اخبار
کد خبر : 13831 ۱۴۰۰/۰۷/۰۶   ۲۰:۵۷:۴۶

یادداشت؛
ضرورت تدوین برنامه بازگشایی مراکز پیش دبستانی مبتنی ایمنی و آموزش باکیفیت

 

دکتر سید علی خالقی نژاد/ مجله نیچر (16 شهریور 1400) در مقاله کوتاهی با عنوان «کودک و کوید: چرا سیستم ایمنی کودکان در صدر است» به ارائه شواهدی مهمی در باره میزان شیوع کوید در میان کودکان زیر 18 سال پرداخته است. داده های جمع آوری شده به وسیله مراکز پیشگیری و کنترل بیماری آمریکا (US Centers for Disease Control and Prevention  ) نشان داده است که کمتر از 2 درصد کودکان زیر 18 سال به خاطر کوید 19 در بیمارستان بستری شده اند. دلیل شیوع کم شیوع کرونا در این گروه سنی به سلولهای لنفوسیت t، سیستم ایمنی قوی، منعطف و هوشمند، و واکنش التهابی آرام بدن کودک و غیره برمی‌گردد. در مورد ویروس دلتا هم شواهدی دال بر این که کودکان در برابر این ویروس در قیاس با گونه های ویروسی پیشین آسیب پذیر هستند، وجود ندارد.

مطالعات زیادی نیز نشان داده اند که بازگشایی مراکز آموزشی منجر به افزایش ریسک شیوع کوید 19 نمی شود. البته، در این کشورها پروتکل‌های بهداشتی و مراقبتی جدی تنظیم شده و به آنها عمل می‌شود.

مسئله مورد توجه نویسنده لزوم داشتن ایده برای بازگشایی مراکز پیش از دبستان در ایران _ کشورهای زیادی حتی با شیوع گسترده کوید 19 مراکز پیش از دبستان خود را تعطیل نکردند_ است که بحران پاندمی کرونا ضربه مهلکی بر پیکر نحیف آنها وارد نموده است.

از آنجایی که بخش زیادی از پوشش آموزش و پرورش کودکان پیش از دبستان توسط بخش غیردولتی ارائه می شد، با ظهور پاندمی و طولانی شدن آن صدای ورشکستگی بسیاری از آنها به گوش می رسد و بالطبع احتمال ترک شغل مدیران و مربیان این مراکز هم بدیهی به نظر می رسد.

از طرف دیگر در کشور، کودکان زیادی در مناطق روستایی و شهری دو زبانه وجود دارند که ورود آنها به دوره ابتدایی بدون تجربه دوره پیش دبستانی منجر به افت تحصیلی شدید آنها در آینده خواهد شد. فراموش نکنیم که جامعه و همه ذینفعان تعلیم و تربیت باید بپذیرند که ویروس کرونا و سایر گونه های مشابه همیشه وجود دارند و باید زندگی کردن با آنها را آموخت.

با توجه به گسترش واکسیناسیون در کشور، لزوم داشتن برنامه بازگشایی مراکز پیش از دبستان و تدوین راهبردی علمی و فرهنگ سازی در باره آنها بسیار ضروری به نظر می رسد.

در سطح جهانی اقدامات زیادی برای اطمینان سلامت و ایمنی کودکان در کنار حق تربیت آنها صورت گرفته است. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (2021) ذکر کرده است که همه کودکان، مربیان و مدیران مراکز پیش از دبستان حتی اگر واکسن دریافت کرده باشند باید با ماسک در مراکز حاضر شوند و اتخاذ راهبردهای پیشگیرانه چندلایه بسیار مهم است.

از دیدگاه این مرکز برای پیشگیری از گسترش کرونا در مراکز پیش از دبستان لازم است که راهبردای زیر اتخاذ شود:

- ارتقاء و افزایش واکسیناسیون.

- استفاده مداوم و درست از ماسک.

-رعایت فاصله فیزیکی.

- تهویه مناسب در اتاق ها.

-رعایت آداب شستن دست و عطسه کردن.

-ماندن در خانه به محض عارض شدن علائم کرونا و دادن تست کرونا و در نهایت ردیابی افراد در تعامل با بیمار کرونایی.

-شستشو و ضدعفونی کردن.

نکته های بعدی این هستند که هنگام غذا خوردن کودکان در مراکز پیش از دبستان باید فاصله فیزیکی به حداکثر ممکن برسد و همین طور خوردن غذا در هوای باز توصیه شده است و غذاها باید در پاکت های ویژه بسته بندی شوند و جاهایی که احتمال لمس کردن به وسیله کودکان وجود دارد، ضدعفونی شود.

برای مسواک زدن کودکان نیز با توجه به احتمال انتقال ویروس از طریق قطرات ریز آب دهان پیشنهاد می شود که وسایل بهداشتی هر کودک برچسب گذاری و در جای مشخصی قرار داده شوند. همین طور، بازی های فعال فیزیکی کودکان  بهتر است در هوای آزاد با فاصله مناسب صورت گیرد و در هنگام بازی نیز ماسک کودکان بر روی صورت آنها حفظ شود (مرکز ملی ایمنی سازی و نظارت بر بیماری، 2021).

در مجموع آنچه در این برهه زمانی مهم است، فعالیت جدی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برای حمایت های مالی لازم از مراکز پیش از دبستانی، تدوین برنامه بازگشایی مراکز پیش دبستانی مبتنی بر دو اصل ایمنی و آموزش باکیفیت، فرهنگ سازی و اقناع والدین و جامعه برای بازگشت کودکان به مراکز پیش از دبستان است.

فراموش نکنیم که جامعه و همه ذینفعان تعلیم و تربیت باید بپذیرند که ویروس کرونا و سایر گونه های مشابه همیشه وجود دارند و باید زندگی کردن با آنها را آموخت.

منابع :

Mallapaty, S (2021). Kids and COVID: why young immune systems are still on top. Journal of nature, 597, 166-168.

 National Center for Immunization and Respiratory Diseases (Aug. 25, 2021). COVID-19 Guidance for Operating Early Care and Education/Child Care Programs. Reterived from: https://www.cdc.gov/ coronavirus/2019-ncov/community/schools-childcare/child-care-guidance.html

Bonell, C.; Melendez-Torres, G.J.; Viner, R.M.; Rogers, M.B.; Whitworth, M.; Rutter, H.; Rubin, G.J.; Patton, G. (2020) An evidence-based theory of change for reducing SARS-CoV-2 transmission in reopened schools. Health Place, 64, 102398. [CrossRef]

Surveillance Report (2020). Weekly Coronavirus Disease 2019 (COVID-19); Public Health England: London, UK, 2020.

[1] Surveillance Report

[2] onell, C.; Melendez-Torres, G.J.; Viner, R.M.; Rogers, M.B.; Whitworth, M.; Rutter, H.; Rubin, G.J.; Patton, G.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا