود، متوقف و به‌جای آن، آموزش مجازی متداول شد. آموزشی که به‌دلیل نداشتن شرایط آموزش حضوری و زیرساخت‌های لازم نتوانست بحث عدالت آموزشی را در معنای واقعی برای همه رقم بزند و این موضوع در آینده یعنی در دوران پساکرونا اثرات و تبعات خود را بیشتر نمایان خواهد ساخت.

موضوع عدالت آموزشی در بحث آزمون‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است. اگر چه تلاشهای زیادی توسط معلمان خلاق و استفاده از نرم‌افزارهای مختلف برای جلوگیری از تقلب دانش آموزان در آزمونهای مجازی انجام شد ولی به صفر رسیدن این تقلب‌ها غیرممکن است.

حسین معافی تحلیلگر مسائل آموزشی در یادداشت خود به این موضوع پرداخته است. در این یادداشت می‌خوانیم: جدی نگرفتن آموزشها و آزمونهای مجازی، دریافت نمرات عالی و غیرواقعی در آزمونهای غیرحضوری، کسب نمرات عالی توسط دانش‌آموزان ضعیف، به کارگیری نفراتی به غیر از خود دانش آموز به عنوان آزمون دهنده، عدم تلاش و انگیزه برای یادگیری و درس خواندن و کسب نمره قبولی بدون زحمت، از جمله عواملی است که باعث شده دانش آموزان علاقه‌ای به آزمونهای حضوری نداشته و تمایل به شرکت در آزمونهای غیرحضوری دارند. این عوامل در طی دو سال گذشته به طور کلی باعث شده که اکثر دانش آموزان از سواد علمی کافی برخوردار نباشند و در آزمون‌های حضوری و یا امتحانات نهایی نمرات خوبی را به دست نیاورند که علاوه بر اعتراضات فراوان به مدرسه، معلم و سیستم آموزشی در سال‌های بعد نیز به علت نداشتن پیش دانسته‌ها و اطلاعات پایه در یادگیری مفاهیم، بیشتر دچار مشکل خواهند شد.

دروس عمومی و خواندنی بیشتر تحت تأثیر این سهلانگاری‌ها قرار گرفت و کاهش نمرات این دروس در تحلیل آزمون‌های نهایی بیشتر دیده میشود.

بی شک در امتحانات پایانی نوبت اول و دوم نیز عده‌ای به علت بیماری و یا بهانه‌های دیگر از حضور در جلسه آزمون خودداری می کنند و گرفتن آزمون غیرحضوری از آنها باعث اعتراض دیگر دانش آموزان و بی‌عدالتی شده و این رویه در نوبتهای بعدی بیشتر خواهد شد؛ لذا پیشنهاد میشود که از دانش‌آموزان غایب در جلسه آزمون حضوری، دو هفته بعد آزمون مجدد به صورت حضوری گرفته شود.

با توجه به واکسیناسیون اکثر معلمان و دانش‌آموزان و رعایت اصول بهداشتی در مدارس و برای جلوگیری از بیماری‌ها و آسیبهای جسمی و روحی دانش آموزان در آموزش‌های مجازی و همچنین برای جلوگیری از کم سوادی و عدم تلاش علمی دانش آموزان، شایسته است که اولیای گرامی فرزندان خود را برای حضور در مدرسه و به ویژه شرکت در آزمونهای حضوری تشویق و ترغیب کنند که در سالهای بعد و در امتحانات نهایی و کنکور با مشکل مواجه نشوند.

«در یک کلام، اگر ما خواستار ورود به جهان مدرن و داشتن جایگاهی باشیم که شایسته‌مان است، باید بیش و پیش از هر چیز آموزش و پرورش خود را جدی بگیریم و عدالت آموزشی را در آن برقرار کنیم؛ اینجا دروازه همه موقعیت‌های توسعه‌یافتگی دیگر است.»

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا