اخبار
کد خبر : 13862 ۱۴۰۰/۰۷/۱۱   ۲۱:۲۳:۱۱

یادداشت؛
رشد بازار سرمایه در وضعیت تورمی

 

بازارهای مالی و شرایط اقتصادی همواره پویا و درحال تغییر هستند و دائما تغییراتی که اتفاق می‌افتد باید رصد شوند.

در شرایط حاضر با مفروضات فعلی چشم‌اندازی که برای اقتصاد آینده ایران وجود دارد، چشم‌اندازی شدیدا تورمی‌ پیش‌بینی می‌شود؛ دلیل آن هم این است که کشور با کسری بودجه 370 هزار میلیارد تومانی مواجه است که احتمالا در سال آینده این میزان رشد خواهد یافت.

از طرفی با نرخ منفی رشد اقتصادی مواجه هستیم و قطع‌‌ به ‌یقین به دلیل محرومیت‌هایی که وجود دارد و بزرگترین آن عدم امکان فروش نفت است، این کسری بودجه باید از محل چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی تامین شود. نتیجه این اتفاقات تورم افسارگسیخته خواهد بود و در چنین شرایطی بازارهای دارایی نظیر مسکن،‌ ارز، سکه و طلا و سهام با حباب رشد می‌کنند و این اتفاقی است که در همه جای جهان هم دیده می‌شود و در این وضعیت بهترین بازار برای حفظ ارزش دارایی مردم و سرمایه‌گذاران؛ براساس آمارهای 40 سال گذشته بازار سرمایه است. این بازار همیشه اهرم بالایی نسبت به تورم دارد و در دوران تورمی‌ بازدهی سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد. بنابراین با چشم‌انداز تورمی‌ای که وجود دارد، قطعا چشم‌انداز بازار سرمایه هم، چشم‌اندازی روبه رشد خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود که بازار در این شرایط رشد داشته باشد. با این حال اگر فرضیات مطروحه تغییر کند به‌عنوان مثال اگر توافق سیاسی جدی‌ای حاصل شود که امکان فروش دو تا سه میلیون بشکه نفت را به ایران بدهد، در آن زمان این چشم‌انداز و فضای اقتصادی تغییر خواهد کرد و آن زمان است که باید روی شرط‌های توافق تمرکز کرد. با این حال بازهم بازار سرمایه یک بازار منتفع خواهد بود چون در شرایطی که امکان تولید بیشتر وجود داشته باشد و سرمایه‌گذاری خارجی صورت بگیرد، مانند اتفاقی که در زمان برقراری برجام رخ داد و صنایعی مانند خودروسازی، بیمه و بانک از این وضعیت منتفع شدند؛ بازهم گروه‌هایی در بازار سرمایه منتفع خواهند شد ولی در حال حاضر با همان نظریه اولیه چشم‌انداز بازار سرمایه تا انتهای 1400؛ روبه رشد خواهد بود.

ورود به این بازار باید با آگاهی صورت بگیرد این توصیه جدی فعالان و کارشناسان بازار سرمایه است چراکه عدم آگاهی می‌تواند به سرمایه‌گذاران خرد آسیب جدی وارد کند.

مهدی رباطی

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا