اخبار
کد خبر : 14337 ۱۴۰۰/۰۹/۰۹   ۱۹:۵۱:۴۴

هشدار؛
پلمب مرکز تولید و عرضه داروی دست‌ساز در ارومیه

 

سرپرست اداره فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل آذربایجان غربی گفت: در بازرسی‌های مشترک کارشناسان معاونت غذا و دارو و پلیس نظارت بر اماکن عمومی، نماینده اتاق اصناف و با حضور مسئول حراست، یکی از مراکز تولید و عرضه داروی دست‌ساز با عنوان امام موسی کاظم پلمب شد.

به گزارش نای قلم، محمد صیادی‌فر در گفتگویی اظهار کرد: استفاده از گیاهان برای درمان بیماری‌ها قدمتی دیرینه دارد. بسیاری از شهروندان به دلایل مختلف فرهنگی و اقتصادی برای انجام فرآیند درمان و یا پیشگیری به فروشندگان گیاهان دارویی (عطاری ها) مراجعه می کنند. بسیاری از مردم  با تصور اینکه گیاهان دارویی طبیعی، بی‌خطر و مفید هستند اقدام به خرید و مصرف آنها می‌کنند، درصورتی‌که گیاهان دارویی اگر زیر نظر افراد آگاه  و پزشکان متخصص مصرف نشوند، چه ‌بسا می‌توانند باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیر جسمی شوند.

وی افزود: موضوع بسیار مهم در صنف عطاریها وجود تقلبات در فرآورده‌های گیاهی با هدف افزایش کارایی این دسته از داروهاست که در طول سال‌های اخیر سودجویان با استفاده از عناوین مذهبی اقدام به ترغیب مصرف‌کنندگان برای فروش هر چه بیشتر می‌کنند لذا فرآورده‌ها را با ترکیبات صنعتی غیرمجاز، مواد مخدر، روانگردان و داروهای پرعارضه پزشکی آمیخته و آلوده می‌کنند تا بیمار اثربخشی داروهای دست‌ساز مصرفی را باور کند.

این موضوع بارها و بارها از طریق رسانه ها به مردم استان اعلام شده است که  عطاری‌ها به عنوان واحدهای صنفی فقط و فقط مجاز به فروش گیاهان دارویی و عرقیات گیاهی بدون ذکر یا توصیه هرگونه خواص درمانی هستند و فروش هرگونه فرآورده دارویی و یا پودر کردن گیاهان، ترکیب و کپسوله کردن آنها تخلف و دخالت غیرمجاز در امور پزشکی و دارویی محسوب می شود.

وی در پایان تصریح کرد: از همشهریان خواستاریم از خرید هر نوع قرص، کپسول یا پودرهای دست ساز و یا حتی فراورده های بسته بندی شده در کارگاه های غیرمجاز که گاه با عناوین گمراه‌کننده و یا سوءاستفاده از باورهای مذهبی و فرهنگی جامعه عرضه می‌شوند اکیدا خودداری کنند.

همچنین تمام محصولات مورد تبلیغ در فضای مجازی و کانال‌های ماهواره ای که خارج از داروخانه‌های رسمی ارائه می شوند غیرمجاز بوده و اغلب عوارض جسمانی و روانی غیرقابل جبران برای مصرف‌کنندگان این محصولات ایجاد می‌کنند.

کد خبرنگار: 983126

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا