اخبار
کد خبر : 13895 ۱۴۰۰/۰۷/۱۵   ۱۷:۲۶:۴۹

توصیه های بهداشتی؛
نکاتی درباره تغذیه در پاییز

 

با توجه به تغییرات فصل و در واقع ایجاد هوای سرد و پیدایش زمینه ابتلا به بعضی از بیماری‌های عفونی به‌خصوص عفونت‌هـای تنفسی توصیه‌هــا در این فصل بیشتر در این زمینه خواهــد بود و متمرکز بر مصرف موادغــذایی اســت که می‌تواند سبب تقویت سیستم ایمنی شـود و از بدن در برابر عفونت‌های مختلف حــــمایت کند. 

باید گفت یکی از مهمترین توصیه‌ها نوشیدن آب است؛ آب برای سلامت عمومی بدن، تقویت سیستم ایمنی، کارکرد اندام‌هایی مانند کلیه و تنظیم دمای بدن حائز اهمیت است. مصرف مقادیر کافی از ویتامین C در سبـزیجات و میوه تازه؛ همچنین ویتامین D برای تقـــویت سیستم ایمنی از جمله منابع بسیار عالی هستند. 

یکی از منابع خوب ویتامین D نورخورشید است، تنها زرده تخم‌مرغ، شیر و روغن‌های غنــی شده با ویتامین D از جمله مواردغذایی هستند کــه می‌توان برای کســـب ویتامین D به سراغ آنها رفت. بسته به نیاز می‌توان از مکمل‌های ویتامین D به‌صورت ماهیانه یک قرص ۵۰ هزار از این ویتامین را مصرف کرد. 

مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به کرونا در افرادی که سطح خونی ویتامین D پایینی دارند بیشتر از سایر افراد است، ویتامین E هم که در جوانه گندم، روغن‌های حاوی این ویتامین، مغزهای گیاهی و همچنین در زیتون، انبه و کدوحلوایی وجود دارد از جمله مواردی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک بسیار زیادی می‌کند. تامین اسید چرب امگا۳ نیز که در مواد غذایی مثل گردو، ماهی موجود است. ازدیگر ویتامین‌هایی است که برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مهم است که در صورت در دسترس نبودن این مواد غذایی می‌توان از قرص‌های مکمل آن استفاده نمود. ویتامین A موجود در هویج، کلم، انبه، تخم‌مرغ و کره غنی شده، خرمالو وجود دارد؛ همچنین یکی از انار نیز به عنوان یکی از میوه‌هایی که در تقویت سیستم ایمنی مفید واقع می‌شود می‌توان نام برد؛ مصرف منابع پروتئین، پروتئین‌های حیوانی، گوشت، سفید و قرمز سفیده تخم‌مرغ، حبوبات و مغزها که تامین‌کننده مواد لازم برای تقویت سیستم ایمنی هستند را نیز نباید فراموش کرد. 

اضافه وزن و چاقی یکی از عوامل مهم در روند بیماری‌های عفونی نظیر آنفلوآنزا و کروناست، ورزشی هوازی برای افرادی که دچار اضافه‌وزن هستند بسیار ضروری و مهم است. 

از آنجایی‌که فصل پاییز طبع سرد و خشکی دارد بنابراین افراد در این فصل باید از میوه‌ها و غذاهایی با طبع گرم استفاده کنند؛ مصرف عسل و چای، چــای نعنا و آویشن، گل گاوزبان همراه با عسل می‌تواند بسیار دلپذیر و مفید باشد.

شهاب اولیایی متخصص تغذیه

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا