اخبار
کد خبر : 144 ۱۳۹۴/۰۴/۱۰   

نبود زیرساخت‌هاي كافي معضل گسترش ورزش در روستاها است

*رسانه‌ها یکی از بازوان اصلی احیا و ترویج فرهنگ سنتی هستند

بازی‌های سنتی، بومی و محلی بخشی از فرهنگ غنی این مرز و بوم به شمار می‌رود که مطالعه و معرفی این بازی‌ها از این جهت حائز اهمیت است که می‌تواند هم به انسان دانشی در زمینه داشته های فرهنگی دهد و هم فرصتی فراهم کند که با کسب آگاهی بتوان در زندگی امروز خود از آن استفاده کرد و از شادی و نشاطی که بخش جدایی ناپذیر این بازی‌ها بهره‌مند شد.

اما متأسفانه آنچه امروزه شاهد آن هستيم اين است كه امروزه بيشتر بازی‌ها، سرگرمی‌ها و ورزش‌ها در دنياي صنعتي و مدرن رنگ و جلوه اي تازه يافته و بسياري از اين رشته هاي اصيل و با هويت ريشه در فرهنگ، بارورها و تاريخ نياكانمان دارد.

از طرفي نقش و جايگاه روستاها در فرايندهاي توسعه اقتصادي، اجتماعي و سياسي در مقياس محلي منطقه اي، ملي، بین‌المللی و پيامدهاي توسعه‌نیافتگی مناطق روستايي چون فقر گسترده نابرابري فرايند رشد سریع جمعيت، بيكاري، مهاجرت، حاشيه نشيني شهري و غيره موجب توجه به توسعه روستايي و حتي تقدم آن بر توسعه شهري گرديده است. در اين بين ورزش و بازی‌های بومي محلي نقش بسیار مهمی در ساختار مناطق روستايي دارند و اين رويكرد می‌تواند بر سلامت جسماني، شناخت هویت‌ها و فرصت‌های تعامل اجتماعي ساكنان روستايي نقش تعيين كننده اي داشته باشد.

رئیس هیئت ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی ارومیه هم با تاكيد بر احياي بازي‌هاي بومي – محلي گفت: هیئت ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی - محلی شهرستان ارومیه با هدف توسعه ورزش در روستاها و ایجاد شور و نشاط در بین روستائیان ایجاد شده و سعی دارد با کمترین امکانات، مقوله ورزش را در روستاها نهادینه کند.

محمدرضا رشیدی امروز در جمع خبرنگاران با تاكيد به اينكه سعی داریم ورزش را در روستاها گسترش و در کنار برگزاری مسابقات، استعداد نوجوانان و جوانان را در زمینه ورزش‌های مختلف کشف کنیم، اظهار كرد: توجه بیشتر به ورزش مناطق روستایی می‌تواند سبب تقویت ورزش‌های مختلف حتی ورزش‌های بومی محلی شود و حضور جوانان مستعد روستایی در عرصه ورزش را فراهم كند، همچنان كه اکثر قهرمانان کشور ما روستایی بوده‌اند.

وي با بيان اينكه توجه به ورزش روستاها همواره یکی از اولویت‌های اداره کل بوده است که در این بین احیای بازی‌های بومی می‌تواند احیاگر هویت جوانان روستایی و کل جامعه ورزشی باشد، اضافه كرد: در راستاي توسعه ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی در سطح تمام روستاهای شهرستان ارومیه طرح توسعه ورزش‌های بومی محلی در ۶۰۰ روستای موجود در ارومیه عملیاتی می‌شود.

رشيدي با بيان اينكه کشف استعدادها یکی از مهم‌ترین اهداف هیئت ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی ارومیه است، ادامه داد: همواره استعدادهای خوبی از روستاهاي اروميه به جامعه ورزشی تحویل داده شده است لذا ضروري است در کنار کارهای عمرانی، طرح‌های ورزشی نیز به صورت جدی در روستاها پیگیری و اجرا شود تا شاهد مدال آوری روستاییان در میادین مختلف باشيم.

وي در ادامه سخنان خود برگزاري جشنواره سمنو، مسابقات جام نوروز، هفته سلامت، اعیاد شعبانیه و جشنواره غذاهای محلی را از جمله برنامه‌ها و جشنواره‌های هیئت ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی ارومیه عنوان كرد و افزود: مدارس فوتبال، فوتسال و والیبال در روستاهای ارومیه و در روستاهای بالانج، کوکیا و قره‌آغاج نیز کلاس‌های رزمی راه اندازی شده است که با استقبال بسیار خوبی مواجه بود.

رئیس هیئت‌ ورزش‌های روستایی و بومی محلی ارومیه همچنين اظهار كرد: از ابتدای امسال تاکنون یک هزار نفر زير پوشش بیمه ورزش روستایی قرار گرفته است.

رشیدی با بيان اينكه با رایزنی‌های انجام گرفته بخشی از هزینه‌های برگزاری مسابقات ورزشی روستایی مانند لباس‌های ورزشی از محل اعتبارات فرهنگی دهیاری‌ها پرداخت می‌شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه دهیاران و بخش‌داران شهرستان پیگیر ورزش‌های روستایی هستند، سرپرست تیم‌های روستایی نیز از میان دهیاران انتخاب می‌شوند تا حمایت مالی از افراد صورت گرفته و پل ارتباطی بین هیئت ورزشی و تیم‌های تشکیل شده باشند.

وی نبود زیرساخت‌های کافی در روستاها، پراکندگی روستاها و مسافت بیش از حد آن‌ها، خشکسالی و کمبود آب و فقدان امکان برای فعالیت‌های ورزشی بانوان را از جمله مهم‌ترین مشکلات موجود این هیئت عنوان و تاكيد كرد: با توجه به مشكلات موجود در حوزه ورزش روستايي و محدوديت‌هايي که در تخصيص منابع هست اما هدف ما توجه علمي و کارشناسي به ظرفيت بازي‌هاي بومي و محلي است.

  رسانه‌ها یکی از بازوان اصلی احیا و ترویج فرهنگ سنتی ما هستند و مي‌توانند در راستاي شناساندن محرومیت روستاها، کشف استعدادها و همچنین جلب حمایت مسئولان تلاش کنند و یاری گر این هیئت باشند.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا