اخبار
کد خبر : 14403 ۱۴۰۰/۰۹/۱۵   ۲۰:۱۶:۳۹

آوازه بلند فرش افشار تکاب در بازارهای جهانی؛
گواهی ثبت جهانی فرش آهنین افشار تکاب رونمایی می‌شود

 

فرش دستباف آذربایجان غربی میراثی کهن از گذشتکان این دیار است که ظرافت هنر اصیل فرشبافی به همت سرانگشت ظریف بافان، در تار و پود آن چشم نوازی می کند.

به گزارش نای قلم، از میان طرح ها و شهرهای مطرح هنر فرش بافی استان، خوی با فرش ریز ماهی اش و تکاب با فرش افشارش قدمت دیرینه ای دارند و برای خود شهرت و آوازه ای جهانی کسب کرده اند.

در این میان فرش افشار تکاب یا همان آهنین فرش افشار تکاب به عنوان برند ملی ثبت شده و امسال به ثبت جهانی رسیده است تا هر چه بیشتر زیبایی و اصالت خود را به نمایش بگذارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: با ثبت جهانی فرش آهنین افشار تکاب، به زودی از گواهی ثبت جهانی رونمایی می‌شود.

غلامرضا بابایی در گفتگویی اظهار کرد: تلاش برای ثبت جهانی فرش آهنین افشار تکاب از سال 1392 آغاز شده بود که که امسال با پیگیری‌های مستمر سازمان به ثمر نشست.

وی افزود: آذربایجان غربی یکی از قطب‌های تولید فرش دست‌بافت در کشور است که با فعالیت بیش از 72 هزار قالی باف سالانه 290 هزار متر مربع انواع فرش دست بافت تولید و روانه بازارهای داخلی و جهانی می شود.

بابایی اضافه کرد: در حوزه فرش دست بافت آذربایجان غربی 2 برند با قدمت بیش از هزار سال وجود دارد که در سال‌های گذشته فرش ریز ماهی خوی به ثبت جهانی رسیده بود و امسال نیز فرش افشار تکاب به ثبت جهانی رسید.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان هم گفت: شهرستان تکاب دارای هشت هزار قالی باف است که سالانه 32 هزار متر مربع انواع فرش دست بافت را در طرح ها و نقشه های مختلف تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می کند که بیشتر فرش های تولید شده در این شهرستان فرش آهنین افشار تکاب است.

محمد دهقان خاطرنشان کرد: در حال حاضر از هشت هزار بافنده تکابی تنها 850 نفر بیمه شده‌اند و مشکل بیمه تأمین اجتماعی یکی از مشکلات و درخواست‌های اصلی بافندگان تکاب و استان است که در تلاش برای رفع این مشکل هستیم.

کارشناسان معتقدند کمبود نقدینگی، نبود نظام حمایتی جامع و کارآمد برای بافندگان فرش، شیوه تولید سنتی، نبود نظام صنفی فعال و بی توجهی به این برند ملی موجب شده است صنعت فرش تکاب با مشکلاتی در عرصه تولید و صادرات مواجه شود.

آنچه مسلم است ثبت جهانی فرش افشار تکاب می تواند زمینه را برای رونق دوباره تولید و صادرات این برند ملی فراهم کند و انتظار فعالان این هنر – صنعت، تلاش بیش از پیش متولیان و مسئولان برای استفاده از این ظرفیت جهانی است.

این در حالیست که در حال حاضر مشکلات بازار فرش دستباف از جمله فروش، تهیه مواد اولیه مرغوب، هزینه های بالای تولید و بی انگیزگی قالیبافان، با بازار تقاضا ارتباط مستقیم دارد به گونه ای که امید است با حذف تحریم ها و افزایش تقاضا و صادرات بخش قابل توجهی از مشکلات حل شود.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا