Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 1416 ۱۳۹۴/۱۰/۱۸   

بيمه‌ها پاسخگوي مشكلات مالي پزشكان و تيم درماني باشند

آنچه طی سال های گذشته سبب شده اخلاق پزشکی تاحدودی تنزل پیدا کند "زير ميزي و بروز مشكلات ناشي از آن در حوزه بهداشت و درمان" است.

بيماران در اين وضعيت در كنار رنج بيماري و مشكلات ناشي از آن بايد به فكر تامين مخارج مازاد نرخ تعريف شده براي هزينه درمان خود باشند. زيرميزي رنج بيماري را در جامعه دو چندان كرده است. البته بايد دانست كه اين اقدامات سوء فقط از سوي برخي پزشكان بروز مي‌كند و اين‌چنين كارها از سوي جامعه پزشكي كشور يكي از منفورترين اعمال محسوب مي‌شود.

عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس درباره زيرميزي می گوید: برخي كم و كاستي‌هاي درماني در كشور وجود دارد، براي مثال هم‌اكنون 10ماه از سال مي‌گذرد، اما هنوز پزشكان كارانه‌اي از سوي سازمان‌هاي بيمه‌گر دريافت نكرده‌اند. پزشكي كه 10ماه قبل عمل جراحي انجام داده و هنوز نتوانسته پولش را اخذ كند به نسبت چنين معضل‌هايي نيز بروز مي‌كند. اگر بيمه‌ها بر اساس قانون با فاصله زماني دو تا سه ماه گردش مالي هزينه‌هاي پزشكان و تيم درماني را پرداخت كنند به اين ترتيب مسائلي تحت عنوان زير ميزي و ديگر مشكلات بودجه‌اي بروز نمي‌كند.

عابد فتاحي می افزاید: مقوله‌اي تحت عنوان زير ميزي زماني از بين مي‌رود كه با پرداخت به موقع انگيزه كاري و خدمت در بين پزشكان و تيم درماني ايجاد شود، اما هم‌اكنون به دليل كم‌لطفي بيمه‌ها شاهد افزايش تعداد پزشكان زيرميزي‌بگير هستيم، در ضمن شيوع اين نارسايي در بين برخي پزشكان نتايج ناپسندي را نصيب بيماران مي‌كند كه اين اصلا انصاف نيست، براي مثال در اين شرايط بيمار در صورت عدم پرداخت زير ميزي مورد پذيرش قرار نمي‌گيرد. در ضمن اين پول از نظر قانوني، شرعي و مسائل انساني حرام است.

وی ادامه می دهد: بيمه‌ها بايد پاسخگوي مشكلات مالي پزشكان و تيم درماني باشند و به نسبت فاصله پرداختي‌ها را كاهش دهند، در اين شرايط تعداد پزشكان زير ميزي بگير كاهش مي‌يابد و به سهولت مي‌توان با پزشكان متخلف برخورد كرد.

فتاحی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما در كدام يك از رشته‌هاي پزشكي مقوله زيرميزي بيشتر مشاهده مي‌شود، تصریح می کند: اين معضل در رشته‌هايي همچون ارتوپدي، برخي جراحي‌ها و مسائل اورژانسي بيشتر مشاهده مي‌شود، در بخش اورژانس به دليل نگراني خانواده‌ها از وضعيت بيمار خود به سهولت هرگونه مبلغي را در اختيار افراد قرار مي‌دهند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اضافه می کند: در بخش‌هاي دولتي و خصوصي تعرفه‌هاي مشخصي از سوي دولت مشخص شده است، پزشكان نبايد از ويژگي‌هاي خود براي دستيابي به منافع شخصي استفاده كنند، اين در حالي است كه هر فردي قبل از هر اقدامي بايد اعتبار خود، خانواد‌ه‌اش و اعتبار جامعه را مد نظر قرار دهد.

وی به راهكارهايي که در طرح تحول سلامت براي برطرف كردن اين معضل پيش‌بيني شده است، اشاره و تصریح می کند: در اين زمينه سياست‌هاي تهديد‌كننده و تشويق‌كننده اعمال مي‌شود و اولويت در افزايش نظارت‌هاست، براي مثال در اين طرح قرار است اسم پزشكان زير ميزي يا رو ميزي بگير در روزنامه‌هاي كثيرالانتشار اعلام شود و در صورت لزوم، مطب آنها تعطيل مي‌شود، در اين طرح قرار است با ارتقاي ضريب خدمات دولتي پزشكان با احساس امنيت شغلي به فعاليت بپردازند و به اين ترتيب بيمه‌ها مبادرت به پرداخت هزينه‌ها كنند. در صورت اعمال چنين قوانيني اگر باز همكاران مبادرت به اخذ زير ميزي كنند از سوي سازمان نظام پزشكي اسم آنها در مجلات سلامت و روزنامه‌هاي كثيرالانتشار درج خواهد شد كه با اين اقدام پزشكان قانون‌گريز و بي‌اخلاق در ملا عام شناسايي خواهند شد.

فتاحی متذکر می شود: هميشه افرادي به دنبال منافع خود هستند، اما با اعمال قوانين سفت و سخت در اين زمينه ميزان آسيب‌ها نيز كاهش مي‌يابد. در اين شرايط پزشكان بي‌اهميت نسبت به اخلاق پزشكي را مي‌توان به سهولت از صحنه خارج كرد، اما هم‌اكنون به دليل اينكه تعداد پزشك مبتلا به اين آسيب زياد است نمي‌توان برخورد قاطعي نسبت به آنها اعمال كرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس در پي ارائه طرح يا برنامه‌اي نيست تا از طريق آن بتوان درصدي از مشكلات ناشي از اخذ زير ميزي پزشكان را كاهش داد؟ خاطرنشان می کند: در اين زمينه بارها با وزارت بهداشت و درمان صحبت شده است و قرار شد تا سازمان نظام پزشكي، روساي بيمارستان‌ها و كارشناسان از سوي وزارت بهداشت و درمان اقدام‌هايي را لحاظ كنند تا به اين شكل مشكلات ناشي از زير ميزي در كشور به حداقل برسد. در ضمن قضيه زيرميزي مقوله منفور در بين جامعه پزشكي كشور است و هنوز در كشور به عنوان يك تابو از آن نام برده مي‌شود.

عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس در پایان سخنان خود متذکر می شود: اگر اين معضل در جامعه افزايش يافته به دليل افزايش جمعيت پزشك در كشور است، بنابر نتايج به‌دست آمده به هر ميزان كه تعداد افراد در يك صنف افزايش يابد به نسبت رقابت‌ها در جامعه، ‌ضايع كردن حق و حقوق افراد در آن قشر نيز افزايش مي‌يابد، براي مثال اگر در كشور پزشكاني تعداد مراجعه‌كنندگانشان اندك است و براي رتق و فتق امورات زندگي خود مريض‌هايشان را به بازي مي‌گيرند، اين اقدام‌ها عظمت و جايگاه اخلاقي جامعه پزشكي را كمرنگ مي‌كند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا