اخبار
کد خبر : 13801 ۱۴۰۰/۰۷/۰۳   ۱۹:۴۸:۴۱

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه مطرح کرد؛
ممانعت وزارت نیرو در آزادسازی حق آبه دریاچه ارومیه

 

مسعود تجریشی مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه توضیحاتی از آخرین وضعیت دریاچه ارومیه ارائه داد.

به گزارش نای قلم به نقل از ایسکانیوز مسعود تجریشی اظهار کرد: اگر انتهای سال آبی امسال که شهریر بود را با سال ۹۳ مقایسه کنیم، تراز آب دریاچه 1270.15 بود و امسال به 1270.65 رسیده که یعنی حدودا نیم متر بیشتر شده است. دریاچه بیش از سه برابر سال ۹۳ یعنی حدود 8.70 میلیارد مترمکعب آب دارد. علی رغم اینکه امسال وزارت نیرو حق آبه دریاچه را نداد اما وضعیت شاخص‌ها خوب است. به عبارتی وزارت نیرو باید حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب رها می‌کرد که فقط ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب رها کرده است.

او افزود: انجام نشدن رهاسازی‌ها در سال گذشته و کم شدن بارش‌ها باعث شد که دریاچه به سطح مورد نظر نرسد و با کاهش تراز مواجه شود. به بهانه  مصوبه شورای عالی آب مبنی بر اینکه اول آب شرب تامین شود و بعد نیاز زیست محیطی، سال گذشته دو و نیم میلیارد مترمکعب حق آبه به دریاچه داده نشد. متاسفانه اصراری که نماینده‌های مجلس و جهاد کشاورزی داشتند در این امر دخیل بود.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه  بیان کرد: وزارت نیرو باید به تعهدات قانونی خود در تامین حق آبه عمل کند. علاوه بر آن تغییر دولت‌ها خود توقفی در فعالیت‌ها ایجاد می‌کند. ما متظریم که براساس دستور آقای مخبر که برمبنای نامه آقای رییسی صادر شده است و پیگیری نماینده‌های مجلس فعالیت ستاد احیا در دولت جدید ادامه پیدا کند. آقای مخبر مقرر کرده بود که جلسه‌ای برای ستاد احیا تشکیل شود تا تصمیماتی که نیاز به پیگیری دارند در آن جلسه با حضور وزرای جدید انجام شود.

تجریشی اظهار داشت: ما برنامه‌ای را از سال آینده آغاز کرده‌ایم که ۶۰۰میلیون مترمکعب مصرف آب را کاهش می‌دهد و درآمد کشاورزان و تولیدات ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت که برنامه‌ریزی آن با همکاری جهاد کشاورزی انجام و در ۴۰ روستا آغاز شده اما متاسفانه هنوز تامین بودجه انجام نشده است. براساس این برنامه در پنج سال آینده هم درآمد کشاورزان بیشتر می‌شود و هم با کاهش تلفات آب در بخش کشاورزی آبی که سهم دریاچه هست، به دریاچه بازمی‌گردد.

او از روند ساخت تونل انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه توضیح داد: از تونل ۳۲۰ متر دیگر باقی مانده است و میانگین آن در ماه شهریور شش الی هفت متر بوده است و اگر اینطور پیش برود تا دو ماه آینده تونل به اتمام می‌رسد. آب در سد کانی‌سیب وجود دارد و با تکمیل تونل آب به سمت دریاچه حرکت می‌کند و انشالله آبی که از دست داده‌ایم توسط این سد تکمیل شود و انتطار داریم که ۲۵ سانتی متر افزایش در تراز دریاچه داشته باشیم. علاوه برآن با افتتاح تصویه خانه‌هایی که ۹۰ درصد پیشرفت داشته‌اند و مواردی ذکر شد انتظار داریم که بتوانیم ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب را به سمت دریاچه رها کنیم تا نوسانات بارش‌ها خللی در تغییرات تراز دریاچه ایجاد نکند.

کد خبرنگار: 983126

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا