Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 14314 ۱۴۰۰/۰۹/۰۶   ۲۱:۳۹:۰۹

لطفا واکسن بزنید!
کرونا در نقابی نو

 

گویی کرونا نمی خواهد دست از جامعه انسانی بردارد! حالا که بعد از دو سال از آغاز شیوع کرونا، به برکت واکسیناسیون اندکی گشایش در زندگی انسانها ایجاد شده خبرهای نگران کننده درباره شیوع سویه جدید این ویروس به نگرانی ها در کشورهای مختلف دامن زده است.

دانشمندان روز پنجشنبه اعلام کردند که سویه جدیدی از بیماری کووید-۱۹ را در آفریقای جنوبی شناسایی کرده‌اند. این سویه جدید با تعداد بالای جهش‌هایی که دارد، می‌تواند اثربخشی واکسن‌های موجود را تهدید کند. تاکنون در آفریقای جنوبی نزدیک به ۲.۹۳ میلیون نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و بیش از ۸۹ هزار و ۵۰۰ نفر بر اثر این بیماری جان باخته‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که ۴۱ درصد از بزرگسالان این کشور دست‌کم یک دُز از واکسن را تاکنون دریافت کرده‌اند و ۳۵ درصد به‌طور کامل واکسینه شده‌اند. سازمان بهداشت جهانی، سویه جدیدِ اومیکرون Omicron را در دسته‌ی ویروس‌های «نگران‌کننده» طبقه بندی کرد.

سویه جدیدی از ویروس کرونا تحت‌عنوان «۱.۱.۵۲۹B.» در آفریقای جنوبی شناسایی شده و مقامات آن کشور معتقدند که این موضوع نگران‌کننده است. گونه‌ی «۱.۱.۵۲۹B.»، توسط سازمان بهداشت جهانی، اومیکرون «Omicron» نامگذاری شده است.

*احتمال بی اثر بودن واکسن روی سویه جدید کرونا

محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پنجم آذر در یک برنامه تلویزیونی گفت: سویه جدید کرونا در جنوب آفریقا (۱.۱.۵۲۹B.) دارای تعداد زیاد و باورنکردنی جهش است و تعداد زیاد جهش‌های سویه جدید کرونا این احتمال را زیاد می‌کند این سویه هم شدیدتر باشد و هم واکسن روی آن جواب ندهد.

وی، افزود: اگر سویه جدید ویروس کرونا منتشر شود ممکن است نحوه مقابله و برخورد با آن بسیار سخت باشد و نمی‌توان در زمان کمی این سویه را قضاوت کرد و باید چند هفته از رفتار این ویروس و جهش‌های جدید بگذرد تا بتوان نظر قاطعانه‌تر و کارشناسی تری را مطرح کرد.

گویا با اشاره به اینکه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی همچنان برای پیشگیری از ابتلا به انواع سویه‌های کرونا توصیه می‌شود، تاکید کرد: در حال حاضر شواهد نشان دهنده این مساله است که این سویه تبعات شدیدتری نسبت به سایر جهش‌های کرونا دارد و به همین دلیل ما نیز تمهیدات متفاوتی را برای مواجهه با این ویروس در نظر گرفته‌ایم.

*هموطنان مسافرت خود را به آفریقای جنوبی به تعویق بیاندازند

وی با بیان اینکه افرادی که قصد مسافرت به کشورهای آفریقای جنوبی، بوتسوانا، نامیبیا، زیمباوه، لسوتو و اسواتینی دارند مسافرت خود را به تعویق بیندازند، افزود: ما نیز تمام اطلاع رسانی‌های لازم به مسافران را به تمام فرودگاه‌ها و مرزهای زمینی و دریایی کشور ابلاغ کردیم و مسافران بدون آگاهی از کشور خارج نخواهند شد.

گویا ادامه داد: در این مورد نهایت سختگیری را اعمال می‌کنیم تا اتفاقی در کشور رخ ندهد، همچنین با توجه به اینکه ما در کشور پرواز مستقیم از این کشورها نداریم مانع ورود افراد غیر ایرانی از این کشورها به ایران خواهیم شد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت  تصریح کرد: همچنین اگر هموطنان ما که در این کشورها حضور داشته و حالا به هر دلیلی قصد بازگشت به ایران را دارند باید در دو نوبت تست پی سی آر آنها منفی شود در غیر این صورت باید در مراکز قرنطینه مرزی ما بمانند و پس از منفی شدن تست شان، وارد کشور شوند.

*ویژگی‌های شناسایی شده ویروس اومیکرون

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت ممکن است «اومیکرون» سریع‌تر از سایر سویه‌های ویروس کرونا گسترش یابد.

حدود دو ماه طول کشید تا گونه‌ی دلتا توسط سازمان بهداشت جهانی در دسته‌ی ویروس‌های «نگران‌کننده» طبقه‌بندی شود؛ اما گونه‌ی Omicron ظرف ۷۲ ساعت پس از شناسایی در این طبقه‌بندی جای گرفت!

پیدا شدن گونه جدیدی از ویروس کرونا در قاره آفریقا نگرانی‌های زیادی را بوجود آورده است، یک متخصص بیماری‌های عفونی گفته است که این سویه جدید "خطرناک‌ترین و بدترین موردی که تاکنون دیده‌ایم" بوده و این نگرانی وجود دارد که این سویه بالقوه بتواند مصونیت ایجاد شده توسط واکسن‌ها را دور بزند.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید تحقیقات اولیه نشان می دهد این سویه جدید ویروس کرونا، در مقایسه با موارد قبلی خطر انتقال بیشتری دارد و شیوع آن نگران کننده است.

این بیماری اولین‌بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد؛ مؤسسه ملی بیماری‌های واگیر (NICD) در روز پنجشنبه اعلام کرد که ۲۲ مورد [مثبت] تأیید شده است؛ به تدریج با انتشار نتایج آزمایش، موارد بیشتری به ثبت رسیده‌اند.

تولیو دی اولیویرا، ویروس شناس آفریقای جنوبی، در یک کنفرانس مطبوعاتی آنلاین گفت: «نوع جدید ویروس کرونا باعث نگرانی در آفریقای جنوبی شده است». او توضیح داد که تعداد بالای جهش‌های اسپایک در گونه  Omicron که در حال حاضر حداقل ۳۲ مورد است، نگران‌کننده است چرا که نشان می‌دهد این ویروس توانایی مقاومت در برابر واکسن را داراست و در انتقال بیماری قوی‌تر عمل می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت گفته چند هفته‌ای طول می‌کشد که تاثیر این سویه جدید را دریابند، در حالیکه متخصصان روی این موضوع کار می‌کنند که میزان انتقال‌پذیری آن را مشخص کنند.

کارشناسان بهداشت عمیقاً نگران قابل انتقال بودن نوع اومیکرون هستند زیرا دارای یک صورت فلکی غیرعادی از جهش ها بوده و مشخصات متفاوتی با سایر گونه‌های نگران کننده دارد.

افزایش دوباره احتمال اوج گیری کرونا با سویه جدید و لزوم رعایت بیشتر شیوه نامه های بهداشتی در حالی مطرح کی شود که ایران بعد از چند ماه تازه به وضعیتی نسبتا آرامش بخش رسیده است. موج پنجم کرونا در ایران کشنده تر از موج های سابق بود و آمار تلفات رسمی روزانه به بالای 700 نفر رسید. دقیقا در روزی که رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت این هشدارها را داد، وزارت بهداشت اعلام کرد که با عبور از خیز پنجم کرونا و واکسیناسیون گسترده، همه شهرستان‌ها از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده اند!

اینکه این سویه جدید از آفریقا آغاز شده، نه چین که پروازهایش قطع نمی شد، فعلا یک شانس برای ایرانیان است اما از آنجایی که سرعت انتقال و درگیری این ویروس جدید بسیار بالاتر از سویه های قبلی است به هیچ وجه نمی توان منطقه و ایران را جسته از این خطر تلقی کرد. این روزها همچنان جمعی از هموطنان ایرانی واکسن نزده اند. در بعضی استانها متاسفانه آمار بسیار کمتر از حد انتظار است و همین موضوع خطر را تشدید می کند. به نظر می آید حیاتی ترین و در دسترس ترین اقدام برای پیشگیری از انتشار سویه اومیکرون و افزایش مجدد بیماران و فوتی ها، تزریق واکسن به افراد واکسن نزده است. این موضوع به قدری مهم است که باید گفت حتی یک روز زودتر تزریق واکسن می تواند نجات بخش باشد؛ با این امید که این آخرین سویه باشد و سویه ای باشد که همچنان امکان غلبه بر واکسن را دارد.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا