Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 139 ۱۳۹۴/۰۴/۰۹   

دریاچه ارومیه به شرایط ثابت و پایداری رسید

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: با توجه به بارش های سال آبی جاری و اقدامات صورت گرفته، وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته به شرایط نسبتاً ثابت و پایداری رسیده است.

به گزارش نای قلم، کیومرث دانشجو در نشستی که به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب برگزار شد، اظهار کرد: روند کاهش ارتفاع آب دریاچه ارومیه به شکل مطلوبی کنترل شده است و این در حالی است که تغییرات نوسانات ارتفاعی دریاچه در حد و اندازه ی همان سال گذشته است.

وی افزود: سیر کاهش حجم این دریاچه از 18 سال گذشته آغاز شده و در حال حاضر این دریاچه مهم و ملی در معرض خشک شدن قرار گرفته است.

دانشجو ادامه داد: سالانه به طور متوسط بین 30 تا 40 سانتی متر از ارتفاع آن کاسته شده و در حال حاضر این دریاچه مهم و ملی در معرض خشک شدن قرار گرفته است.

به گفته وی موضوع خشک شدن دریاچه ارومیه به طور جدی در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار گرفته و با تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه اقدامات بسیار شایسته ای در سطح ملی و استانی صورت گرفته است.

دانشجو با تشریح فعالیت های صورت گرفته در راستای احیای دریاچه ارومیه گفت: از جمله این اقدامات ارائه راهکارهای لازم از طریق ستاد احیای دریاچه ارومیه و تصویب و ابلاغ آنها به وزارت خانه ها و دستگاه های اجرایی مربوطه است.

وی افزود در حوزه وزارت نیرو طرح های اعلام شده مشتمل بر لایروبی و بازگشایی مسیل انهار و رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه از جمله رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، گدار، روضه چای، باراندوزچای و نازلو و همچنین اجرای طرح های تعادل بخشی شامل خرید و نصب 9 هزار دستگاه کنتور هوشمند آب وبرق و تشکیل اکیپ های گشت و بازرسی، بازسازی تاسیسات آبی در حوضه زرینه رود از جمله سد بوکان و سد انحرافی نوروزلو و همچنین انجام مطالعات پایلوت در دشت زرینه رود برای بهینه سازی مصارف آب در این دشت است.

وی با اعلام اینکه اعتبارات اختصاص یافته جهت اجرای طرح های عمرانی احیای دریاچه ارومیه حدود هزار و 60 میلیارد ریال است، گفت: همچنین در قالب اجرای سد مخزنی سیلوه حدود 468 میلیارد ریال مصوب شده که در صورت تامین اعتبارات لازم در سال 95 سریع ترین مسیل انتقال آب به میزان 100 میلیون متر مکعب به دریاچه ارومیه افتتاح می شود .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با مهم برشمردن نقش مردم در راستای کمک به احیای دریاچه ارومیه گفت: نقش کلیدی مردم استان به ویژه حوضه دریاچه ارومیه و همراهی آنان با مصوبات دولت و جلوگیری از برداشت های غیر مجاز از منابع آب سطحی و زیرزمینی می تواند در تامین حق آبه زیست محیطی دریاچه ارومیه و کند شدن روند خشکی این دریاچه و تبعات ناشی ازآن بسیار مهم و تعیین کننده باشد.

وی ابراز امیدواری کرد در سالی که شعار آن همدلی و همزبانی دولت و ملت است همه مسئولان و مردم در راستای عمل به این شعار تکلیف و نقش خود را به خوبی ایفا کنند تا از خشک شدن این دریاچه جلوگیری کرده و آن را عنوان یک سند افتخار در سر لوحه همراهی وهمدلی ملت و دولت ثبت کنند.

انتهای پیام/ 


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا