اخبار
کد خبر : 14217 ۱۴۰۰/۰۸/۲۴   ۲۳:۵۴:۲۴

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
قوانین مطبوعات نیاز به بازآرایی دارد

 

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر بازآرایی قوانین رسانه‌ها و مطبوعات، گفت: آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات سال‌ها از عمرش می‌گذرد و ادبیاتش متعلق به قبل از تولد سایبر است.

به گزارش نای قلم به نقل از ایرنا، فرشاد مهدی پور در نشستی مجازی که امروز دوشنبه (۲۴ آبان) با عنوان بازآرایی رسانه‌ای؛ ضرورت و بایسته‌ها برگزار شد، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: بازآرایی رسانه‌ای باید در سه سطح مدیران و مسئولان این حوزه، خود رسانه‌ها و فعالان و تولید کنندگان محتوا صورت گیرد.

وی با اشاره به صدور مجوز بیش از ۱۳ هزار مجوز رسانه‌ای افزود: با وجود این همه رسانه مجوزدار، چند رسانه قوی داریم که در سپهر ملی، منطقه‌ای و جهانی بتوانند ایفای نقش کنند؟ خبرگزاری ای‌پی ماحصل همگرا شدن تعداد زیادی روزنامه با هم در ۱۵۰ سال قبل است و در کشور ما نیز هم‌افزایی و چابک‌سازی میتواند یکی از راهکارها باشد.

مهدی‌پور با تاکید بر این که بازآرایی باید در تمام محورهای ساختاری، رویکردی، راهبردی و قوانین صورت بگیرد بیان کرد: تعدادی قوانین برای رسانه داریم که این قوانین نیاز به بازآرایی دارند. آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات سال‌ها از عمرش می‌گذرد و ادبیاتش متعلق به قبل از تولد سایبر است. در این آیین‌نامه باید اصلاحاتی صورت گیرد. در حال حاضر قاعده مشخصی برای مبارزه با اخبار جعلی نداریم و مقرره نویسی برای فضای مجازی با دشواری های زیادی روبه روست.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ یکی از هدف‌گذاری‌های بازآرایی رسانه‌ای را احیا و تقویت مرجعیت سازی رسانه‌ها خواند و گفت: همچنین باید تاب آوری اجتماعی را افزایش دهیم. چرا که زیر بمباران جنگ روانی و عملیات رسانه‌ای هستیم. چابک سازی و قوی کردن رسانه، خروج از محاصر تبلیغاتی و حرکت کردن به سمت روزنامه نگاری تراز انقلاب اسلامی نیز جزو دیگر اهداف است.

وی آمایش سرزمینی رسانه را ضروری خواند و گفت: در سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۳۵۸ ظرفیت دانشگاهی مربوط به روزنامه نگاری و روابط عمومی داشتیم که ظرفیت مقطع کارشناسی ارشد سه برابر مقطع کارشناسی بود. این آمار نشان می‌دهد سهم دانشگاهی ما عمدتا به مقطع ارشد اختصاص پیدا کرده و سهم دوره کارشناسی که همان دوره مهارتی است کاهش داشته است. به عبارت دیگر در تربیت نیروی انسانی دچار اشکال هستیم و نیروی انسانی به درستی در دوره کارشناسی تربیت نمی شود. در این رابطه نظام آموزش رسانه باید اصلاح شود. چرا که در برخی دروس، ادبیاتی را تدریس می‌کنیم که متعلق به نیم قرن گذشته است.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ با تاکید بر این که باید در حوزه رسانه بازسازی انجام دهیم، اظهار داشت: واژه بازسازی پس از یک ویرانی و آشفتگی ظاهر می‌شود. در دهه هفتاد بعد از هشت سال دفاع مقدس دولتی سر کار آمد که کارش بازسازی بود. وقتی از بازسازی صحبت می‌کنیم، راجع به یک وضعیت آشفته صحبت می‌کنیم که باید دوباره از نو ساخته شود بازآرایی در همین چارچوب معنادار می‌شود.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا