اخبار
کد خبر : 14220 ۱۴۰۰/۰۸/۲۴   ۰۰:۱۹:۱۶

فرماندار ارومیه:
نباید در حوزه بازآفرینی شهری به صورت جزیره‌ای عمل کرد

 

نشست ستاد بازآفرینی شهری امروز با حضور فرماندار ارومیه، شهردار، رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری ارومیه و نمایندگان دستگاه های اجرایی ذیربط در محل سالن جلسات فرمانداری تشکیل یافت.

به گزارش نای قلم، فرماندار ارومیه در این نشست گفت: در حوزه بازآفرینی شهری نباید به صورت جزیره‌ای عمل کرد بلکه باید وحدت رویه داشت.

به گزارش نای قلم، رسول مقابلی اظهار کرد: بر اساس مصوبه هیات وزیران ستاد ملی راهبردی احیاء، نوسازی و توانمندسازی بافت فرسوده و ناکارآمد مصوب شد و بر اساس آن نیز ستاد بازآفرینی تشکیل یافت.

وی اضافه کرد: در این راستا محله‌های مورد هدف جهت بازآفرینی شهری با هدف ارتقای زندگی شهروندی، احیاء هویت تاریخی شهر و تحقق مدیریت یکپارچه شناسایی شد تا با انجام اقدامات جامع، مشترک و به صورت متوازن برنامه ها در حوزه بازآفرینی شهری تحقق یابد.

مقابلی افزود: با وحدت رویه و با بهره گیری از طرح های بازآفرینی، می توان طرح ها را تصویب و با دریافت اعتبارات ملی برای اجرای آنها، حوزه بازآفرینی را در سطح شهر پررنگ کرد.

وی با بیان اینکه باید به مقوله بازآفرینی در محله های مورد هدف نگاه ویژه شود، بیان کرد: دستگاه های اجرایی ذیربط نیازها و برنامه‌ها خود در حوزه بازآفرینی را اعلام کنند تا با بررسی و تصویب آنها، اقدامات مشترک در این حوزه انجام شود.

فرماندار ارومیه به تشکیل جلسه ستاد بازآفرینی شهری طی هر ماه تاکید کرد و گفت:  اعضاء ستاد، اقدامات خود در حوزه بازآفرینی شهری را به شهرداری ارومیه گزارش دهند .

به گفته وی مردم از ما مطالبه دارند و حل آنها بر عهده ما است و باید در حوزه بازآفرینی در محله های مورد هدف با اجرای برنامه های مصوب شده پاسخگوی نیازهای شهروندان بود.

شهردار ارومیه هم گفت: می توان برنامه های بازآفرینی شهری را به صورت ضابطه‌مند و نه به صورت جزیره ای تحقق داد.

دکتر حسین مهدی زاده اظهار کرد: در حوزه بازآفرینی شهری اقداماتی چون پیاده‌روسازی، جدول‌گذاری و آسفالت با صرف اعتبار 22 میلیارد تومان در محله های مورد هدف سطح شهر از سال 97 تا 99 انجام شده است که اگرچه اقدامات انجام شده اما کافی نبوده است .

وی ادامه داد: جهت بازآفرینی شهری باید از ظرفیت های موجود در این حوزه استفاده کرد که البته برای تحقق این مهم نیاز به طرح های مطالعاتی است، طرح هایی که با تصویب در ستاد بازآفرینی شهرستان و استان و در نهایت در سطح کلان با اختصاص اعتبارات لازم ملی وارد فاز اجرایی شوند.

مهدی زاده از اعضاء ستاد بازآفرینی شهری درخواست کرد که طرح ها و برنامه ها در حوزه بازآفرینی شهری را در قالب ساختار، چارچوب و کمیته احصاء کنند تا پس از تصویب آن ها با برنامه های تدوین شده در این حوزه گام برداشته شود.

شهردار ارومیه با بیان این که بازآفرینی شهری علاوه بر مناطق کم برخوردار شهری و حاشیه نشین، مناطق فرسوده و تاریخی را هم شامل می شود، اظهار کرد: مدیریت شهری جهت تحقق برنامه های بازآفرینی، 26 محله حاشیه نشین، فرسوده و تاریخی را شناسایی کرده تا با همراهی و کمک دستگاه های اجرایی ذیربط  طرح ها بازآفرینی جهت اجرا در این محله های مورد هدف را بصورت ساختارمند و ضابطه‌مند در ستاد مصوب کند.

وی با اشاره به دفاتر تسهیل گری در محلات، بیان کرد: می توان از ظرفیت دفاتر تسهیل گری در طرح های مطالعاتی بازآفرینی استفاده کرد چرا که این دفاتر در حوزه اجتماعی اطلاعات بی شماری از محلات شهری  را ارایه می دهند که می توان با احصاء  آنها برخی برنامه های بازآفرینی را تحقق داد.

به گفته مهدی زاده در تمام شهرداری های شهرهای کشور حوزه بازآفرینی شهری مغفول مانده است چرا که معاونت بازآفرینی شهرداری ذیل سازمان عمران است که بدلیل گستردگی فعالیت این سازمان در بخش عمرانی، نمی توان بصورت کامل در حوزه باز آفرینی تمرکز کرد اما تلاش مدیریت شهری ارومیه بر این است که این معاونت بیش از پیش در حوزه باز آفرینی شهری  فعال شود.

وی در ادامه به نگاه ویژه به بافت تاریخی و ارزشمند شهر اشاره و عنوان کرد:  یکی از آیتم های بازآفرینی شهری، بازآفرینی بافت تاریخی است چرا که این بافت هویت شهر و یک سرمایه ارزشمند برای شهر است که متاسفانه بدلیل عدم مطالعات بهنگام بافت تاریخی و با ارزش تبدیل به بافت فرسوده شده است.

شهردار ارومیه از اعضا درخواست کرد که جهت احیای بافت تاریخی و ارزشمند شهری چون میدان امام(ره) جلسه ای اختصاصی تشکیل شود تا با مطالعه و اجرای طرح های مشترک به این بافت توجه ویژه شود.

وی همچنین از دستگاه های اجرایی ذیربط در خواست کرد که طرح ها و برنامه ها در حوزه بازآفرینی شهری جهت انجام اقدامات متشرک به اطلاع شهرداری ارومیه برسانند چرا که مقوله هم افزایی منجر به تحقق بهتر برنامه ها در حوزه بازآفرینی شهری می شود.

کد خبرنگار: 983126

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا