Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 1400 ۱۳۹۴/۱۰/۱۴   

عدم کمک رسانی به مادران باردار در روستاها را نخواهیم پذیرفت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و بهداشت و درمان آذربایجان غربی گفت: عدم کمک رسانی به مادران باردار با وجود اینکه از شرایط جوی امسال و تفاوت آن با سال های گذشته و صعب العبور بودن برخی روستاها و آمار مادران باردار پرخطر آگاهیم، به هیچ عنوان قابل قبول نیست و نخواهیم پذیرفت.

به گزارش نای قلم، جواد آقازاده امروز در جلسه هم اندیشی و تبادل نظر مدیران عرصه سلامت استان در خصوص نجات جان مادران، اظهار کرد: با شروع بارش برف در مناطق صعب العبور استان تعداد 106 نفر زن باردار نجات یافتند.

وی افزود: مرگ و میر مادران باردار مهمترین شاخص مدیریت بحران است که باید توجه ویژه ای برای مقابله با مشکلات آن انجام شود.

آقازاده با بیان اینکه مدیریت بحران مجموعه ای از تصمیمات و راهبردها برای مقابله با بحران است، افزود: آمادگی قبلی برای مقابله با بحران از اهمیت خاصی برخوردار است و می طلبد تمام ادارات و نهادها باهم تعامل و همفکری کرده و با تمام امکانات و تجهیزات در موقع بروز حادثه حضوری فعال داشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و بهداشت و درمان آذربایجان غربی متذکر شد: با وجود تمام همکاری ها و تلاش ها لازم است انسجام بالاتری از سوی استانداری با فرمانداری ها نیز تشکیل بگیرد و تا آمادگی بیشتری برای چنین اتفاقاتی داشته باشیم لذا برای مقابله با چنین بحران هایی به برنامه ریزی و اجرای مانور های مشترک نیازمندیم.

آقازاده با بیان اینکه اطلاعات کامل وضعیت مادران باردار و نوزادان زیر یک سال در خانه های بهداشت موجود است، تصریح کرد: ضروری است با استفاده از این اطلاعات در شرایط بحران استفاده کنیم، فقط نیاز به یک برنامه ریزی منسجم و مشارکت بین بخشی برای استفاده از این اطلاعات برای نجات جان انسان ها در شرایط بحران ها وجود دارد .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و بهداشت و درمان استان سپس با تاکید به اینکه باید به دنبال راهکار اساسی برای رفع این مشکل در شرایط بحران باشیم، اظهار کرد: اسکان زنان باردار در مناطق با دسترسی به مراکز درمانی، شناسایی نیروهای مردمی به دلیل آشنایی با محل، اسکان زنان باردار در مهمان‌سراها یا هتل ها با هزینه دانشگاه علوم پزشکی و ایجاد مکانی تحت عنوان «حامله‌سرا»  از جمله راهکارهایی هستند که می توانیم در مواقع ضروری و بحرانی اتخاذ کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همچنین بر نقش فرمانداری ها تاکید کرد و گفت: استفاده از مهمانسراهای سازمان ها و امکانات آنها با همکاری فرمانداری ها از اهمیت ویژه ای بر خوردار است.

وی اضافه کرد: هر چند گاهاً در متقاعد کردن خانواده ها در اعزام و انتقال مادر باردار به مراکز درمانی با برخی مشکلات فرهنگی مواجهیم ولی همکاران ما باید حداکثر توان خود را در توجیه مادر باردار و خانواده او برای انتقال به مراکز درمانی بکار گیرند و در این مورد نقش رسانه ها در فرهنگ سازی و آموزش بسیار مهم است که همکاری بیشتری را در این خصوص می طلبد .

آقازاده از تمام ارگان‌هایی که در امر نجات جان زنان باردار مشارکت کردند، تقدیر و تشکر کرد و افزود: زمانی می توان در برابر مخاطرات مقابله و پیشگیری کرد که تمام ادارات انسجام و وحدت لازم را با هم داشته باشند.

وی با بيان اينكه مرگ و مير مادر و نوزاد، دو شاخص اساسي و كليدي نظام توسعه و سلامت است، تصریح کرد: موضوع مادر و نوزاد باید به‌عنوان مهم‌ترین موضوع و به‌صورت یک شرایط بحرانی در ذهن همه‌کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند جا بیفتد به‌طوری‌که همه برنامه های ما به گونه طراحی شود که همیشه برای این شرایط بحرانی آماده‌باشیم.

رئیس دانشگاه موضوع مادر و نوزاد را هم از نظر عاطفی و هم ازنظر اجتماعی حائز اهمیت و حساسیت ویژه‌ای خواند و سیستم باید به گونه ای پویا باشد که شاهد حادثه ای به مادران باردار نباشیم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به کمبود تجهیزات دانشگاه علوم پزشکی در شرایط بحران گفت: دانشگاه علوم پزشکی 30 دستگاه  آمبولانس شاسی بلند برای مناطق کوهستانی استان درخواست کرده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا