اخبار
کد خبر : 141 ۱۳۹۴/۰۴/۱۰   

شناسایی 70 هزار معتاد در آذربایجان غربی

* سازمان‌های مردم نهاد در پیشگیری و مبارزه با اعتیاد نقش کلیدی دارند

سازمان‌هاي مردم نهاد در معناي كلي به سازماني اطلاق مي‌شوند که به طور مستقيم بخشي از ساختار دولت محسوب نمی‌شوند اما نقش بسيار مهمي به عنوان واسطه بين فرد، دولت و حتي خود جامعه ايفا می‌کنند.

به گزارش ناي قلم، سازمان‌هاي مردم نهاد با فراهم کردن زمینه مشارکت خلاق، واقعی و سازمان یافته مردم نقش بسزايي مي‌توانند در توسعه و پيشرفت برعهده داشته باشند و اين مهم بيش از پيش در عرصه مبارزه با مواد مخدر احساس مي‌شود.

با توجه به اينكه اعتیاد به مواد مخدر سلامت بخشی از سرمایه انسانی کشور را از بین می‌برد و از طرفي دولت که وظایف سیاست گذاری، برنامه ریزی، هدایت، هماهنگی و نظارت را به عهده دارد و در اجرا به تنهایی قادر به انجام وظایف خود نخواهد بود، ضروری است از مشارکت فکری، عملی و مالی مردم در قالب تشکل‌های سازمان یافته استفاده کند.

براساس اصل 44 قانون اساسي نيز نقش سازمان‌های مردم نهاد در توسعه اجتماعي کشور از جايگاه ويژه اي برخوردار است؛ همچنين در بند 9 سیاست‌های کلان مبارزه با مواد مخدر که در سال 86 به تصويب مجمع تشخيص مصلحت نظام با عنوان «اتخاذ تدابير لازم براي حضور و مشارکت جدي مردم و خانواده‌ها در زمينه هاي پيشگيري، کاهش آسيب و درمان معتادان» و استفاده از سازمان‌های مردم نهاد در ماده 15 قانون اصلاحيه مبارزه با موادمخدر مصوب 1389، جايگاه هاي قانوني هستند که سمن‌ها بر طبق آن می‌توانند در امور مبارزه با موادمخدر فعاليت کنند.

اما به نظر می‌رسد سازمان‌های مردم‌نهاد به رغم داشتن چنين جايگاهي هنوز نتوانستند آن طور كه بايد و شايد به دليل مشكلاتي چون نداشتن آگاهي و آشنايي اجتماع با سازمان‌های مردم نهاد و نقش آن‌ها، ضعف در عملکرد حرفه اي، نداشتن امکانات، وسايل، تجهيزات و مکان مناسب، ضعف در اطلاع رساني و نبود بودجه کافي به وظيفه اصلي خود جامه عمل بپوشانند و نقش و جايگاه خود را به دست آورند.

از اين رو ايجاد خودباوري در سمن‌ها، آموزش کادر سمن‌های فعال به صورت عمومي و تخصصي، تهيه و تدوين برنامه هاي ميان و بلندمدت، حضور پررنگ‌تر سمن‌ها در مراحل تصميم سازي و تصميم گيري، همکاري هر چه بيشتر سمن‌ها با مراکز علمي و انجمن‌ها و تغيير نگاه و باور مسئولان دستگاه هاي دولتي به نوعي پذيرش سمن‌ها مي‌تواند تا حدودی در راستاي توانمندسازي و ظرفيت سازي سازمان‌های مردم نهاد فعال در امر درمان معتادان و پيشگيري از اعتياد کارساز باشد.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری آذربایجان غربی ظهر امروز در همایش تجلیل از بهبودیافتگان و خانواده آنان و تلاشگران عرصه پیگیری و درمان اعتیاد گفت: در حال حاضر نزدیک به 70 هزار نفر معتاد در استان شناسایی شده است که 48 درصد از زندانی‌های سطح استان را تشکیل می‌دهند.

هوشنگ عطاپور افزود: به طور متوسط برای درمان هر فرد معتاد در کمپ‌های ترک اعتیاد ماهانه نزدیک به 400 هزار تومان هزینه می‌شود و این مسئله هزینه زیادی را بر کشور متحمل می‌کند.

 وی تاكيد كرد: سازمان‌های مردم نهاد در پیشگیری و مبارزه با اعتیاد نقش کلیدی دارند.

عطاپور تصريح كرد: سازمان‌های مردم می‌توانند تجارب خود را در راه پیشگیری و مبارزه با اعتیاد به خانواده‌ها منتقل کنند.

مدیر کل سازمان بهزیستی استان هم در این مراسم با اشاره به تحمیل هزینه های هنگفتی که اعتیاد بر جامعه تحمیل می‌کند، گفت: اعتیاد، نیروهایی که می‌تواند در جامعه مولد باشند را از مسیر پیشرفت خارج می‌کند.

راضيه خدادوست همچنین بر توجه بیشتر به نقش خانواده‌ها در بحث درمان و پیشگیری از اعتیاد تاکید کرد.

علي سهندی قائم مقام کمیته امداد امام خمینی آذربایجان غربی نیز در این مراسم گفت: 524 سرپرست خانوار از خانواده های تحت پوشش کمیته امداد در دام اعتیاد گرفتار هستند و متاسفانه در بیش از 800 خانوار یکی از اعضای آنان در دام اعتیاد گرفتار شده است.

در پایان این همایش از بهبودیافتگان و خانواده آنان و تلاشگران عرصه پیگیری و درمان اعتیاد در ارومیه با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا