اخبار
کد خبر : 13483 ۱۴۰۰/۰۵/۱۷   ۱۰:۵۵:۳۳

یادداشت؛
رسانه‌ها؛ بهترین آوانگارد در تحکیم پایه‌های مردمسالاری

 

لعیا نورانی زنوز

"17 مرداد" در تقویم سالانه کشور به رسانه‌ها اختصاص یافته است. بدون تردید رسانه‌ها نمادی از اقرار حقیقت، تقلیل آلام بشری، جلوگيري از خودکامگي، بروز فساد سيستماتيک و بهترین آوانگارد در تحکیم پایه‌های مردمسالاری هستند و این وجه تسمیه می‌تواند نشانه‌ی شأن رفیع رسانه‌نگاران باشد.

واقعیت این است که تداعی کارويژه‌هاي رسانه‌ها و فعالان این حوزه صرفا در این روز فرخنده و در قالب نوشته‌ها و مقالات مختلف برجسته می‌شود اما در عمل به اقدامات و ابتکارات فصلي مانند برگزاری نشست‌ها و کنفرانس‌های خبری موسمي و اهدای جوایز خلاصه می‌شود به عبارتی این تکرارها وارد یک چرخه فرساینده شده است به جای اینکه به بازنگری، بازاندیشی و رفع مشکلات این حوزه در افق آينده منجر شود.

امروزه فعالیت اکثر رسانه‌ها به ویژه نشریات با نبود توازن میان درآمد و هزینه، خودسانسوری و محدودیت در انتشار مطالب، افزایش هزینه‌های انتشار، بکارگیری افراد غیرمتخصص و غیرتوانمند، کیفیت پایین محتوای رسانه‌ها، نگاه جزیره‌ای به رسانه‌ها و مطبوعات، نبود امنیت شغلی، ریزش مخاطب، از دست رفتن اعتماد و ... دست به گریبان هستند و به دلیل همین بحران‌ها و مشکلات فعالیت آنها معطوف به استانداردهای حرفه‌ای نبوده و این طبیعی است که اثرگذاریشان در جامعه کاهش یابد.

اما پرسش اصلی این است که چگونه یک رسانه می‌تواند به رسالت خود به درستی عمل کند و در تراز خود رسانه باشد؟

قطع یقین، تحقق وظایف و مسئولیت‌های اجتماعی رسانه‌ها به نحوه کنترل آنها، ساختار سیاسی و نظام حقوقی مربوط به حقوق و تکالیف انسانی، شرایط استقلال، امنیت، همچنین منزلت و شرافت حرفه‌ای آنها برمی‌گردد به طوری که هر چقدر رسانه‌ها بدون سانسور و به طور آزادانه منتشر شوند، روزنامه‌نگاران استقلال حرفه‌ای داشته و در برابر جامعه پاسخگو باشند، می‌توانند در جامعه متعین، نهادمند و قاعده‌مند باشند.

ضمن اینکه براساس اصول تعریف شده، مسوولیت اجتماعی رسانه‌ها ایجاب می‌کند علاوه بر بیداری افکار عمومی درباره وقایع زندگی جمعی باید نگهبان مصالح و منافع عمومی باشند، از آنچه ممکن است به جنایت، خشونت، بی‌نظمی یا هتک حرمت گروه‌های اقلیت منجر شود، پرهیز کنند، انعکاس‌دهنده تعدد و تنوع اندیشه‌ها در جامعه خویش باشند و به خودانضباطی حرفه‌ای خویش در چارچوب قوانین و نهادهای موجود بپردازند.

رسانه‌ها و مطبوعات زمانی می توانند کارکرد حرفه‌ای پیدا کنند که ضمن استقلال مالی از حاکمیت ایده‌های حکومت خود را رها کنند و به آینه‌ی حقایق و رخدادهای جامعه تبدیل شوند. در این صورت است که می‌توانند در رشد و تعالی جامعه‌ی مدنی اثرگذاری بیشتری داشته باشند و متقابلا این رخداد مهم نیز در مانایی، پویایی و استمرار حیات رسانه‌ها نقش قابل توجهی خواهد داشت.

تاریخ نیز گواه است، رشد رسانه‌ها و تربیت رسانه‌نگاران مستقل و حرفه‌ای همزاد با افزایش فعالیت نهادهای مدنی بوده و برعکس قدم اول در حکومت‌های اقتدارگرا توقیف، تعطیلی و سرکوب مطبوعات و اصحاب رسانه بوده است.

لذا آگاهی و بیداری شهروندان به واسطه رابطه‌ی هارمونیک رسانه‌های آزاد و مستقل و جامعه مدنی تحقق می‌یابد نه با تحمیل پیام‌ها و ایده‌ها بر ذائقه‌ی مخاطبان.

به بیان روشن‌تر، رسانه‌ها زمانی می‌توانند مسوولیت اجتماعی مورد نظر را تقویت کنند و نیازها و مطالبات مردم را بازتاب دهند که بتوانند آزادانه، بدون سانسور و اعمال فشار اخبار و تحلیل‌های متناسب در بخش‌های مختلف را عرضه کنند که این خود باعث رونق اقتصادی و تقویت روزنامه‌نگاری می‌شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا