Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 1432 ۱۳۹۴/۱۰/۲۰   

کارآفرینی زنان؛ مرحله تازه ای از توسعه اقتصادی

یکی از مهم‌ترین معیارها جهت سنجش درجه‌ی توسعه یافتگی هر کشور، میزان اهمیت و اعتباری است که زنان در آن کشور دارند و در واقع یکی از شاخص‌های ارزیابی هر کشور از نظر توسعه، میزان حضور و مشارکت زنان در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی است.

به گزارش نای قلم، اگر در راستای تحقق توسعه‌ی اجتماعی، تسریع فرآیند توسعه‌ی اقتصادی و محقق شدن عدالت اجتماعی، به زنان به عنوان یک نیروی فعال و سازنده نگریسته شود، به طور قطع تأثیر بسزایی در روند توسعه و افزایش کمی و کیفی نیروی انسانی آن جامعه خواهد داشت و در واقع توجه به وضعیت اشتغال زنان و هدایت آن‌ها به سمت بازار کار، می‌تواند زمینه‌ی بهره‌گیری بهتر جامعه از این نیروی بالقوه را فراهم آورد.

از این‌رو لازم است که اقدامات موثرتری در زمینه‌ی حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی و رفع مشکلات زنان کارآفرین صورت گیرد.

در این راستا امروز نشست تخصصی بانوان کارآفرین استان با حضور استاندار آذربایجان غربی برگزار شد.

در این دیدار که با خوشامدگویی مدیرکل امور بانوان استانداری آغاز شد، تعدادی از کارآفرینان به معرفی خود و حوزه‌های کسب و کار و فعالیت‌هایشان پرداختند و پس از آن بخشی از مشکلات و چالش‌های پیش‌رو و نیز پیشنهادات اجرایی خود برای رفع این مشکلات را بیان کردند.

مسایل مطرح‌شده در این جلسه در دو بخش کلی رفع تبعیض از زنان و برنامه‌ریزی‌های متناسب با نیازها بود. حمایت از کسب و کارهای زنان، ضرورت توجه ویژه به کارآفرینی زنان برای فرهنگ‌سازی در این زمینه، از جمله مسایلی بود که توسط کارآفرینان مطرح شد.

کارآفرینی زمینه ساز کاهش آسیب های اجتماعی است

شهلا تاجفر از حمایت دولت از بانوان کارآفرین خبر داد و اینکه زنان كارآفرین با موانع و سختی‌ها آشنا هستند و به این باور رسیده‌اند كه باید با همت بیشتر بر مشكلات فائق آیند از این رو اداره كل امور بانوان و خانواده استانداری در نظر دارد، به‌صورت تخصصی برای ارتقای فعالان این حوزه برنامه‌ریزی كند.

وی از عدم استفاده بهینه از حضور زنان در سال های گذشته انتقاد کرد و در عین حال به نقش زنان کارآفرین به عنوان نیروهای فعال اقتصادی در اشتغال‌زایی برای بانوان فارغ‌التحصیل و جویای کار نیز اشاره و تاکید کرد در روند توسعه، نقش بانوان که نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند، بر کسی پوشیده نیست و بانوان باید در همه‌ی عرصه‌ها حضوری فعال داشته باشند.

تاجفر همچنین کارآفرینی را زمینه ساز کاهش آسیب های اجتماعی دانست و اینکه با توجه به مبحث کلی و اساسی در حوزه آسیب های اجتماعی توجه بیش از پیش به بحث کارآفرینی می تواند مقدمه رسیدن به بقیه اهداف در این حوزه باشد.

فرهنگ کارآفرینی بانوان آنچنان که باید و شاید رشد پیدا نکرده است

مشاور بازرگانی و حمل و نقل استاندار آذربایجان غربی هم در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت. فاطمه قنبرپور گفت که متاسفانه مشکل جامعه ما این است که فرهنگ کارآفرینی بانوان آنچنان که باید و شاید رشد پیدا نکرده است.

نوع نگرش جنسیتی به بانوان از دیگر مسائلی بود که مشاور بازرگانی و حمل و نقل استاندار به آن اشاره کرد و با طرح این پرسش که چرا در آذربایجان غربی صدای درد زنان کارآفرین را نمی شنود گفت اگر به همت مسئولان مشکلات این قشر رفع شود حاشیه امن ایجاد می شود و بانوان می توانند برای تسریع در روند و تحقق اهداف توسعه‌ی پایدار مسئولیت‌های مهمی را بر عهده گیرند.

او سپس به تشکیل انجمن زنان کارآفرین و بازرگان برای نخستین بار در استان اشاره کرد و گفت که تشکیل و راه اندازی این انجمن می تواند بخش مهمی از دغدغه های این قشر را کاهش دهد و در ساماندهی فعالیت آنها مثمر ثمر باشد.

ایجاد فرهنگ کارآفرینی فراتر از نگاه جنسیتی است

آخرین سخنران این نشست تخصصی استاندار آذربایجان غربی بود، بخش آغازین سخنان قربانعلی سعادت مربوط به اهمیت و نقش مشارکت بانوان در توسعه بود و اینکه این مشارکت باعث می‌شود زنان با ارائه‌ی ایده‌های جدید در زمینه‌های اقتصادی مسیر رشد و توسعه را هموارتر سازند و در همه‌ی عرصه‌های اقتصادی به عنوان بازویی قدرتمند در جهت پیش‌برد اهداف توسعه عمل کنند.

او سپس به انتقاد و درخواست های بانوان کارآفرین پاسخ داد و گفت: ایجاد فرهنگ کارآفرینی بسیار فراتر از نگاه جنسیتی است، از طرفی زنان کارآفرین نشان داده اند در امر کارآفرینی هیچ فرقی میان زنان و مردان وجود ندارد و نباید با نگاه جنسیتی به این مسئله نگاه کرد.

سعادت به این نیز متذکر شد که متاسفانه در آذربایجان غربی شاهد نگاه های غرض ورزانه توسط برخی افراد نسبت به افراد کارآفرین هستیم به طوری که برخی مدیران و کارشناسان ادارات مختلف همکاری های لازم را برای توسعه کارآفرینی و تسهیل تجارت انجام نمی دهند و همین نگرش ها باعث شده استان مسیر رشد و توسعه را با شتاب کمتری بپیماید در حالی که همین نگاه در استان همجوار یعنی آذربایجان شرقی بسیار مثبت بوده و نتیجه آن رشد اقتصادی و حضور کارآفرینان موفق در آن استان است، لذا می طلبد در بخش اداری روند فعلی اصلاح و توجه لازم برای تسهیل مقدمات این بخش فراهم شود.

سعادت سپس به مشکل تامین اعتبار دولتی در کشور و استان اشاره کرد و اینکه دولت مجبور است در کنار بدهی های دولت گذشته و تامین منابع مالی حقوق و دستمزد، یارانه ها را نیز پرداخت کند و این امر کمر دولت را شکسته است اما با وجود این مشکلات بانک های عامل استان آماده حمایت از طرح های کارآفرینی در جهت ایجاد اشتغال و توسعه استان هستند.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری ادامه داد: در استان آذربایجان غربی نیز در همین راستا ما ایده مدیریت بدون پول را مطرح کردیم و برخی  از پیمانکاران و سرمایه گذاران از این طرح  استقبال و برای اجرای طرح های عمرانی استان اعلام آمادگی کردند.

سعادت همچنین در پاسخ به تقاضای یکی از بانوان کارآفرین گفت که استان آذربایجان غربی از پتانسیل خوبی برای ایجاد شهرک سنگ به ویژه در جنوب استان برخوردار است و آمادگی کامل برای واگذاری زمین با زیرساخت ها جهت احداث شهرک سنگ به متقاضیان را داریم.

استاندار همچنین با اشاره به وجود مجتمع های آموزشی در مناطق پر ترافیک شهر ارومیه ادامه داد: از متقاضیان ایجاد مجتمع های آموزشی در شهر ارومیه نیز حمایت می کنیم .

استاندار در ادامه با بیان برخی از پتانسیل های کارآفرینی در استان نیز گفت: به طور نمونه برند فرش ماهی خوی و فرش افشار تکاب را می توان عنوان کرد که این دو برند در دنیا شناخته شده هستند و سرمایه گذاران می توانند در این زمینه بیشتر حضور یابند.

وی یکی از مشکلات پیش رو در حوزه صنعت را مشکلات بازاریابی و یافتن مشتری مناسب برای محصولات تولیدی عنوان کرد و گفت: برای حل این مشکلات استانداری آذربایجان غربی از برگزاری نماشگاه تولیدات استان در داخل و خارج از کشور  و همچنین اعزام تولید کنندگان به نمایشگاه های داخلی و خارجی حمایت می کند.

سخن آخر اینکه بانوان به عنوان افراد نوآور و مبتکر همواره می توانند منشا تحولات عظیمی در زمینه های اجتماعی و تولیدی باشند زیرا دستان کارآفرینان کلید اشتغال و اشتغالزایی است و می تواند زمینه ای برای تقویت نهضت کارآفرینی و رفع بیکاری جوانان جامعه ی ما باشد لذا همت مسئولان را می طلبد تا چالش‌های متعدد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی که حرکت آنان را با موانعی روبه‌رو می‌کند، را رفع کنند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا