اخبار
کد خبر : 14331 ۱۴۰۰/۰۹/۰۸   ۲۲:۵۰:۱۵

خطرات کشتار غیرمجاز دام در ارومیه؛
پدیده‌ای زشت که تهدیدکننده سلامت جامعه است

 

گرانی گوشت و عدم مدیریت مناسب باعث شده تا این روزها شاهد رشد قارچ‌گونه لاشه‌های آویزان کشتار غیرمجاز در روستاها باشیم موضوعی که سلامت شهروندان را تهدید می‌کند.

آنچه مسلم است مسیر درست دسترسی به گوشت باید از طریق کشتارگاه‌ها و نظارت دامپزشکی باشد اما گران‌تر بودن گوشت در قصابی‌ها و فروشگاه‌ها و شیوع کرونا مسیر دسترسی مردم به گوشت را به سمت کشتار غیرمجاز سوق داده است.

در کنار این دلایل برخی نیز فرهنگ مردم در استفاده از گوشت تازه ذبح شده را از عوامل رشد کشتار غیرمجاز در استان می‌دانند.

*ضرورت جلوگیری از کشتار غیرمجاز دام

رییس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر ارومیه می‌گوید: باید از کشتار غیرمجاز دام در گوشه و کنار شهر جلوگیری شود.

مرتضی منافی با اشاره به مصرف روزانه 40 تن گوشت در ارومیه و زمزمه‌هایی که طی سال‌های گذشته مبنی  بر برچیده شدن تنها کشتارگاه صنعتی این شهر و انتقال آن به سایر شهرها وجود داشت، اظهار می‌دارد، غیرقابل قبول است دام در شهر دیگری کشتار و گوشت در ارومیه توزیع و مصرف شود.

 وی اضافه می‌کند: قصابان کنار خیابان به هیچ عنوان قابل تأیید نیستند و سلامت مردم را تهدید می‌کنند.

رییس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر ارومیه همچنین استاندارد فعلی کشتارگاه ارومیه را بسیار قدیمی و مربوط به 50 سال پیش عنوان و تصریح می‌کند: ظرفیت اسمی کشتارگاه ارومیه 100 راس دام سنگین و 150 رأس دام سبک است اما بیشتر از این کشتار می‌شود و نیازمندیم که استاندارد کشتارگاه صنعتی را ارتقاء دهیم.

 منافی با تأکید بر به روزرسانی امکانات حمل و نقل کشتارگاه ارومیه می‌افزاید: برای کلانشهر ارومیه نقص بزرگی است که ببینیم قصاب گوشت ذبح شده را پشت وانت و غیربهداشتی حمل می‌کند.

 وی به موضوع کشتار دام‌های آبستن هم اشاره و آن را معضلی برای کل کشور ارزیابی می‌کند.

منافی در ادامه تصریح می‌کند: یکی از موضوعات اساسی این است که گوشت به موقع در اختیار مغازه‌های قصابی قرار نمی‌گیرد.

وی یادآور می‌شود: با خرید ماشین‌آلات یخچال‌دار و افزایش ظرفیت کشتار باید به فکر توزیع گوشت برای سایر شهرها نیز باشیم و همچنین باید در راستای سلامتی مردم شاهد رعایت کامل بهداشت در ذبح، توزیع و حتی مصرف نیز باشیم.

*بی‌تفاوتی به سیاست‌های محلی

 دبیر اول شورای شهر ارومیه هم می‌گوید: در سیاست‌های کلان کشوری موضوع رسیدگی به وضعیت کشتارگاه‌ها در راستای سلامت غذایی چندان مورد توجه نبوده و در نتیجه در سیاست‌های محلی نیز مورد بی‌تفاوتی قرار گرفته است.

احد یوسفی می‌افزاید: با ادغام سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی اتفاقات خوبی را در کشتارگاه شهرداری ارومیه شاهد هستیم اما باید بدانیم با امکانات و فضای 50 سال پیش نمی‌توان برای ارومیه یک میلیون نفری پاسخگو شد.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه "سلامت مردم فدای ناهماهنگی در تعاملات بین دستگاه‌ها شده است" تصریح می‌کند: تأمین نیازهای مردم با حداقل‌های استاندارد و بهداشتی زیاد کار سختی نیست و مراکز عرضه گوشت نیز نباید به بهانه‌هایی همچون تاخیر در توزیع گوشت و یا سایر موارد کاری به سمت ذبح غیربهداشتی و مجاز حرکت کنند.

وی با بیان اینکه در تمام روستاهای اطراف ارومیه در روز جمعه ذبح غیرمجاز دام را شاهد هستیم که باید با این موارد در راستای سلامت مردم برخورد شود، تصریح می‌کند: برای تأمین سلامت مردم با همه دستگاه‌ها همکاری می‌کنیم و در این تصمیم جدی هستیم.

یوسفی درباره موضوع مشارکت شهرداری در پروژه احداث کشتارگاه جدید اذعان می‌کند: ما باید به فکر نگهداشت کشتارگاه خودمان باشیم و نمی‌توانیم همه چیز را به بخش خصوصی واگذار کنیم و کشتارگاهی مجزا حتی مورد استفاده نیز قرار نگیرد باید زیر نظر شهرداری باشد و این موضوع در راستای عمل به سیاست‌های پدافند غیرعامل نیز است.

وی با تأکید بر کمبود برخی امکانات در کشتارگاه ارومیه تصریح می‌کند: دغدغه رسیدن به موقع گوشت دست قصابان و تهیه ماشین های یخچالدار باید رفع و در بودجه 1401 بحث بازسازی ماشین آلات شهرداری باید محاسبه و گنجانده شود.

  یوسفی همچنین با هشدار درباره کشتار دام های مولد متذکر می‌شود: این کار احتمالا در آینده‌ی نزدیک قیمت گوشت را به چندین برابر فعلی هم برساند و کشور را به سمت بحران ببرد.

* ضرورت انتقال کشتارگاه صنعتی ارومیه

دیگر عضو شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به موضوع ضرورت انتقال کشتارگاه صنعتی ارومیه می‌گوید: در کل باید بدانیم آن محل برای کشتار در این حجم جوابگو نیست و ظرفیت فعلی مربوط به دهه‌های پیشین است.

صادق توکلی‌مهر کشتارگاه فعلی ارومیه را علیرغم سودآوری جزئی آن "زیانده" توصیف می‌کند و می‌افزاید: در حال حاضر برخی عامل‌های بیرونی باعث سودآوری موقتی کشتارگاه شده است که یکی از عوامل آن گران شدن مرغ و ارزان شدن دام سنگین است.

 وی با تأکید بر مقابله با کشتارهای غیرمجاز دام که در خارج از کشتارگاه انجام می‌شود، اظهار می‌دارد: تأمین غذای سالم یکی از اولویت‌های ما برای شهروندان است و دامپزشکان برای مقابله با ذبح غیرمجاز کار بسیار سختی دارند و وظیفه دامپزشکی نیز تامین غذای سالم است و باید در اولویت باشد.

 توکلی مهر انتقال کشتارگاه فعلی ارومیه را لازم دانسته و می‌افزاید: انتقال کشتارگاه فضای بیشتری برای ایجاد فضای آموزشی، فرهنگی و بهداشتی در منطقه کم‌برخوردار کشتارگاه به ما می‌دهد.

 این عضو شورای شهر می‌گوید: شراکت شهرداری در کشتارگاه جدید شاید مقرون به صرفه نباشد اما می‌شود تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری و سرمایه‌گذار جدید کشتارگاه امضا شود تا دیدگاه‌های مدیریتی ما در آن اعمال شود.

توکلی‌مهر خاطرنشان می‌کند: باید از انحصار در کشتار دام جلوگیری و برای مباحث پدافند غیرعامل در کنار میدان دواب باید یک سالن کشتار ایجاد شود.

گفتنی است، طرح مجتمع کشتارگاه صنعتی ارومیه با سرمایه گذاری ۸۵ میلیارد تومان در زمینی به مساحت دو هکتار در حال احداث است.

این مجتمع کشتارگاه صنعتی با هدف راه‌اندازی زنجیره تامین و عرضه فرآورده‌های گوشتی در زمینی به مساحت ۲ هکتار در ارومیه راه‌اندازی می‌شود.

تضمین سلامت دام کشتار شده، ساماندهی میادین دواب شهرستان، کشتار و بسته‌بندی گوشت با بهره‌گیری از فناوری روز دنیا، بسته‌بندی و عرضه بهداشتی سایر فراورده‌های گوشتی و رونق صنعت دامپروری و صنایع وابسته در استان از اهداف راه‌اندازی این واحد است.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا