Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 14088 ۱۴۰۰/۰۸/۰۹   ۰۲:۳۴:۳۱

استاندار آذربایجان غربی:
نیازمند حمایت رسانه‌ها هستیم

 

اصحاب رسانه استان در نشستی صمیمی با استاندار آذربایجان غربی، از دغدغه‌ها و مشکلات این قشر و اولویت‌های توسعه استان سخن گفتند.

به گزارش نای قلم، سالن جلسات استانداری آذربایجان غربی، عصر روز یکشنبه میزبان اصحاب رسانه این استان بود و استاندار آذربایجان غربی در این نشست صمیمی با فعالان عرصه خبر و اطلاع‌رسانی دیدار و گفتگو کرد؛ دیداری که در آن فعالان این عرصه به بیان دغدغه ها و گلایه‌های صریح خود نسبت به کمبودها و مشکلات و ارائه پیشنهاداتی برای توسعه استان پرداختند.

پس از تلاوت قرآن کریم، تریبون در اختیار اهالی رسانه قرار گرفت تا ضمن تبیین دیدگاه‌ها، مشکلات خود را نیز بیان کنند.

*حاکمیت نگاه غیرفرصتی بر پتانسیل‌های استان

در ابتدای نشست رئیس خانه مطبوعات استان به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت که آذربایجان غربی به دلایل متعدد دارای شرایط و ویژگی‌های خاصی است که شاید در کمتر استانی می‌توان آنها را مشاهده کرد. متاسفانه این فرصت‌ها و پتانسیل‌ها نه از نگاه فرصت بلکه از نگاه تهدید نگریسته شده است.

یوسف پیربوداقی افزود که نگرش غیرفرصتی برای استان موجب شده که آذربایجان غربی با کاهش جدی سرمایه‌گذاری نه تنها در صنایع سنگین بلکه در صنایع سبک و تبدیلی مواجه باشد.

وی به این نیز اشاره کرد که مجموع این شرایط باعث بروز یک اقتصاد رانتی، زیرزمینی و اقتصاد غیرمولد شده است و این نشان می‌دهد که حوزه‌های فعالیتی در اقتصاد به ویژه در اقتصاد کشاورزی آنطور که باید و شاید فعال نبودند.

پیربوداقی، همچنین با اشاره به مشکلات فرهنگی و اجتماعی خاطرنشان کرد که مردم با تغییر دولت‌ها در انتظار تغییر در اوضاع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستند، سپس گفت که رسانه‌های استان در نقد، بررسی و تبلیغ عملکردها و برنامه‌ها همیار و همراه مجموعه مدیریتی استان خواهند بود و در دور جدید مدیریتی استان، فعالیت‌های رسانه‌ای از هیچ تلاش و کوششی دریغ نخواهند کرد.

* آذربایجان غربی یکی از استان‌های پیشرو در حیطه روزنامه‌نگاری

سپس رئیس گروه رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد استان با مروری بر تاریخچه مطبوعات در استان گفت که آذربایجان غربی یکی از استان‌های پیشرو در حیطه روزنامه‌نگاری و کار رسانه‌ای در کشور است.

امید سیاح افزود: روند چاپ نشریه در استان بعد از انقلاب اسلامی سرعت گرفته است به طوری در حال حاضر بیش از 150 نشریه مکتوب و 80 پایگاه خبری در استان فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه فعالان عرصه خبر و اطلاع‌رسانی با دقت و موشکافی ویژه‌ای به طرح مشکلات محلی می‌پردازند، تصریح کرد: خبرنگاران و اصحاب رسانه نقش بسزایی در انتقال اطلاعات مبارزه با کرونا و قطع زنجیره این ویروس داشته‌اند که قابل تقدیر است.

سیاح همچنین گفت که خبرنگاران را می‌توان یکی از آسیب‌پذیرترین قشرهای جامعه از ویروس کرونا دانست چراکه در خطرناک‌ترین محیط‌های کرونایی حاضر شدند تا مردم را با تهیه اخبار و گزارش آگاه کنند.

*رسانه‌ها از روی دلسوزی مدیریت استان را نقد کنند

بعد از سخنان اصحاب رسانه نوبت به استاندار آذربایجان غربی رسید. محمدصادق معتمدیان سخنان خود را این‌گونه شروع کرد: از نقد منصفانه اصحاب رسانه استقبال می کنیم اما انتظارات متقابلی هم هست، رسانه‌ها پایبند چارچوب اخلاق و منشور حرفه‌ای باشند و از روی دلسوزی مدیریت استان را نقد کنند.

وی گفت که رسانه‌ها امروز اثرگذار هستند و با توجه به این اثرگذاری در عرصه های اجتماعی، اقتصادی و همه شئونات زندگی نیاز به حمایت آنها داریم.

معتمدیان اظهار کرد که یکی از موضوعاتی که باید بپردازیم و نقش رسانه‌ها اثرگذار است تغییر نگاه و رویکرد است لذا چهره استان را باید به عنوان یک استان امن معرفی کنیم.

مقام عالی استان این را نیز گفت که به جای معرفی محرومیت‌ها و نداشته‌ها باید معرفی توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان از اولویت‌های همه ارکان مدیریتی و رسانه‌ای استان باشد.

* اختلافات باعث عقب‌افتادگی می‌شود

وی با اشاره به اینکه اختلافات باعث عقب‌افتادگی می‌شود، خاطرنشان کرد که امروز یکی از مهمترین عواملی که در توسعه استان نقش‌آفرینی می‌کند انسجام، همدلی و وحدت بین مردم، مسوولان و اقشار مختلف است لذا باید هم‌افزایی ایجاد شود و تعامل داشته باشیم.

به گفته معتمدیان، آذربایجان غربی استانی است برخوردار از مواهب و نعمت‌های الهی اما محروم از توجه ملی، از این رو همه باید دنبال کنیم و با صدای رسا کمبودها، مشکلات و موانع موجود را به مرکز منتقل کنیم.

وی، آذربایجان غربی را یکی از استان های امن کشور عنوان و اضافه کرد که امروز نیروهای امنیتی، نظامی، انتظامی و سیستم قضایی استان در راستای توسعه استان ورود پیدا کردند و کمک می کنند و این فرصتی بی‌بدیل است.

* توجه به مقوله تولید؛ یکی از اولویت‌های اصلی

استاندار آذربایجان غربی همچنین با اشاره به شعار امسال، یکی از اولویت‌های اصلی را توجه به مقوله تولید عنوان و تصریح کرد که نقشه راه مشخص است و ما می‌توانیم موانع بخش تولید را با هماهنگی و تعامل بین بخشی رفع و با برنامه‌های کوتاه‌مدت و اجرایی ظرفیت‌های خالی واحدهای تولیدی را پر کنیم.

معتمدیان با اشاره به سفرهای استانی ریاست محترم جمهور به استان ها، استفاده از ظرفیت این سفرها برای اختصاص اعتبار برای اتمام پروژه های عمرانی کلان شهری را متذکر شد و افزود: سعی می‌کنیم از این فرصت اعتبار ویژه‌ای برای تکمیل طرح‌ها و پروژه‌ها از ریاست جمهوری مطالبه کنیم.

معتمدیان با اشاره به وجود معادن مختلف در آذربایجان‌غربی، اظهار داشت: بیش از ۴۸ نوع ماده معدنی مختلف در استان شناسایی شده است که می‌توان با استخراج و بهره وری آن برای مردم این منطقه ثروت آفرینی کرد.

وی در رابطه با بودجه بندی نیز توضیح داد و گفت: ۲۰ درصد بودجه به استان‌ها و ۸۰ درصد آن به وزارتخانه‌ها تعلق می‌گیرد، باید بررسی شود که مدیران استانی به چه میزان در جذب بودجه از محل همین ۸۰ درصد اعتبار وزارتخانه‌ای موفق عمل کرده‌اند؛ اینکه مدیری منتظر اعتبارات استانی برای جذب اعتبار باشد به هیچ وجه قابل قبول نیست.

معتمدیان همچنین تاکید کرد: بانک‌ها باید در توسعه استان نقش‌آفرینی کنند، اینکه درآمدهای بانک‌های آذربایجان‌غربی در استان‌های دیگر سرمایه‌گذاری شود به هیچ وجه قابل قبول نیست.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به موقعیت ژئوپلتیک استان و هدف گذاری ۳۰ میلیارد دلاری تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران با کشور ترکیه، گفت: آذربایجان غربی می‌تواند نقش موثری در تحقق این امر و تجارت بین الملل در منطقه ایفا کند.

* شناسایی ظرفیت‌های نهفته استان؛ ضرورتی اجتناب‌ناپذیر

وی با تاکید به اینکه شناسایی حلقه‌های مفقوده و ظرفیت‌های نهفته استان در شهرها و بخش‌های مختلف ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، اذعان کرد نگاه پیمانکاری در عرصه مدیریتی باید حذف و مدیران به دنبال ثروت‌آفرینی برای مردم باشند.

معتمدیان ادامه داد: حضور میدانی مدیران در تمامی مناطق استان بویژه مناطق محروم و کم برخوردار و دیدار و گفتگوی مستقیم و بدون واسطه با مردم از جمله اولویت های مدیریت استان در دوره جدید خواهد بود و از اصحاب رسانه نیز برای حضور در این سفرها دعوت می کنیم.
استاندار آذربایجان غربی اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام که از مطالبات عمده مردم هستند را از دیگر اولویت های مهم استان عنوان کرد.
معتمدیان از تمام افراد که دغدغه پیشرفت و توسعه استان را دارند دعوت کرد تا مسائل و مشکلات مناطق مختلف استان را اعلام کنند و از رسانه های استان نیز خواست تا در این زمنیه از مسئولان مطالبه گری کنند.
وی نگاه متوازن به تمامی شهرهای استان، توجه به جذب سرمایه گذار، رفع موانع و مشکلات واحدهای تولید و اقتصادی استان، استفاده از منابع مالی بانک ها جهت تامین نیازهای واحد های تولیدی و تحقق منویات مقام معظم رهبری در رفع موانع تولید و پشتیبانی از واحدهای تولیدی را از دیگر اولویت های استان عنوان کرد.

در این نشست برخی فعالان رسانه‌ای دیدگاه‌های خود را در خصوص روند توسعه استان و مسائل و مشکلات صنفی بیان کردند.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا