اخبار
کد خبر : 13717 ۱۴۰۰/۰۶/۲۲   ۰۹:۱۹:۰۱

یادداشت؛
خواسته‌های برحق و بر زمین مانده‌ی معلمان

 

سال‌هاست آرزوی اجرای اصل سی‌ام قانون اساسی را دارم و امیدوارم که در این سال آخر خدمت بتوانم نشانه‌هایی از عزم ملی برای اجرای آن را مشاهده کنم، در این مسیر همه ما معلمان، دانش‌آموزان و اولیا آنها در یک قایق نشسته‌ایم و مشکلاتِ حوزه آموزش‌ و پرورش، به‌هیچ عنوان درون سازمانی نیست.

شوربختانه عده‌ای مغرض و ناآگاه، با تقسیم ما به باسابقه و کم‌سابقه، معلم و دانش‌آموز، آموزشی و اداری، شاغل و بازنشسته و ...، چنان تفرقه‌ای بین ما انداخته‌اند که بخش اعظمی از انرژی ما صرف تقابل با هم می‌شود.

دقت کنید در جلسات حضوری، گروه‌های مجازی تلگرام و واتس‌اپ، اغلب بحث‌ها بین خودمان معلمان هست و مقایسه حقوق معلمان با یکدیگر، نه بحث پیرامون معضلات، چالش‌ها و مشکلاتی که گرفتار آن هستیم.

تمام فوق‌العاده ویژه در بهترین حالتِ آن یعنی ۵۰ درصد، دو میلیون تومان هم نیست، چرا خود را درگیر چنین موضوعات کم ارزشی کرده‌ایم، نمی‌دانم!

همه فراموشمان می‌شود که مشکلات اصلیِ حوزه آموزش از قرار زیر است:

۱. اجرای اصل سی‌ام قانون اساسی

اصل سی‌ام قانون اساسی: دولت موظف است وسائل آموزش وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفائی کشور به طور رایگان گسترش دهد.

۲. اجرای تبصره ۳ ماده ۲۹ برنامه توسعه ششم

تبصره ۳ ماده ۲۹ برنامه توسعه ششم: دولت مکلف است طی سال اول اجرای قانون برنامه سازوکارهای مناسب در نظامات پرداخت حقوق و مزایا و نظام مالیاتی را به نحوی مدون نماید که اختلاف حقوق و مزایای بین مقامات، رؤسا، مدیران و کارکنان موضوع این ماده در مشاغل مشابه و شرایط مشابه در هر صورت از بیست‌درصد تجاوز نکند و در مسیر تصمیم‌گیری قانونی قرار دهد.

۳. اجرای تبصره ۱ ماده ۶۵ قانون مدیریت خدمات کشوری

تبصره ۱ ماده ۶۵ قانون مدیریت خدمات کشوری: هر کدام از مشاغل متناسب با ویژگی ها، حداکثر در پنج رتبهٔ مقدماتی، پایه، ارشد، خبره و عالی طبقه‌بندی می‌گردند و هر کدام از رتبه‌ها به یکی از طبقات جدول یا جداول موضوع این ماده اختصاص می‌یابد.

۴. تصویب و اجرای سریعِ بند هفت لایحه رتبه‌بندی معلمان مصوبِ کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی

مجموع حقوق و مزایای رتبه‌های مندرج در لایحه رتبه‌بندی معلمان، نباید کمتر از ۸۰ درصد از حقوق اعضای هیات علمی رتبه متناظر در وزارت علوم با در نظر گرفتن استان و شهر محل خدمت باشد.

۵. تجهیزِ مدارس توسط وزارت آموزش‌ و پرورش برای آغاز سال‌تحصیلی جدید،

۶. پرداخت مطالبات معوق حقوق معلمان که بعضاً به قبل از سال ۱۳۹۰ برمی‌گردد.

۶.۱. حق‌التدریس اسفند ۱۳۹۸

۶.۲. حق‌التدریس فروردین ۱۳۹۹

۶.۳. حق‌التدریس تا شهریور ۱۴۰۰

۶.۴. مطالبات پاداش بازنشستگی

۶.۵. مطالبات آرای ۱۵۵۳، ۴۸۳، ۴۸۴ و ۵۶۷ دیوان عدالت اداری.

۶.۶. مطالبات دیون مربوط به سال‌ها پیش.

۶.۷. حق‌الزحمه تصحیح اوراق.

۶.۸. حق‌الزحمه برگزاری امتحانات نهایی

۶.۹. اضافه‌کار ساعتی همکاران اداری.

۶.۱۰. سایر مطالبات

۷. همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است.

ماده ۱۲ و ماده ۳۰ برنامه توسعه ششم، اشراف بر متناسب سازی حقوق بازنشستگان، مستمری‌بگیران و وظیفه‌بگیران دارد که با رسیدن به پایان اجرای این برنامه، تنها کاری که انجام شده، ارائه لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان بوده که هنوز هم از تصویب مجلس نگذشته است.

ماده ۱ لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان: حقوق کلیه بازنشستگان، موظفین و مستمری‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، از تاریخ تصویب این قانون توسط هیئت وزیران به نحوی تعیین می‌شود که از حداقل ۹۰ درصد میانگین حقوق و فوق‌العاده‌ها و سایر اقلام مشمول کسور بازنشستگی شاغل سی سال خدمت هم گروه/طبقه، هم رتبه، هم پایه، هم‌درجه یا عناوین مشابه در همان سال کمتر نباشد.

۸. همسان سازی حقوق شاغلین با دانشگاه،

۹. تاخیرهای مکرر در پرداخت‌های وزارت آموزش‌ و پرورش،

۱۰. فاصله بسیار زیاد بین دغدغه های معلمان و وزارت،

۱۱. تشکیل سازمان نظام معلمی،

۱۲. انتخاب وزیر آموزش و پرورش بدون در نظر گرفتن دغدغه‌های معلمان،

هر کدام از این‌ چالش‌ها را که بتوانیم حل کنیم، به توفیق بزرگی دست یافته‌ایم و اثرات آن تا سال‌ها نیز ماندگار است.

پس به همه همکاران توصیه می‌کنم که هرگونه اختلاف نظری را کنار گذاشته و در چارچوب قانون، پیگیر خواسته‌های برحق و برزمین مانده خود باشیم.

اسرار پردهٔ دل، مفهوم حاضران نیست

بیدل ز دور داریم، در گوش هم‌صدایی

"مزبان حبیبی"

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا