اخبار
کد خبر : 1433 ۱۳۹۴/۱۰/۲۰   

روزشمار تقویم تاریخ آذربایجان

وقایع بیستم دی 669/10/20 شمسی (1محرم 690 قمری) روز سه شنبه

درگذشت ارغون شاه ایلخانی در آذربایجان. ارغون شاه ایلخانی فرزند آباغاخان مغول در سال 663 شمسی (683 قمری) بعد از کشتن برادرش احمد تکودار که مسلمان شده بود در تبریز به حکومت نشست و خواجه شمس الدین جوینی را نیز که از زمان پدربزرگش هولاکویان در وزارت بود کشت. ارغون شاه در نزد شمب غازان در تبریز شهر ارغونیه را بنا نهاد و در این تاریخ خود نیز درگذشت.

1230/10/20 شمسی (18 ربیع الاول 1268 قمری) روز شنبه

روز قتل میرزا تقی خان (امیرکبیر) به دست حاجی علیخان حاجب الدوله پیش خدمت خاصه فراش باشی دربار و به دستور ناصرالدین شاه و به توطئه میرزا نوراله خان آقاخانی انگلیسی و دسیسه مهدعلیا مادر ناصرالدین شاه در حمام فین کاشان. امیرکبیر بانی خدمات بس شایانی در مدت سه سال 56 روز وزارتش در ایران بوده است. از جمله اصلاح تشکیلات اداری، منع معاملات خرید فروش حکومت در ولایات، تغییر اصول مالیاتی، قطع مستمری کلان اشرف و شاهزادگان، تعیین حقوق ثابت برای شخص شاه، استخدام مستشاران نظامی اروپایی، ترتیب لشگرهای جدید با سازمان های جدید، اصلاح قوانین جزایی و دارالشرع و حفظ اقلیت های دینی، تاسیس دارالفنون، تاسیس روزنامه وقایع اتفاقیه و غیره در دوران کوتاه صدارتش می باشند.

1290/10/20 شمسی (21 محرم 1330 قمری) روز پنجشنبه

قتل میرزا تقی خان رشیدالملک (سردار شید) میرزا نقی خان از افشارهای ارومیه بود در اوایل انقلاب مشروطه با مجاهدان بود و انجمن حشمت را تاسیس نمود ولی بعدا به دلایلی از جمع مجاهدان دوری جست از طرف محمد علیشاه به حکومت اردبیل گمارده شد با صمدخان شجاع الدوله نزدیکی گرفت بعد از مدتی نیز والی آذربایجان شد با روس ها روابط گرمی داشت و در محاصره تبریز به رحیمخان چلبیانلو پیوست و با او در حمله به شهر تماما شرکت داشت و پس از محاصره تبریز مدتی دستگیر و زندانی شد به کمک روس ها از زندان رهانیده شد و در زنجان به دقت مجاهدان گروه حیدرخان عمواوغلو و به دستور کمیته ستار اردبیل به قتل رسید.

برگرفته از اثر اسفندیار حاجیلو


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا