اخبار
کد خبر : 1442 ۱۳۹۴/۱۰/۲۱   

سلامت حاشیه نشینان؛ از حاشیه به متن

 حاشیه نشینان با وجودی که در دل یا حاشیه شهرها جای دارند ولی به واقع به عنوان یک شهروند از خدمات شهری بهره نمی برند، حکایت حاشیه نشینان، حکایت بین داشتن و نداشتن است.

به گزارش نای قلم، اگر چه تعریف مشخصی از حاشیه نشینی وجود ندارد و تعاریف مختلفی از سوی جامعه شناسان و انسان شناسان ارایه شده است اما سالیان سال است که اهالی این مناطق از تخصیص بسیاری از اعتبارات و امکانات شهری کنار گذاشته شده اند و طبق قانونی نانوشته، همواره یا از دریافت خدمات درمانی و بهداشتی محروم مانده اند و یا خدمات باکیفیتی دریافت نمی کردند.

اما با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و اجرای طرح تحول سلامت، برای نخستین بار طی دهه های اخیر، سلامت حاشیه نشینان مورد توجه ویژه قرار گرفته و خدمات بهداشتی و درمانی عادلانه ای به این شهروندان محروم ارائه می شود.

بر کسي پوشيده نيست که مناطق حاشيه نشين به دليل عدم برخوردايي از بهداشت و امكانات درماني، فقدان امكانات شهري، اثرات منفي و وخيمي را بر محيط انساني، محيط زيست و شرايط کالبدي شهر بر جاي مي‌گذارند. به همين دليل متوليان حوزه سلامت معضل حاشيه نشيني را در آغاز فاز دوم طرح تحول نظام سلامت، در صدر برنامه‌ريزي هاي خود قرار دادند و اقدامات موثري را انجام دادند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و بهداشت و درمان آذربایجان غربی امروز در جمع خبرنگاران گفت: آذربایجان غربی جزو استان هایی است که مناطق حاشیه نشین در شهرهای آن وجود دارد.

جواد آقازاده افزود: بحث حاشیه شهرها معضلات خاص خود را دارد و در این زمینه در این استان کار عظیمی صورت گرفته است به طوری که 450 هزار نفر حاشیه نشین تحت پوشش طرح تحول نظام سلامت قرار گرفته اند.

او اظهار کرد: با فراهم شدن زیرساخت های مناسب در این مناطق، دسترسی مردم حاشیه شهرها به خدمات بهداشتی درمانی در شهرستان های ارومیه، خوی، میاندوآب، مهاباد و پیرانشهر 66 درصد افزایش پیدا کرده است.

آقازاده همچنین به جمع آوری اطلاعات با لحاظ جنبه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در مناطق حاشیه شهر اشاره و اظهار کرد: این اطلاعات می تواند مورد استفاده سایر سازمان ها از جمله نیروی انتظامی و آموزش و پرورش جهت توسعه قرار گیرد و دانشگاه علوم پزشکی پروژه های مشترکی با این نهادها و ارگان ها منعقد کرده است.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه راه اندازی مراکز سلامت جامعه به کمک طرح تحول نظام سلامت را هم خدمتی دیگر در عرصه سلامت برشمرد که هم اکنون در آذربایجان غربی به صورت ادغام یافته با برنامه پزشک خانواده به اجرا درمی آید و مردم به شکل فعال تری می توانند از موهبت سلامت بهره مند شوند.

راه اندازی مراکز جامع سلامت، خدمت نوینی است که برای شهروندان ساکن حاشیه شهرها در نظر گرفته شده و در راستای اجرای طرح تحول سلامت، این مراکز قادر خواهند بود که سطح سلامت این شهروندان از یاد رفته را ارتقا ببخشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه سلامت محوری را، محور کنونی برنامه پزشک خانواده عنوان کرد و گفت: با ارایه این خدمات فعال، مردم هم به سلامت محوری دعوت شده اند و توانسته ایم کار بزرگی در حوزه سلامت انجام دهیم.

وی تصریح کرد: در این مراکز متخصصینی حضور دارند که  بیماران را به مراکز تخصصی تر ارجاع می کنند.

به گفته آقازاده، تعداد مراکز سلامت از 23 واحد در سال گذشته به 33 واحد در سال جاری افزایش یافته و نیروهای مورد نیاز برای این پایگاه ها جذب شده است.

وی در ادامه سخنان خود به صرف هزینه 20 میلیارد تومان برای حاشیه شهرها، تکمیل 96 درصد پرونده خانوارها، انجام 50 هزار ساعت کار ستادی، انتخاب پایگاه های طرزیلو- شهداء و نیکخواه به عنوان مراکز ارجاع با حضور متخصصان مورد نیاز اصلی به صورت ارائه خدمات کاملاً رایگان اشاره کرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا