اخبار
کد خبر : 13749 ۱۴۰۰/۰۶/۲۷   ۱۶:۰۰:۰۶

با حکم وزیر کشور؛
حسین مهدی‌زاده شهردار ارومیه شد

 

لعیا نورانی زنوز/ وزیر کشور در حکمی که امروز اعطا شد، حسین مهدی‌زاده را به عنوان شهردار ارومیه منصوب کرد.

او از امروز به طور رسمی شهردار ارومیه شد و براي ايجاد تغيير در كيفيت زيست شهروندان و افزايش رضايتمندي ساكنان شهر متعهد شده است.

شهروندان نیز چیزی جز این نمی‌خواهند که شهردار منتخب در مسير «قانونمندي، ضابطه‌مندي و انضباط» تلاش كند.

مهدی‌زاده جدا از چالش‌هاي محتوايي امروز با سازماني مواجه است كه بيش از حد و بي‌دليل فربه شده و شايسته‌سالاري به فراموشي سپرده شده است. شرایط برای او زماني سخت‌تر مي‌شود كه دريابيم اكنون شهرداري نيروي مازاد در سطوح عملياتي، كارشناسي و مديريتي دارد به طوری که در حال حاضر تعداد کارکنان مدیریت شهری در حوزه های مختلف، ۲.۷ برابر چارت سازمانی آن است و این شکاف بسیار بزرگی به شمار می رود.

در حالی که چارت سازمانی شهرداری ارومیه، حدود هزار و ۸۰۰ نفر است، بیش از چهار هزار و ۸۶۰ نفر نیروی قراردادی در این نهاد مشغول فعالیت هستند.

همچنین پنج هزار و ۲۰۰ نفر به صورت شرکتی در شهرداری ارومیه مشغول فعالیت هستند که در بخش های مختلف اجرایی، اقدامات لازم را در حوزه عمرانی و خدماتی انجام می دهند.

بدون تردید هزینه‌های جاری در کنار بدهی ۸۹۵ میلیارد تومانی (۲۰۷ میلیارد تومان بدهی به تامین اجتماعی، ۲۸۰ میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها و ۱۹۶ میلیارد تومان نیز بدهی به پیمانکاران)، پاشنه آشیل شهرداری در حال حاضر و آینده خواهد بود و باید دید برنامه‌ها در شهرداری چطور رقم می‌خورد و شهردار جدید چگونه با انبوه بدهی‌ها فعالیت خود را آغاز و مطالبات شهروندان را پیگیری می‌کند؟

در هر حال پرواضح است که تحقق مدیریت شهری "شفاف و شیشه‌ای" جز با طراحی و پیگیری "نقشه راه" و برون‌رفت از "تنگنای درآمدی" جز با برنامه‌ريزي "اقتصاد محلي و بهبود محیط کسب و کار" میسر نخواهد بود.

بعد از بازداشت‌های اخیر در شهرداری به نظر می‌رسد سرمايه اجتماعي و سطح اعتماد شهروندان به مديريت شهري به شدت تضعیف شده لذا بازشناسي حقوق شهروندان و تقويت سرمايه اجتماعي یکی دیگر از ضروریاتی است که شهردار به‌عنوان يك مدير محلي باید مورد توجه قرار دهد.

از دیگر موضوعاتي كه انتظار مي‌رود مهدی زاده به‌عنوان «مدير شهري براي همه» پيگيري كند حذف پهنه‌هاي محروم‌ و ناکارآمد شهر با ایجاد بستر باززایی و نوزایی شهريست تا رنگ فرسودگی از پهنه های مختلف شهر از بین رود.

آمارهاي راه و مسكن و شهرسازي نشان مي دهد كه ارومیه از اين موضوع رنج مي برد به طوری که کل وسعت بافت فرسوده در این شهرستان ۴۱۷ هکتار است که از این مقدار ۳۱۱ هکتار بافت تاریخی است.

براساس برآوردها و آخرین آمار جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار نفر در ۲۶ محله حاشیه‌نشین ارومیه ساکن اند که این مناطق فاقد هرگونه فضای سبز هستند.

با توجه به ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی از جمله ناامني، ناموزوني و تبديل شدن به مكاني براي ارتكاب انواع جرايم و فقدان زیبایی بصری، می‌طلبد كه هرچه زودتر با برنامه‌های روشن و کارآمد توسعه‌ شهری در رفع آنها تلاش شود و روشن است كه در تحقق اين خواسته، آسيب‌شناسي و بهره‌برداري از تجارب برنامه‌ریزان شهری و شهرسازان در كنار بهره‌برداري از تجارب نخبگان و گروه‌های مرجع از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

اينك اميد مي‌رود شهردار جدید ارومیه با پند گرفتن از فهرست اشتباهات گذشته و درس‌آموزی از تجربیات موفق، این مسير سخت را با موفقیت طی کند.

بدون تردید با روحیه علمیست که او می‌تواند پل‌های هنرمندانه و مستحکمی بین منافع شهروندان، دولت، بخش عمومي و بخش خصوصي بزند و کارنامه درخشان و هوشمندانه‌ای داشته باشد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا