Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 14423 ۱۴۰۰/۰۹/۱۷   ۱۹:۳۸:۲۳

استاندار آذربایجان غربی متذکر شد
کمبود آب در برخی از مناطق؛ مهمترین چالش‌ آذربایجان غربی

 

استاندار آذربایجان غربی، کمبود آب در برخی از مناطق استان را یکی از مهمترین چالش های آذربایجان غربی عنوان کرد.

به گزارش نای قلم، محمدصادق معتمدیان امروز در دیدار مدیران حوزه آب استان، با تاکید بر ضرورت افزایش راندمان کشاورزی استان، اظهار کرد: با این وجود، در سال‌های گذشته برنامه ریزی خاصی برای رفع این چالش در استان صورت نگرفته و اقدامات انجام شده نیز نتوانسته نتایج قابل قبولی داشته باشد.

وی افزود: متاسفانه در این استان محصولات آب‌بر نظیر چغندرقند زیاد کشت می‌شود و بیش از ۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به این امر اختصاص یافته که با وجود مصرف بسیار بالای آب و خروج بخش زیادی از این محصول  از استان، این حجم از کشت مقرون به صرفه نیست.

استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: کشاورزی استان باید به سمت کشت محصولات کم آب‌بر حرکت کند و در این راستا، باید طرح‌های مختلفی توسط سازمان جهاد کشاورزی ارائه شود.

وی با اشاره به لزوم توجه به طرح های توسعه بخش کشاورزی با لحاظ کمبود آب و تغییر الگوی کشت در استان افزود: با توجه به‌ راندمان تولید بالا در واحدهای گلخانه ای و مدیریت مصرف آب و همچنین ایجاد فرصت های اشتغال در این واحدها، برنامه ریزی برای احداث گلخانه های بزرگ باید در استان عملیاتی شود.

معتمدیان با اشاره به ظرفیت های استان در بخش صادرات، تصریح کرد: آذربایجان غربی موقعیت بی نظیری در کشور برای صادرات دارد و باید از این ظرفیت برای تولید محصولات کشاورزی گلخانه ای با رویکرد صادراتی بالا استفاده شود.

وی فعال شدن کارگروه سازگاری با شرایط کم آبی در آذربایجان غربی را برای دریافت نظرات مختلف در خصوص کاهش مصرف آب بسیار مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: وظیفه این کارگروه اجماع‌سازی بین دستگاه‌های مختلف برای ارائه طرح‌هایی در جهت مصرف بهینه آب در استان خواهد بود.

استاندار آذربایجان غربی، توجه به آبخیزداری را یکی از راهکارهای مهم استفاده از ظرفیت های آبی در حوضه های مختلف آبریز در استان دانست و اضافه کرد: احداث آب بندهای کوچک آبخیزداری می توانند در مهار سیلاب و ذخیره آب بسیار موثر باشند و علاوه بر آن، اعتبار کمی نیز برای ساخت آنها نیاز است.

در این جلسه مدیران حوزه‌های آبی ارس و دریاچه ارومیه گزارشی از وضعیت آبی حوضه های تحت مدیریت خود ارائه کردند.

کد خبرنگار: 983125

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا