اخبار
کد خبر : 13715 ۱۴۰۰/۰۶/۲۲   ۰۹:۰۳:۵۰

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی:
سینما، آینه انعکاس هنرهای دیگر است

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی گفت: سینما آینه بزرگی است که تمام هنرهای دیگر را انعکاس می‌دهد و توسط روح حاکم بر خود عقیده‌ها، عقبه‌ی فکری و واقعیات اجتماع را در ابعاد مختلف بازگو می‌کند.

به گزارش نای قلم، حجت‌الاسلام ناصر خدایاری در آیین بزرگداشت روز ملی سینما، اظهار کرد: هرچقدر که به حیطه سینما بها دهیم شاهد خروجی مثبت آن خواهیم بود.

وی افزود: سینما باید بتواند نیازهای گام اول و دوم انقلاب را با همه فراز و فرودهای آن، اعم از انقلاب اسلامی، نظام‌سازی، فرد‌سازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی را در بر بگیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی، ، مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان اضافه کرد: همچون دیگر پدیده‌های فرهنگی و هنری از کارکرد سینما هم می‌توان دو نوع برداشت حداقلی و برداشت حداکثری کرد که برداشت حداقلی از سینما عبارت از تصور مکانی با ساختار فیزیکی ویژه و دارای یک پرده و یک آپارات و گیشه فروش بلیط و .... است که خروجی مشخص آن اکران فیلم مورد دلخواه علاقمندان با توسل به شیوه‌های خاص تبلیغاتی است.

وی افزود: اما در برداشت حداکثری به یک صنعت، هنر، فرهنگ و تکنولوژی، دانش و مهارت و مدیریت و یک فرآیند و منظومه و... بر می‌خوریم. در واقع، در میان مولفه‌های هنر هفتم، دو عنصر و مولفه مهم و روح حاکم بر سینما و کالبد و فیزیولوژی آن محسوس‌تر می‌کند.

خدایاری، بیان کرد: کالبد سینما همان بعد سخت‌افزاری و صوری و جسم سینما بوده که همزمان با تصور آن، فضاهای فیزیکی با ساختار و سازه به‌خصوصی تداعی معانی می‌کند، اما شالوده سینما را نه این بخش لازم، بلکه روح و موتور محرکه سینما که بعد معنایش آن را تشکیل می‌دهد که عبارت از عقبه فکری و اندیشه‌ای و فرهنگی سینما و واقعیت‌هایی که پدیده سینما درصدد صیانت و نگه‌داشت آن‌ها است.

وی ادامه داد: از منظر فوق، می‌توان سینما را یک فرآیند پیچیده که در شبکه‌ای هماهنگ یعنی تولید، توزیع و مصرف فیلم با انواع مختلف آن تعریف کرد و در این پروسه، تولید، مواد خام معنوی تولید، کلیه عوامل تولید اعم از تولید کننده‌ها و سازندگان، سناریست‌ها، کارگردانان، بازیگران، انگیزه‌ها و مقاصد تولید‌کنندگان، تولید و نیاز‌شناسی در جامعه و هماهنگ کردن آهنگ تولید با آن و نه تولید برای تولید، مخاطب شناسی، جامعه‌شناسی، روانشناسی اجتماعی، فرهنگ‌شناسی، جامعه‌شناسی فرهنگی، پاتولوژی فرهنگی و اجتماعی در جریان تولید، توزیع مناسب و عمومی نه توزیع بر مبنای توانمندی طبقاتی و مصارف محصولات سینمایی بسیار حائز اهمیت می‌کند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان‌غربی، تصریح کرد: سینمایی که بتواند نیازهای گام اول و دوم انقلاب را با همه فراز و فرودهای آن، اعم از انقلاب اسلامی، نظام‌سازی، فرد‌سازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی را در بر بگیر و فراتر از اقتصاد فرهنگ و هنر و پر‌ کردن اوقات فراغت جامعه هدف گام‌ بردارد و در حقیقت بتواند معرف همه ظرفیت‌ها و سعه وجودی و ماهوی ملی، دینی و داشته‌های فرهنگی و هنری ما و سرزمینمان بوده و سینمایی که بتواند حلقه‌های مفقوده رشد و توسعه و تعالی فرهنگی ما را بازتاب بدهد.

 مدیر انجمن سینمای ارومیه احسان مهدیان هم بر لزوم توجه به بخش های مختلف سینما من جمله آموزش، تولید و عرضه فیلم گفت: کلاس‌های آموزش محور با دو دوره‌ی تعاملی استاد محور و دوره های فیلمنامه نویسی به صورت مجازی برگزار شده است که چهار فیلم به شکل حرفه ای، دوازده فیلم به شکل نیمه حرفه ای و ده فیلم به شکل هنرجویی ساخته شده است و آماده ی پخش است.

در پایان این برنامه از فعالان حوزه‌ی بازیگری استان و فیلم سازان تجلیل و از کتاب تاریخ سینمای آذربایجان غربی به قلم استاد حسن محمدزاده رونمایی شد لازم به ذکر است مشابه همین برنامه در مهاباد نیز برگزار شد.

کد خبرنگار: 983125

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا