اخبار
کد خبر : 1392 ۱۳۹۴/۱۰/۱۵   

کاهش ۲۰ درصدی ریزگردهای نمکی

رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه ۱۳ هزار هکتار از شوره زارهای اطراف دریاچه ارومیه نیز بوته کاری شده است، گفت: در نتیجه این اقدامات، آلودگی ریزگردهای دریاچه ۲۰ درصد کمتر از پارسال است.

به گزارش نای قلم به نقل از میزان، عیسی کلانتری در جلسه ای که در استانداری آذربایجان شرقی برگزار شد، با اشاره به اینکه آگاهی مردم از حقوق شهروندی خود، باعث شده تا انتظارات و خواسته‌های خود را از دولت‌ها بخواهند، اظهار داشت: همه ما مسئولان موظفیم در برابر مردم پاسخگو باشیم و دولت نیز بر خود فرض می‌داند که در زمینه دریاچه ارومیه و دیگر مسائل عمومی کشور در برابر مردم پاسخگو باشد.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی منابع آب ایران، افزود: کشور با کمبود آب، دارد از دست می‌رود و بارها خطرات آب را به مسئولان آب کشور گوشزد کرده‌ایم که چیزی از آب کشور باقی نمانده است.

رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه، با بیان اینکه قدرت تجدید پذیری آب‌های زیر زمینی توسط نزولات جوی 33 میلیارد متر مکعب بوده و وارد سفره‌های زیر زمینی می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه باید اکنون بگویم که برداشت ما بسیار بیش از حد مجاز بوده و به میزان 61 میلیارد متر مکعب است که این، یک زنگ خطر محسوب می‌شود.

کلانتری، کل ذخایر آب‌های شیرین زیر زمینی کشور را 180 میلیارد متر مکعب عنوان کرد و گفت: تا به حال بسیار بیش از آبی را که حق داشتیم برداشت کنیم، برداشت کرده‌ایم و میزان آن امروزه به 130 میلیارد متر مکعب رسیده است.

نسل بعدی نسل سوخته است

وی، با تاکید بر اینکه با تداوم این روند مصرف بی رویه از منابع آبی، باید نسل بعدی را نسل سوخته بنامیم، ابراز داشت: اقدام ضد امنیتی‌ای که از طریق مصرف بی رویه آب‌ها حاصل می‌شود، بالاتر از خطر حمله صدام برای امنیت ملی است چرا که به قیمت ویران شدن کشور و تمدن تمام می‌شود.

کلانتری نابودی آذربایجان و کشوری به نام ایران را از نتایج ادامه این روند دانست و افزود: سقف برداشت مجاز در دنیا، 40 درصد است که از 33 میلیارد متر مکعب آب‌های تجدید پذیر، اکنون 97 میلیارد متر مکعب برداشت می‌کنیم.

رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه، با اشاره به اینکه در 10 ساله گذشته بیش از 190 هزار هکتار زمین کشاورزی زیر کشت آبی رفته است، تصریح کرد: 4.7 میلیارد متر مکعب ورودی آب داریم که 0.5 میلیون متر را بخش شهری و 4.2 میلیون متر را نیز بخش کشاورزی مصرف می‌کند.

وی با اشاره به اینکه 2 میلیارد و 567 میلیون متر مکعب، حق آبه دریاچه ارومیه است،‌گفت: اکنون فقط 600 میلیون متر مکعب از آن وارد دریاچه می‌شود که تنها 18 درصد خشکیدن دریاچه مربوط به کاهش بارندگی است و بقیه 82 درصد مربوط به مصرف حق آبه توسط مردم در بخش شهری و کشاورزی است.

با این وضعیت آبی و ورودی، دریاچه ارومیه ظرف 9 سال خشک می‌شود

کلانتری با اعلام اینکه با این وضعیت آبی و ورودی، دریاچه ارومیه ظرف 9 سال خشک می‌شود، اظهار داشت: برداشت بیش از حد و ندادن حق آبه، دریاچه را خشکانده و باید آبش را به دریاچه پس دهیم.

رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه از سال 71 با روحانی ارتباطاتم را قطع کرده بودم ولی وقتی گفت اولویت اول من دریاچه ارومیه است از وی حمایت کردم،‌ خاطر نشان کرد: خود را مدیون روحانی می دانم چون مسائل استراتژیک را درک کرده و نشان داد که موضوع آب و احیای دریاچه چقدر برایش اهمیت دارد.

وی ادامه داد: از دید من، روحانی تمام مراحل کارشناسی رئیس جمهور شدن، را با مرکز تحقیقات استراتژیک و... طی کرده و به این نقطه رسیده و درک خوبی از مسائل استراتژیک، از جمله بحران آب دارد.

حفر 700 متر از تونل انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه

کلانتری به اقدامات انجام شده در 1 سال و 3 ماه گذشته در موضوع احیای دریاچه ارومیه، گفت: 2 دستگاه تی‌بی‌ام با هزینه 45 میلیون یورویی خریداری شده که با اولی کار خود را برای کندن تونل «زاب» آغاز کرده و دومی تا پایان سال از گمرک ترخیص می‌شود.

وی افزود: تاکنون این دستگاه بیش از 700 متر از تونل را حفر کرده ولی 7 ماه از کار عقب است که باید تا آخر 98 آب «زاب» وارد دریاچه شود.

رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه سد پسوه با پیشرفت 97 درصدی تا دوماه آینده افتتاح می‌شود، اظهار داشت: سد چراغ ویس نیز در حال اتمام است تا آب بیشتری ذخیره شده و به دریاچه تزریق شود، ضمن اینکه اتصال زرینه رود به سیمینه رود نیز به اتمام رسیده و با این اقدام 200 میلیون متر مکعب به دریاچه می‌رسد.

آب تزریقی دریاچه ارومیه را تا ابتدای دریاچه با لوله گذاری هدایت می‌شود

کلانتری ادامه داد: اتصال آجی چای به دریاچه به اتمام رسیده و مکلف هستیم تا آب تزریقی دریاچه ارومیه را تا ابتدای دریاچه با لوله گذاری انتقال دهیم تا از برداشت غیر مجاز و تبخیر آن جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه 13 هزار هکتار از شوره زارهای اطراف دریاچه ارومیه نیز بوته کاری شده است، خاطر نشان کرد: در نتیجه این اقدامات، آلودگی ریزگردهای دریاچه 20 درصد کمتر از پارسال است.

این مقام مسئول با بیان اینکه عمده کار ما در مورد احیای دریاچه ارومیه، کاهش مصرف آب کشاورزی در آذربایجان غربی است، ابراز داشت: برای توسعه شبکه‌های آبیاری تحت فشار، محدودیت اعتباری برای شهرهای اطراف دریاچه ارومیه نداریم.

در 8 هزار هکتار از اراضی کشاوری حوضه دریاچه ارومیه چغندر پر مصرف آب کاشت می‌شود

وی با اشاره به اینکه در آذربایجان غربی 400 هزار تن چغندر قند تولید شده که برای کارخانجات مشهد و اصفهان فرستاده می‌شود، تصریح کرد: 8 هزار هکتار با بیش از 64 میلیون متر مکعب آبیاری می‌شود که تنها اگر ارزش شکر را بررسی کنیم، شکر حاصله 18 میلیون دلار قیمت گذاری شد که فقط برای فقط هزینه حمل و نقل این چغندرها 22 میلیون دلار صرف شد، این چه کاری است که علیه اقتصاد کشور و علیه دریاچه ارومیه برای کار کردن کارخانجات در اصفهان و مشهد صورت می‌گیرد؟

کلانتری با بیان اینکه مانع تولید چغندر شدن، با این شرایط، آیا ظلم به کشاورز است؟ ادامه داد: تصمیم گرفتیم تا خروج چغندر از مرزهای استان را ممنوع کنیم و تولید آن را کاهش دهیم که از اینجا اعلم می‌کنم که تحت هیچ شرایطی با تصمیمات ستاد احیا، به کشاورزان طلم نمی‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه چند وقت پیش از مدیران استان در مورد عدم توجه کافی به موضوع احیای دریاچه ارومیه، گلایه کردم،‌ اظهار داشت: اکنون با شرایط پیش آمده و اقدامات انجام یافته، از همه مسئولان مرتبط در این زمینه تشکر می‌کنم.

کسری بودجه 30 تا 40 هزار میلیاردی دولت

رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه علی رغم مشکلات مالی دولت که با 30 تا 40 هزار میلیارد کسری بودجه مواجه است، توجه خوبی به دریاچه ارومیه صورت گرفته است، تصریح کرد: برای احیای دریاچه ارومیه 1 هزار و 947 میلیارد تومان بودجه مصوب شده که بیش از 900 میلیارد از آن تخصیص یافته و بقیه تا پایان سال پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: تنها جایی که 100 درصد اعتبارات مصوب آن تخصیص می‌یابد، ستاد احیای دریاچه ارومیه است که به دلیل صورت رئیس جمهور صورت می‌گیرد، در حالی که بقیه سازمان‌ها تنها 25 درصد تخصیص یافته است.

وی در ادامه، با گرامیداشت یادو خاطر و خدمات ارزنده اینانلو در زمینه حفاظت از محیط زیست، افزود: اینانلو یکی از همکاران فعال ما در ستاد احیای دریاچه ارومیه بود که دلسوزانه در این حوزه به عنوان یک آذری فعالیت می‌کرد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا