اخبار
کد خبر : 14306 ۱۴۰۰/۰۹/۰۵   ۱۰:۵۰:۱۸

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان متذکر شد
باز بودن مدارس؛ بزرگ‌ترین نگرانی وضعیت موجود

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی یکی از بزرگ‌ترین نگرانی وضعیت موجود را باز بودن مدارس عنوان کرد.

به گزارش نای قلم، دکتر محمدامین ولی‌زاد در گفتگویی اظهار کرد: در صورت مشاهده بیماری در مدرسه و در بین دانش آموزان یا معلمان باید بلافاصله درمان و قرنطینه فرد شروع شود و مانع از سرایت بیماری به دیگران شود.

وی در خصوص پیشگیری از بیماری کرونا و نظارت بر مدارس افزود: نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس بر عهده کمیته سلامت در مدارس بوده که یکی از اعضای این کمیته نماینده دانشگاه علوم پزشکی و یک نماینده نیز از اولیاء دانش‌آموزان عضو این کمیته هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ادامه داد: خودارزیابی مدارس بر اساس 14 معیار بوده که نمره این خودارزیابی 100 است و در صورتی که مدرسه‌ای کمتر از 80 نمره را کسب کند مجوز فعالیت از مدرسه گرفته می‌شود.

وی در خصوص وضعیت بیماری در استان اضافه کرد: در استان دو شهر اشنویه و پیرانشهر در وضعیت قرمز قرار دارند و ۹ شهرستان در وضعیت نارنجی و شش شهرستان در وضعیت زرد هستند.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان، همچنین میزان ابتلا به بیماری کرونا از ابتدای شیوع بیماری در استان 80 هزار نفر است که متاسفانه حدود هفت هزار و 100 نفر به علت بیماری فوت کرده‌اند.

ولی‌زاد به میزان واکسیناسیون کرونا نیز اشاره و بیان کرد: وضعیت واکسیناسیون در آذربایجان غربی از متوسط کشوری بالاتر است به طوری که پوشش دوز اول در جمعیت بالای 18 سال، 85.2 درصد و پوشش دوز دوم 69.7 درصد است و پوشش دوز اول واکسیناسیون افراد 12 تا 18 سال 80 درصد و پوشش دوز دوم برای این گروه سنی  52.4 درصد است.

وی متذکر شد: پوشش دوز سوم پایین است و از افراد واجد شرایط دریافت دوز سوم تقاضا داریم تا هر چه سریع‌تر برای دریافت واکسن مراجعه کنند.

ولی‌زاد علت پایین بودن پوشش دوز سوم واکسیناسیون کرونا را اطمینان افراد از ایجاد ایمنی دو دوز دریافتی اعلام کرد و گفت: دوز اول واکسن تاثیر چندانی در پیشگیری از بیماری نداشته بلکه دوز دوم و در صورت لزوم دوز سوم باعث پیشگیری از ابتلا به نوع شدید بیماری می‌شود.

وی تاکید کرد: حتی در صورت دریافت هر دو دوز و یا هر سه دوز نباید اطمینان حاصل کنیم که دیگر مبتلا به این بیماری نخواهیم شد بلکه در صورت دریافت دوز دوم و در صورت نیاز دوز سوم شدت ابتلا به این بیماری کاهش می‌یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان افراد واجد شرایط دریافت دوز سوم را طبق پروتکل‌های وزارت بهداشت این چنین بیان کرد: افراد بالای 60 سال افرادی که دارای بیماری‌های نقص سیستم ایمنی هستند و پرسنل بهداشت و درمان که در مواجهه با بیماری قرار دارند واجد شرایط دریافت دوز سوم هستند.

ولی‌زاد پیشگیری از بیماری کرونا را در رعایت اقدامات زیر عنوان کرد: رعایت بهداشت فردی از جمله شستشوی دست‌ها، ضرورت تهویه مناسب به طوری که به ازای یکساعت فعالیت آموزشی 10 دقیقه باید تهویه هوایی وجود داشته باشد، زدن ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی حدود یک و نیم تا دو متر به ویژه در محل‌های مسقف نظیر پاساژها، مراکز خرید و اجتناب از دورهمی‌ها مثل عروسی و عزا برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ضروری هستند.

وی با تاکید ویژه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه داد: برای پیشگیری از بروز پیک ششم بیماری در کشور و استانمان نیازمند رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی و انجام واکسیناسیون هستیم.

ولی‌زاد ادامه داد: مراقبت دیده‌وری در استان فعال بوده و بر اساس افراد فوت شده سویه بیماری مشخص می‌شود و تا کنون سویه دلتا در استان ما مشاهده نشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی در نهایت از همشهریان درخواست کرد اخبار مربوط به کرونا را از منابع معتبر دریافت کنند.

کد خبرنگار: 983125

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا