Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 13972 ۱۴۰۰/۰۷/۲۴   ۱۱:۰۷:۳۸

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی:
جزایر دریاچه ارومیه با کاهش آب بهم چسبیده‌اند

 

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: جزایر دریاچه ارومیه به دلیل کاهش آب به هم چسبیده و موجب باتلاقی شدن مسیرها شده و مامورین پارک ملی دریاچه ارومیه برای تردد و عزیمت به جزایر با استفاده از قایق موتوری با مشکلات عدیده ای روبرو شده اند‌ که این مسئله می تواند حراست از جزایر دریاچه ارومیه و گونه های نادر حیات وحش را به خطر اندازد.

به گزارش نای قلم، مهران نظری امروز در گفتگوی خبری اظهار کرد: مهمترین چالش زیست محیطی استان آذربایجان غربی چالش آب و کاهش شدید سطح تراز دریاچه ارومیه به خصوص در یک سال گذشته است که این مشکل زیست محیطی خطر تولید ریزگردهای نمکی را در منطقه افزایش داده است.

وی افزود: در حال حاضر ارتفاع دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته حدود ۶۱ سانتی کاهش پیدا کرده است و از نظر سطح نیز ۱۴۲۳ کیلومتر مربع از سطح زیر آب دریاچه ارومیه کاسته شده و بر این اساس نیز حدود ۲ میلیارد مترمکعب نیز از حجم آب دریاچه ارومیه کاسته شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به وضعیت بحرانی موجود لازم است تدابیر برای حفظ این نگین فیروزه ای کشورمان در سطح ملی انجام و اجرایی شود.

وی گفت: براساس موارد اشاره شده بروز احتمالی توفان های گردوغبار نمکی می تواند اثرات سوئی بر جوامع انسانی و حاشیه دریاچه داشته باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ادامه داد: با توجه به حفر تونل کانی سیب و کانال انتقال آب از طریق رودخانه گدار و منطقه حفاظت شده و اعلام شدن آن توسط شورای عالی محیط زیست کشور اولا نیاز است پیگیری های لازم برای اتمام این پروژه بزرگ انجام شود و در ادامه نیروها و امکانات مورد نیاز به منظور حفظ تونل، کانال و آب منتقل شده به بستر دریاچه ارومیه فراهم ، تا هیچ گونه دست‌اندازی و برداشت غیرمجاز از مسیر انتقال آب انجام نشود.

نظری اظهار کرد: از دیگر مشکلات زیست محیطی استان می توان به احداث دیوار مرزی ترکیه با ایران، مناطق آزاد تجاری و اقتصادی اطراف منطقه حفاظت شده، مشکلات زیست محیطی ایجاد شده توسط شهرداری ها و دستگاه های دولتی، ایجاد سازوکار مشخص برای استفاده از توان واحدهای صنعتی در حفاظت از محیط زیست و همچنین عدم پرداخت درآمدهای ناشی از اجرای قوانین زیست محیط از جمله قانون هوای پاک، قانون مدیریت پسماند و قانون حفاظت از خاک اشاره کرد.

کد خبرنگار: 983125

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا