اخبار
کد خبر : 13590 ۱۴۰۰/۰۶/۰۲   ۲۰:۲۳:۱۱

یادداشت؛
فاجعه بزرگ انسانی

 

بعد از آمار بی‌سابقه فوتی‌ها به ‌دلیل ابتلا به کرونا در نهایت مسئولان به این نتیجه رسیدند که باید واکسن در حجم بالا وارد شود و هرچه زودتر تمام جامعه واکسینه شوند. نمی‌دانم آیا جان انسان‌ها تا به این حد بی‌ارزش بوده که باید این همه انسان کشته می‌شدند و چنین فاجعه‌ای اتفاق می‌افتاد تا بالاخره مسئولان امر بپذیرند که واکسیناسیون تنها راه‌حل این پاندمی جهان‌سوز است و نیاز نیست در هزاره سوم چرخ و گاری و پیچ و مهره را خودمان اختراع کنیم، بلکه می‌توانیم از تجارب دیگران درس بگیریم و بهترین استفاده را از تجارب دیگران برای بهبود شرایط خود و ایجاد یک جامعه رفاه‌مند به عمل آوریم.

افسوس که چنین موضوع ساده‌ای هنوز که هنوز است از سوی حاکمیت پذیرفته نیست و شعار خودکفایی در همه عرصه‌ها سال‌هاست ما را به این روزگار انداخته است. اگر از خودروهای بی‌کیفیت ساخت داخل و آن همه تصادف و مرگ جاده‌ای درس نگرفتیم، اگر نفهمیدیم که توسعه نمی‌تواند در غیاب همکاری با جهان اتفاق بیفتد و در هزاره سوم که عصر فضا و عبور از محدودیت‌های بشری است، در مورد صیانت از کاربران در فضای مجازی صحبت می‌کنیم، شاید مرگ فاجعه‌آمیز هم‌وطنان ما به ‌علت بی‌تدبیری و بی‌مسئولیتی مسئولان امر کمی ما را به خود بیاورد. هیچ‌کس منکر اهمیت تولید داخلی نیست. همین اکنون نیز بخش عمده‌ای از داروهای مورد نیاز بیماران توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شود؛ موضوعی که کاملا مورد مباهات و افتخار است. اما وقتی می‌‌دانیم یک روز تأخیر در واکسیناسیون تا چه اندازه می‌تواند فاجعه‌آمیز باشد، اصرار بر اینکه از واکسن داخلی استفاده کنیم در بهترین حالت حاصل بی‌تدبیری و بی‌اطلاعی است. بدتر اینکه علی‌رغم هزینه‌های بسیار هنوز هیچ‌کدام از واکسن‌های داخلی وارد بازار دارویی ما نشده و فقط این مردم ما هستند که دارند جان می‌دهند و پرپر می‌شوند.

حالا که با این آمارهای وحشتناک مرگ روبه‌رو هستیم یادمان نرفته که همین شش ماه پیش دو‌ هزار‌ و 500 نفر از پزشکان برجسته و صاحب‌نام در طوماری نوشتند که واکسن‌های خارجی نباید استفاده شوند و این واکسن‌ها مضرند و می‌توانند تبعات بدی برای مردم داشته باشند.

نمی‌دانم خودشان یا خانواده‌شان از واکسن خارجی استفاده کرده‌اند یا نه، اما اینکه یک پزشک در حضور شواهد متقن مبنی‌ بر تأثیر بسیار واکسن‌های مزبور اعم از فایزر، مدرنا و... در کاهش مرگ‌ومیر ناشی از کرونا عنوان کند این واکسیناسیون نه‌تنها سودمند نیست بلکه مضر نیز هست، بسیار تأسف‌بار است. مگر شغل پزشک حفظ جان مردمان نیست؟ چگونه عده‌ای، آن هم در کسوت پزشک، می‌توانند زیر بیانیه‌ای را امضا کنند که به جو ضدواکسیناسیون دامن زده و حاصل آن فاجعه‌ای باشد که امروز مشاهده می‌کنیم؟

روی صحبت من با اصحاب طب سنتی و طب اسلامی و هزار مدعی ناآگاه دیگر نیست که با تجویزهایی همچون روغن بنفشه و سوپ کرونا فقط و فقط بر آمار مرگ‌ومیر می‌افزایند؛ من انتظاری از این افراد سودجو ندارم. روی صحبت من با کسانی است که پزشک‌اند، با علم روز آشنا هستند، در دانشگاه درس خوانده‌اند و چه‌بسا به دانشجویان نیز درس می‌دهند.

آنها از این پس چه حرفی برای گفتن دارند؟ چگونه می‌توانند به خود صیانت از حقوق بیمار و حفظ جان انسان‌ها را یادآور شوند؟ نمی‌دانم آینده چه خواهد شد. آیا از این پس عزمی برای واکسیناسیون خواهد بود؟ امیدوارم همه کسانی که در این فاجعه انسانی دست داشته‌اند متوجه اشتباه خود شوند.

ای‌کاش اشتباه خود را عنوان می‌کردند و با مردم صادق می‌بودند. اگر هم مثل همیشه هیچ عذرخواهی‌ای در میان نیست حداقل در ورود هرچه سریع‌تر و بیشتر واکسن از هر منبع و مبدأیی نهایت کوشش خود را به‌ کار گیرند شاید کمی از آلام این مردم دردمند کاسته شود.

عبدالرضا ناصر مقدسی

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا