اخبار
کد خبر : 14093 ۱۴۰۰/۰۸/۱۰   ۱۲:۳۶:۳۲

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان خبر داد؛
تاثیر هفت درصدی سدهای آذربایجان غربی در خشکی دریاچه ارومیه

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به تاثیر هفت درصدی سدهای استان در خشکی دریاچه ارومیه گفت: در استان و حوضه آبریز دریاچه ارومیه 11 سد وجود دارد که هفت سد بزرگ دارای ظرفیت یک میلیارد و 455 میلیون مترمکعب و چهار سد کوچک دارای ظرفیت 10 میلیون مترمکعب هستند.

به گزارش نای قلم، یاسر رهبردین در جلسه بررسی مشکلات آبی بخش انزل اظهار کرد: از میزان ظرفیت آب سدهای استان مجموع یک میلیارد مترمکعب متعلق به دو سد بزرگ استان به نام های شهید کاظمی بوکان و سد مهاباد است که بهره برداری از این سدها به دهه ٥٠ بر می‌گردد که با این اوصاف اگر قرار بود سدها تاثیرگذار اصلی در خشکی دریاچه ارومیه داشته باشند قطعا در دهه 70 شاهد پیشروی دریاچه ارومیه نبودیم.

وی با تاکید بر اولویت نجات دریاچه ارومیه برای دولت سیزدهم و وزارت نیرو تصریح کرد: علت یابی درست در بحث خشکی دریاچه ارومیه باعث برنامه‌ریزی دقیق و عملی برای نجات نگین فیروزه ای شمالغرب کشور می‌شود که از این علل می‌توان به تغییر کاربری اراضی دیم به آبی، تغییر الگوی کشت به محصولات پرآب بر، تغییرات رژیم بارش در سطح  استان، افزایش دما در فصول سال و تاثیر جاده میانگذر دریاچه ارومیه اشاره کرد.

رهبردین با اشاره به پیش‌بینی لزوم احداث سد نازلو در طرح آمایش سرزمینی سال 1380 اضافه کرد: سد نازلو برای تامین آب شرب شهر ارومیه در افق سال 1410 و همچنین تامین آب شرب مطمئن محال نازلو، انزل و قره باغ و شهرک صنعتی فاز٣ بسیار مورد اهمیت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان تصریح کرد: برای حل مشکلات آب شرب بخش انزل، قره باغ و کهریز نیز دو برنامه میان‌مدت و درازمدت تدوین شده است که امیدواریم با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی، نظارتی و حمایت نمایندگان مجلس و تامین اعتبارات لازم، در سال جاری طرح میان مدت توسط شرکت آب و فاضلاب استان اجرایی شود.

به گفته وی، با شروع مجدد عملیات اجرایی سد نازلو با اولویت تامین آب شرب و صنعت برای بخش نازلو و انزل ، قره باغ و کهریز می‌توان علاوه بر حل مشکلات آب شرب مردم این منطقه به عنوان تامین آب شرب شهر ارومیه در افق سال ١٤١٠ نیز استفاده کرد.

کد خبرنگار: 983126

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا