اخبار
کد خبر : 14163 ۱۴۰۰/۰۸/۱۷   ۱۸:۵۸:۳۷

یادداشت؛
رونق خدمات و کشاورزی؛‌ مستعد ایجاد اشتغال

 

هزینه ایجاد اشتغال در بخش صنعت بسیار سنگین است، نه دولت و نه بخش خصوصی امکان سرمایه‌گذاری در آن را ندارند؛ چراکه رقم‌های بیشتر از چند میلیارد برای ایجاد اشتغال در بخش صنعتی نیاز داریم که الان هم اولویتی برای آن وجود ندارد و امکان برای آن برای دولت و بخش خصوصی فراهم نیست، اما در خدمات و کشاورزی ظرفیت به مراتب بیشتر است.

الان با وجود اینکه تورم اتفاق افتاده و هزینه‌ها افزایش پیدا کرده در بخش خدمات شاید با ۱۰۰ میلیون تومان بتواند شغل ایجاد کرد. این میزان در بخش کشاورزی بیش از چهار تا پنج برابر افزایش پیدا می‌کند اما در بخش صنعت رقم ها بسیار سنگین هستند چون دستگاه‌ها و ابزارآلات گران بوده و بسیار سخت به دست می‌آیند. ما الان در بخش صنعتی هم در بخش دولتی و هم خصوصی برای توسعه صنعتی دچار مشکل هستیم چراکه زیرساخت‌های کشور هم دچار آسیب شده که ما نتوانستیم تهیه قطعات لازم را برای اورهال آنها فراهم کنیم. ولی در بخش خدمات و کشاورزی هنوز این ظرفیت‌ها را داریم به‌ویژه در بخش خدمات چون برخی از امکانات را دیگران فراهم می‌کنند و ما می‌توانیم با ایجاد بنگاه‌های کوچک که حتی می‌تواند برای بخش صنعتی دولتی و بخش خصوصی رفع نیاز، کار انجام دهیم.

در بخش توزیع هنوز می‌توان از طریق بخش خدمات کارهای خوبی انجام بدهیم که می‌تواند به ایجاد اشتغال در کشور کمک کند. تمرکز دولت به صورت کوتاه مدت باید به بخش خدمات باشد چون با سرمایه‌های اندک بخش خدمات رونق می‌گیرد. ولی بعد از آن باید به بخش کشاورزی توجه داشته باشد چون خیلی از تولیدات کشاورزی ما از بین می رود و خیلی از کشاورزان تولیدی را دارند که بازار نمی‌تواند از آنها استفاده کند و از بین می رود.

دولت می‌تواند با مشارکت از طریق روش‌های متعدد با مشارکت و تشویق و دریافت حمایت از بخش خصوصی اینها را با کشورهای همسایه که بازار بسیار خوبی هستند، صادر کنیم.

این هم برای کشاورزان می‌تواند ارزآوری داشته باشد و هم می‌تواند ظرفیت‌های اشتغال را در بخش‌های مختلف بیشتر کند. این دو بخش بیشتر می‌تواند مورد تمرکز باشد. از دولت گذشته پیک شرایط تحریمی را پشت سر گذاشته و رفته رفته مساله با فروکش کرونا، رشد اقتصادی قطعا مثبت خواهد شد. اگر رشد اقتصادی مثبت شود می‌توانیم زمینه‌های بروز و ظهور آن را در تجارتمان ببینیم. اگر حجم تجارت افزایش پیدا کند که آمارهای مرکز آمار و بانک مرکزی موید این است که حجم تجارت طی چند ماه گذشته نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده این می‌تواند نوید شرایط خوبی برای کشور باشد.

حمید اسماعیلی

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا