اخبار
کد خبر : 14344 ۱۴۰۰/۰۹/۰۹   ۲۱:۱۷:۰۵

کلاف درهم پیچیده اقتصاد اجاره‌نشین‌ها؛
اجاره‌بهای مسکن در یک سال گذشته ۵۵ درصد افزایش یافت

 

جدیدترین گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن نشان می‌دهد نرخ اجاره‌بهای مسکن طی آبان ۱۴۰۰ در مقایسه با آبان ۹۹ بالغ بر ۵۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش نای قلم، بر اساس آمار بانک مرکزی شاخص کرایه مسکن اجاری در مناطق شهری طی آبان‌ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۵۴.۹ درصد افزایش یافته است.

در مهرماه امسال نیز نرخ اجاره‌بهای مسکن در مناطق شهری در مقایسه با مهر سال ۹۹ به ترتیب ۴۸.۴ و ۵۱.۳ درصد افزایش یافته بود.

همچنین در آبان‌ماه سال ۱۳۹۹ بانک مرکزی از افزایش ۳۱.۹ درصدی در کل مناطق شهری نسبت به آبان ماه سال ۹۸ خبر داده بود.

افزایش نرخ‌های بازار اجاره در حالی فشار به خانوارهای مستاجر را افزایش داده که سطح دستمزد جامعه کارمندی و کارگری که اغلب از اقشار اجاره‌نشین هستند متناسب با رشد قیمت اجاره افزایش نداشته است.

خانوارهای شهری به‌طور میانگین باید ۶۰ تا ۷۰ درصد درآمد ماهانه خود را برای تأمین هزینه‌های مسکن خرج کنند؛ همین گزاره کافی است تا بدانیم مستاجران به سختی روزگار می گذرانند. خانواده هایی که افزایش قیمت مسکن باعث شده سال به سال امید خانه دار شدن برایشان کمتر و کمتر شود، و از سوی دیگر افزایش اجاره ها که تابعی از قیمت مسکن است بیش از پیش درآمد آنها را می بلعد.

نکته دیگر این که افزایش قیمت اجاره که باعث بلعیدن بخش اعظم درآمد خانواده های اجاره نشین است همچنین فرصت پس انداز را نیز از این خانواده ها می گیرد و جمع این نکته با افزایش بی رویه قیمت مسکن، خانه دار شدن را برای این جماعت به رویایی غیر قابل دسترس و نشدنی تبدیل کرده است. با این وصف حتی اگر وعده دولت مبنی بر ساخت 4 میلیون خانه برای افزاد فاقد مسکن را جدی و شدنی بگیریم، باید قبول کنیم که این خانه ها هم در واقع نصیب افراد نیازمند و مستاجر نخواهد شد، چون حتی اگر قیمت تمام شده این خانه ها پایین تر از قیمت بازار باشد، باز هم عموم مستاجران نه توان پرداخت پیش پرداختی دارند و نه می توانند قسط های آن را بپردازند.

با این وصف اگر ادعا کنیم که کلاف درهم پیچیده اقتصاد اجاره‌نشین‌ها حالا چنان بهم ریخته که بازشدنی نیست، حرف گزافی نگفته ایم و متاسفانه تاثیر منفی اجتماعی و سیاسی این موضوع نیز یکی از دردسرهایی خواهد بود که روز به روز بیش از قبل دامان دولت ها را خواهد گرفت.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا