Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 1405 ۱۳۹۴/۱۰/۱۵   

افزایش مصرف از عوامل خشک شدن دریاچه ارومیه است

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: افزایش مصرف یکی از عوامل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه است و باید بتوانیم این روند را کنترل کنیم.

به گزارش نای قلم، کیومرث دانشجو در گفت و گویی اظهار کرد: میزان آب ورودی به دریاچه ارومیه از پنج میلیاردمترمکعب دهه ۷۰ به ۸۰۰ میلیون مترمکعب کاهش یافت.

وی گفت: در درازمدت و تا قبل از سال ۱۳۷۴ به‌ طور میانگین سالانه حدود پنج میلیارد مترمکعب آب به دریاچه ارومیه وارد می‌شد و پس از سال ۷۴ با ادامه روند کاهشی این میزان به سه میلیارد مترمکعب تغییر یافت.

این مقام مسئول در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه به عنوان مبحث ملی و فراملی و روند خشک شدن این دریاچه گفت: متاسفانه طی سال‌های اخیر نیز مقدار ورودی آب به دریاچه به حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرد و گرچه از سال ۸۴ به این موضوع توجه ویژه ای شده و اقدامات اولیه‌ای هم انجام شد، ولی با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و تشکیل کارگروه ستاد احیای دریاچه ارومیه مبانی قضیه تغییر کرد و وضعیت این دریاچه به طور جدی‌تر در دستور کار دولت قرار گرفت.

دانشجو با تشریح عوامل موثر در خشک شدن دریاچه ارومیه بیان داشت: تغییرات اقلیمی و کاهش چشمگیر میزان بارش‌ها از ۴۵۰ میلی‌متر در سال به ۳۰۰ میلی‌متر موجب کاهش روان آب‌ها و به تبع آن افزایش برداشت از منابع آب سطحی و زیرزمینی موجب کاهش میزان ورودی روان آب‌ها به دریاچه شد.

وی در خصوص سدهای احداث شده بر روی رودخانه‌های منتهی به دریاچه افزود: سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه شامل هفت سد است و تاثیری که درجریان روان‌آب‌های ورودی به دریاچه ارومیه داشته حدود ۱۰ درصد است که سالانه این میزان آب از طریق آزادسازی از سدهای استان تامین می شود.

دانشجو ادامه داد: وجود شش دشت ممنوعه در سطح استان و پایین آمدن سطح آب‌های زیرزمینی و حتی کم شدن روان آب ها به جهت وجود چاه‌های غیرمجاز حاشیه رودخانه‌ها دلیل بر استفاده بی رویه از منابع آبی استان است که در این راستا استفاده از تسهیلات سامانه‌های نوین آبیاری می‌تواند گام اساسی در کاهش مصارف باشد چرا که توسعه به بهای تخریب صدها هکتار نادرست است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا