اخبار
کد خبر : 14427 ۱۴۰۰/۰۹/۱۸   ۱۷:۲۷:۵۰

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تاکید کرد؛
حمایت از نخبگان، هنرمندان و اهالی رسانه آذربایجان غربی

 

آیین تکریم و معارفه‌ی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی امروز با حضور جمعی از مدیران ارشد حوزه فرهنگ در کشور و استان برگزار شد.

به گزارش نای قلم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان در این مراسم بر حمایت از نخبگان، هنرمندان و اهالی رسانه، ارتباط هدفمند و عملیاتی جامعه هنری با متولیان فرهنگی و هنری استان همچنین ایجاد بستر برای پیوست‌های فرهنگی در توسعه استان تاکید کرد.

علیرضا نوروزی افزود: هنر و رسانه دو بال هر توسعه‌ای هستند، به واسطه این دو، همگرایی‌ها، شفافیت‌ها، آشتی‌ها و هم‌افزایی‌ها روان و قابل دسترس است و هر دو زبان مشترک بین دولت و مردم به شمار می‌آیند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان اضافه کرد: مسئولیت در عرصه فرهنگ امری سخت و طاقت‌فرساست چون ارتباط با روح و روان، هویت و ارزش‌ها دارد که سنجش و ارتقای هر یک از آنها مسئولیت‌زا و دشوار است.

وی مهمترین اولویت مجموعه را جامه عمل پوشاندن به دغدغه‌های مقام معظم رهبری به ویژه در محورهای گام دوم انقلاب، اجرای عدالت اجتماعی، تبیین و تقویت فرهنگ مهدویت و ترویج فرهنگ ایثار، توزیع و تقویت فرصت‌های فرهنگی و هنری عنوان کرد.

نوروزی به ظرفیت‌های استان اشاره و اظهار کرد: اول اینکه بیش از 900 کیلومتر مرز فرهنگی با کشورهای متفاوت داریم. دوم به واسطه تمدن دیرین، فرهنگ اقوام ادیان ومذاهب نیز در آن نهفته است. از سوی دیگر دروازه های کشور برای فرهنگ و اقتصاد در این استان مستقر است که همه این شاخصه‌ها هم فرصت هستند و هم تهدید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خاطرنشان کرد: استانی که روزگاری نه چندان دور مهد و پایتخت رشته‌های هنری ازجمله سینما و عکاسی و اولین مرکز تلویزیونی کشور بود، تئاترش بهترین های سینما را در خود پرورش داد، تذکره‌نویسان، شاعران و داستان‌نویسانش که در تاریخ ادبیات درخشیدند سپس فراموش شدند، اکنون احیا و تقویت جایگاهشان را از ما می‌طلبند.

نوروزی اذعان کرد: هر قوم و هر دین و مذهب که همزیستی می‌کنند از نظام فرهنگی مطالباتی دارند نمی‌توان نگاه به این استان با نگاه به دیگر استان‌ها همسان شود به ویژه در توسعه، بودجه مرزهای فرهنگی و ساختارسازی برای زندگی اجتماعی مردمان استان به توجه و همتی خاص نیاز دارد بدین منظور توجه به شاخص‌ها و بودجه های فرهنگی و هم‌افزایی فرهنگ ها در درون استان جزو محورهایی است که خواهیم کوشید در توزیع امکانات ایجاد زیرساخت‌ها از حمایت دولت و پشت گرمی مسوولان استان بهره‌مند شده و به آنها جامه عمل بپوشانیم.

* از مهاجرت هنرمندان باید جلوگیری کرد

وی متذکر شد: از مهاجرت هنرمندان باید جلوگیری کرد و به صنعت هنر و تکریم هنرمند پرداخت چراکه تغییر در فرهنگ بسیار بی‌صداست لذا باید اقدام ما در رفتار اعتمادآفرین باشد.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان، برای رسیدن به این مهم تحول در مدیریت شهرستان ها، حمایت از نخبگان، هنرمندان و اهالی رسانه، ارتباط هدفمند و عملیاتی جامعه هنری با متولیان فرهنگی و هنری استان همچنین ایجاد بستر برای پیوست‌های فرهنگی در توسعه استان یک الزام است.

وی تاکید کرد: تحقق شاخص‌های توسعه برنامه‌های پنج ساله در استان باید در عمل قابل اعتنا باشد، اگر هنر منجر به تولید ارزش، رفتار ارزشمند، زیبایی و آرامش نشود جای حرف دارد و این ممکن نیست مگر به همت همه ارکان نظام اداری و فرهنگی استان ازجمله هنرمندان، اصحاب رسانه و اهالی فرهنگ وگرنه اداره کل فرهنگ و ارشاد یک دستگاه تسهیل‌گر و کار و تولید در دست انجمن‌ها، نهادها و مردم است.

نوروزی همچنین گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد شورای فرهنگ عمومی را یک فرصت و خدمت فراگیر و راهبردی می‌داند و تمام توان خود را مصروف این خواهد کرد که در فرهنگ عمومی جامعه اثرگذار باشد.

* تدریس زبان مادری از اولویت های مهم است

رییس مجمع نمایندگان آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: تدریس زبان مادری از اولویت های مهم بوده و از وزارت ارشاد درخواست داریم شرایطی فراهم شود تا هر قومی بتواند به‌راحتی زبان مادری و فرهنگ اصیل خود را بیاموزد.

حجت الاسلام سیدسلمان ذاکر افزود: مدیریت فرهنگ و ارشاد باید بر عهده کسی باشد که مبانی دینی را خوانده باشد و هم باید مبانی غرب را به خوبی بشناسد، چراکه اگر تفکرات غرب را نشناسد، نمی‌تواند مبانی دین را در بین این میزان از تفکرات صیانت کند.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم در مقابل فرهنگ غرب بایستیم، باید به فرهنگ اصیل قومیت‌ها و ادیان که از اجدادیان به دستمان رسیده است، تکیه کنیم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما باید فرهنگ انقلاب، ایثار و شهادت و آداب و رسوم خود را بازپس گرفته و تقویت کنیم و آن زمان است که خواهیم دید، خردورزی تفکرات غربی در مقابل اسلام هیچ خواهد بود، درخواست ما از مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز تلاش در راستای تقویت این فرهنگ است.

کد خبرنگار: 983125

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا