اخبار
کد خبر : 140 ۱۳۹۴/۰۴/۰۹   

5 میلیارد ریال برای مرمت بازار ارومیه تخصیص یافت

بازار قدیمی و سرپوشیده ارومیه از قدیمی ترین بازارهای باقی مانده از دوران صفویه است که همچنان در گوشه جنوب شرقی این شهر خود نمایی می کند.

به گزارش نای قلم، بازار قدیمی ارومیه در زمان قبل از نفوذ زندگی ماشینی، مرکز ثقل داد و ستد و قدیمی ترین مرکز تجاری اجتماعی شهر محسوب می شد و دارای اهمیت ویژه ای بوده است.

در حال حاضر بخش عمده و سالم این بازار که قدمت آن به دوران صفویه برمی گردد در بین خیابان های امام (ره)، عسگرآبادی، اقبال و منتظری محصور شده است.

طول و عرض بنا به ترتیب 100 و 300 متر با کاربری تجاری و اجتماعی است، قرار گرفتن مسجد جامع ارومیه یکی از بناهای تاریخی این شهر در این محدوده سبب جذابیت بیشتری در این قسمت از شهر شده است.

مسجد جامع ارومیه به قرن ششم هجری قمری بر می گردد و این نشان از قدمت فرهنگ مردم مسلمان این دیار دارد.

هر راسته و بخشی از بازار سرپوشیده ارومیه به سبک و شکل خاص از دوره خود پیروی کرده و بقایای به جا مانده، نمایانگر ذوق معماری دوره های مختلف مردم این خطه سرسبز کشورمان است.

با توجه به اهمیت و ارزش معماری و تاریخی مجموعه مذکور، بعد از انجام مطالعات لازم در سال های 1358 و 1359 شمسی اقداماتی برای ثبت بازار قدیمی ارومیه در ردیف آثار ملی کشور معمول و در سال 1362 با ثبت مجموعه به شماره 1639-22/03/1362 در فهرست آثار ملّی، امکان حفاظت قانونی از آن فراهم و از آن تاریخ تا حال حاضر مطابق ضوابط و برنامه های مصوب، فعالیت عمرانی و حفاظتی این بافت تاریخی انجام می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: برای انجام عملیات مرمت و بازسازی راسته های بازار و مسجد جامع ارومیه مبلغ پنج میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است. 

جلیل جباری عصر امروز در بازدید نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به دلیل شرایط نامساعد در تعدادی از راسته های بازار و امکان تخریب آنها با نظر کارشناسان اداره کل و اطلاع رسانی کسبه بازار عملیات مرمت و بازسازی در بازار از دو هفته پیش آغاز شده که امیدواریم با اقدامات پیش بینی شده بتوانیم در موعد مقرر نسبت به اتمام عملیات در بازار خاتمه دهیم .

وی افزود: همکاری کسبه بازار با مجریان این طرح تاثیرگذار است و در صورت همکاری بازاریان قصد داریم قبل از شروع فصل زمستان نسبت به مرمت راسته هایی که نیاز به بازسازی دارند اقدام کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان در ادامه تصریح کرد: متاسفانه بودجه تخصیص یافته به مرمت و احیای بافت های تاریخی در استان بسیار محدود بوده و همکاری های مردم و حمایت های دولت و به ویژه نمایندگان مردم درمجلس شورای اسلامی در این زمینه بسیار کارساز خواهد بود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی هم در این بازدید با قدردانی از مجموعه میراث فرهنگی استان گفت: مردم و به ویژه بازاریان متدین همیشه پشتیبان نظام بوده و در اقتصاد نقش مهمی دارند و ما نیز به عنوان کارگزاران مردم باید در خدمتگزاری به مردم کوتاهی نکنیم .

نادر قاضی پور پس از بازدید از راسته های بذرفروشان، عطاران و نصیرزاده بازار تاریخی؛ در مسجد جامع ارومیه که در مجاورت بازار قرار گرفته حضور یافت و از عملیات مرمت سقف شبستان و پاکسازی محراب و اجرای دیوارپوش چوبی دیوارهای شبستان نیز بازدید کرد .

شایان ذکر است بازار تاریخی ارومیه و آثار و ابنیه تاریخی مجاور آن هفته گذشته تدقیق و تعیین حریم شد.

در اجرای بند 12 از ماده 3 قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب مجلس شورای اسلامی و در حدود موارد مربوطه از قانون راجع به حفظ آثار ملی و با رعایت مقررات آئین نامه قانون اخیر الذکر عرصه مجموعه بازار تدقیق و حدود حریم و ضوابط حفاظتی و معماری بازار ارومیه و آثار پیرامونی آن مشخص و طی مراحل و تشریفات قانونی لازم به شماره 8422/942500 در خرداد ماه سال جاری در کمیته فنی حرایم معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به تصویب رسیده و به مقامات ذیصلاح استانی ابلاغ شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان این مطلب افزود: براساس این مصوبه قسمت هایی از بازار که طی خیابان کشی سده اخیر از آن گسیخته شده بود به محدوده عرصه بازار اضافه شده و مساحت عرصه مصوب بازار به  پنج هکتار رسیده است.

این محدوده شامل راسته نجار خانه ، بازارآهنگران و سه راسته نوساز متعلق به زمان پهلوی دوم در ابتدای خیابان شهید مطهری می باشد .

به گفته وی بر همین اساس محدوده حریم بازار ارومیه تحت حفاظت این سازمان بوده و هر گونه دخل و تصرف در محوطه حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر برابر مواد قانونی، جرم محسوب و مرتکبین مشمول مجازاتهای قانونی خواهند شد.

جباری همچنین تصریح کرد: حریم بازار تاریخی و 14 بنای ارزشمند پیرامون آن نیز تهیه و با اجرای ضوابط آن بیش از 13 هکتار از اراضی بافت تاریخی تحت پوشش ضوابط حمایتی قرار خواهد گرفت  و براساس آخرین حریم مصوب علاوه بر بازار تاریخی ارومیه ، مسجد جامع، حمام آخوند، حمام تجلی، مناره مسجد امام شافعی، کنیسه کلیمیان، مسجد مناره، مدرسه هدایت، مسجد سردار، حمام اتحادیه، مسجد قره آغاج و بناهای واجد ارزش؛ راسته دوشابچی بازار، حمام علی مصطفی و مسجد امام جمعه، دارای حریم شده و جهت صیانت از آنها همکاری شهروندان، کسبه و سایر دستگاه ها و ارگان های ذیربط به ویژه شهرداری ارومیه ضروری است.

انتهای پیام/  


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا