اخبار
کد خبر : 14350 ۱۴۰۰/۰۹/۱۰   ۲۳:۵۳:۵۸

استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد
استفاده از ظرفیت‌های لجستیکی استان؛ تنها راه برون‌رفت از مشکلات

 

استاندار آذربایجان غربی امروز در دیدار پنج ساعته با مدیران سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، تنها راه برون‌رفت استان از مشکلات موجود را جذب سرمایه‌گذاری‌های متعدد و استفاده مناسب از ظرفیت‌های لجستیکی استان از جمله فرودگاه‌ها، تجارت مرزی و خطوط حمل و نقل ریلی و ترانزیتی عنوان کرد.

به گزارش نای قلم، لجستیک به‌عنوان پشتیبان فعالیت‌های تجاری- تولیدی، نقش بسزایی در تحقق توسعه تجارت و رشد اقتصادی ایفا می‌کند.

آذربایجان غربی نیز دارای مزیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی در زمینه لجستیک است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به هم مرز بودن با کشورهای عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان، قرارگیری چهار کریدور بین‌المللی فعال جهان در این استان، سه منطقه ویژه اقتصادی و آزاد تجاری، امکان استفاده از همه روش‌های حمل‌ونقل، فعالیت ۱۴ گمرک و بازارچه در نوار مرزی و ... اشاره کرد.

این استان به دلیل برخورداری از این مزیت‌ها، توانایی تبدیل شدن به یکی از مراکز مهم تجارت را داراست، اما متأسفانه تاکنون توسعه لجستیک و زیرساخت‌های آن در آذربایجان غربی مغفول مانده است.

لذا از آنجاییکه بهبود و توسعه لجستیک منجر به افزایش توان رقابت‌پذیری، شکوفایی اقتصادی و ایجاد منابع درآمدی جدید می‌شود، توسعه زیرساخت‌های این حوزه ضرورتی انکارناپذیر است.

علاوه بر استفاده مناسب از ظرفیت‌های لجستیکی استان، جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های مهم عمرانی، صنعتی و گردشگری استان نیز یکی از راهکارهای رسیدن به دروازه‌های توسعه محسوب می‌شود، چراکه از این رهگذر بخش تولید و صنعت رونق یافته و معضل بیکاری تا حدودی کاهش می‌یابد.

این مهم در شرایط حاضر که بسیاری از واحدهای تولیدی استان در حوزه‌های مختلف درگیر مشکلات عدیده‌ای هستند و توانایی پرداخت هزینه‌های جاری خود را ندارند، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

از این رو حمایت از سرمایه و سرمایه‌گذاران باید رویکرد و دغدغه اساسی مسئولان استان باشد که برای تحقق این مهم، وحدت رویه و وحدت نظر مسوولان، ایجاد فضای امن، حذف بروکراسی‌های زائد اداری، رفع مشکلات مالیاتی، اعطای مجوزها و تسهیلات بانکی و دادن مشوق‌ها به سرمایه‌گذاران را می‌طلبد، در اینصورت است که انگیزه و اعتماد سرمایه‌گذاران برای آوردن سرمایه‌های خود به استان ارتقا می‌یابد.

با توجه به اهمیت موضوع، استاندار آذربایجان غربی به کرات بر جذب سرمایه و رفع مشکلات این حوزه تاکید کرده و امروز نیز در نشست به مدیران سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام کرده است که تنها راه برون‌رفت استان از مشکلات موجود، جذب سرمایه‌گذاری‌های متعدد و استفاده مناسب از ظرفیت‌های لجستیکی استان از جمله فرودگاه‌ها، تجارت مرزی و خطوط حمل و نقل ریلی و ترانزیتی است.

محمدصادق معتمدیان، با تاکید بر مدیریت جهادی و انقلابی در استان، اظهار کرد که با تلاش‌های شبانه‌روزی و خستگی‌ناپذیر به دنبال راه‌حل مشکلات و برون‌رفت از مشکلات اقتصادی هستیم و سعی می‌کنیم مدل‌های مالی جدید را وارد چرخه اقتصادی استان کنیم.

وی با اشاره به اهمیت و مسئولیت‌های خطیر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در تامین منابع مالی طرح‌ها و پروژه‌های در حال اجرای استان، افزود که مدیران باید پای کار باشند و به صورت جهادی عمل کنند و خلاقیت، نوآوری و پیگیری را در راس کارهای خود قرار دهند و ریل‌گذاری جدیدی در توسعه استان باید صورت گیرد.

معتمدیان با اشاره به ظرفیت‌های بخش کشاورزی به عنوان یکی از پیشران‌های پیشرفت در استان ادامه داد که بخش عمده‌ای از زمینه فرصت‌های اشتغال و پیشرفت استان در حوزه کشاورزی آذربایجان غربی است و ضروریست با توجه ویژه و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این بخش بتوانیم از این ظرفیت بالقوه برای شتاب بخشیدن به آبادانی و پیشرفت استان بیشتر استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت ماموریت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در شناسایی موانع و مشکلات پیش روی پیشرفت استان در حوزه های مختلف، تاکید کرد که سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان موانع توسعه آذربایجان غربی را به صورت مصداقی شناسایی و معرفی کند و در این زمینه استفاده از طرح های پژوهشی دانشگاهی می‌تواند موثر واقع شود.

معتمدیان ادامه داد که دوران پرتلاش و پرکاری را پیش رو داریم و نیازمند همراهی همه دستگاه‌ها و نهادها هستیم و امیدواریم بتوانیم با بهره برداری از تمام ظرفیت‌های ملی و استانی، ضمن شتاب بخشیدن به روند پیشرفت، مشکلات اقتصادی را رفع و زمینه بهبود شاخص‌های معیشتی مردم را فراهم کنیم.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا