اخبار
کد خبر : 13461 ۱۴۰۰/۰۵/۱۱   ۲۱:۵۶:۴۲

شهردار ارومیه متذکر شد
بدهی‌ها؛ مهمترین مشکلات مدیریت شهری ارومیه

اولین نشست خبری مجید آقازاده، شهردار ارومیه همزمان با گذشت پنج ماه از فعالیت مدیریت شهری امروز برگزار شد.

به گزارش نای قلم، محمد حضرت‌پور شهردار سابق ارومیه اواخر دی ماه سال گذشته، توسط سربازان گمنام امام زمان به اتهام فساد مالی و اداری دستگیر شد.

«مجید آقازاده»، در آخرین روزهای سال ٩٩ با برگزاری آیین ویژه ای به عنوان شهردار جدید ارومیه معرفی شد و حکم انتصاب خود را دریافت کرد. او با رای اعضای شورا به عنوان شهردار جدید ارومیه انتخاب شد.

پروسه انتخاب این شهردار و ادامه فعالیت آن با کش و قوس فراوانی همراه بود به طوری که اعضای شورای دور پنجم پس از رایزنی های فراوان در نهایت به انتخاب آقازاده رضایت دادند اما در ۲۶ تیرماه سال جاری، توسط همین اعضایی که هیچ عزم جدی برای استیضاح شهردار بازداشت شده‌ی پیشین نداشتند، حتی با وجود زندانی بودن وی باز هم به ابقای او در پست شهردار معتقد بودند، استیضاح شد.

در این جلسه، مجید آقازاده با رای مثبت شش عضو شورای شهر تا پایان دوره پنجم، شهردار ارومیه باقی ماند.

شهردار ارومیه امروز اولین نشست خبری خود را برگزار کرد.

این نشست خبری که سه ساعت به طول انجامید، همراه با نکات مثبت و بارزی بود که از مهم‌ترین آن می توان به فضای نقدی اشاره کرد که با حضور منتقدان و سعه صدر شهردار، زمینه آن فراهم شد و تقریبا در خصوص تمام مسائل شهر پرسش و پاسخ شد.

یکی از سوالات در خصوص کم و کیف استیضاح بود که شهردار در پاسخ به این سوال گفت: هیچکدام از سوالات شورا به دوره من مربوط نبود، برای همه سوالات پاسخ لازم دادم اگر قانع نشدند، مشکل من نیست!

آقازاده خدمت به مردم آن هم خدمت صادقانه را اولویت کاری مدیریت شهری عنوان کرد و از مسئولان شهری برای خدمت به مردم مدد خواست.

وی با اشاره به اینکه شهید باکری را الگوی کاری و خدمت به مردم قرار داده‌ام، اذعان کرد که نباید به کمیت امور اکتفا کرد بلکه باید به کیفیت کارها بیشتر توجه شود.

شهردار ارومیه در خصوص کاندیداهای شهرداری ارومیه، تصریح کرد: اگر هر کاندیدایی به معنی واقعی و حقیقی و نه به لحاظ سیاسی، حمایتی و رفاقتی توانمندتر از بنده باشد حاضرم کنار بکشم چرا که نیت من نه منافع شخصی بلکه توسعه‌ی ارومیه است.

وی در عین حال از همه نخبگان، فرهیختگان و مدیران توانمند و کارآمدی که می‌توانند این شهر را به سمت توسعه، آرامش و آسایش هدایت کنند خواست تا کاندیدای این مسوولیت شوند.

*895 میلیارد تومان؛ مجموع بدهی‌های شهرداری ارومیه

وی مبلغ بدهی‌های شهرداری ارومیه را ۸۹۵ میلیارد تومان عنوان کرد که کل این ارقام مربوط به دوره قبلی مدیریت شهری بوده است و در دوره فعلی رقمی به بدهی‌ها اضافه نشده است.

آقازاده ادامه داد: از این میزان ۲۰۷ میلیارد تومان بدهی به تامین اجتماعی، ۲۸۰ میلیارد تومان بدهی به بانک ها و ۱۹۶ میلیارد تومان نیز بدهی به پیمانکاران است.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری از ۸۰ میلیارد تومان جریمه شهرداری به تامین اجتماعی ۹ میلیارد تومان از بدهی پرداخت شده که در نظر داریم از ۲۵میلیارد تومان بدهی مالیاتی شهرداری به اداره مالیات و ۳۰ میلیارد تومان بدهی بانکی، مبالغی را پرداخت کنیم.

شهردار ارومیه در عین حال اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در بخش های مختلف، مطالبه داریم که نسبت به بدهی ها، رقم بسیار کمتری است.

آقازاده اظهار کرد: این بدهی ها در حالی است که میزان بودجه مصوب امسال شهرداری ارومیه، هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وی همچنین به این اشاره کرد که در سال 97 بودجه شهرداری هزار میلیارد تومان بود که 65 درصد آن محقق شد و در سال 98 دارای یک هزار و 250 میلیارد بود که 70 درصد آن محقق و در سال گذشته یک هزار و 580 میلیارد تومان بود که درصد تحقق آن با 78 درصد بیشترین میزان تحقق بوده است.

*طرح تفصیلی ارومیه هفته آینده نهایی می‌شود

شهردار ارومیه در ادامه به طرح تفصیلی ارومیه اشاره کرد و گفت: این طرح از هشت سال گذشته مطرح بود، مسائل و مشکلاتی در زمینه انبوه‌سازان به وجود آمده بود و برای ادامه اجرای این طرح، خود را ملزم به رعایت قوانین می‌دانستیم.

آقازاده افزود: بیش از 90 درصد مغایرت ها حل شده است و در کمیسیون ماده پنج نهایی می‌شود.

به گفته این مقام مسوول در طرح تفصیلی ارومیه شاهد اصلاح محدودیت‌های سطح اشغال و طبقات خواهیم بود.

وی اظهار داشت: در این طرح نیازهای مسکن دیده نشده بود و همین خود سبب کاهش چشمگیر در مراجعه شهروندان و صدور پروانه شده بود و در نتیجه منابع درآمدی شهرداری که از صدور پروانه بود کاهش یافت.

*پروژه های بدون قرارداد؛ یکی از مهمترین معضلات مدیریت شهری ارومیه

شهردار ارومیه اضافه کرد: پروژه های بدون قرارداد یکی از مهمترین معضلات مدیریت شهری ارومیه باقی مانده از مدیریت سابق است.

آقازاده متذکر شد: طبق بررسی های انجام شده پروژه های بدون قرار داد قابل توجهی در ارومیه شناسایی شده که شش پروژه در حوزه کلانتری ها با بدهی ۴۴میلیارد تومان از جمله این پروژه ها هستند.

وی، عنوان کرد: این قراردادها در حوزه کلانتری ها، شهرداری منطقه یک و برخی حوزه های دیگر بوده است.

*توانمندی و کارایی کارکنان؛ اولویت مدیریت شهری

شهردار ارومیه در ادامه سخنان خود تاکید کرد: توجه به تخصص، توانمندی و کارایی کارکنان اولویت مدیریت شهری است‌.

وی در عین حال با بیان اینکه ما برای افراد شغل پیدا کردیم نه اینکه برای شغل‌ها افراد مناسب پیدا کنیم، متذکر شد: ما در شهرداری حدود پنج هزار کارمند داریم که برای خود یک لشکر است ولی به اندازه یک گردان نمی‌شود از آنان کارایی داشت

شهردار ارومیه اضافه کرد: در حال حاضر تعداد کارکنان مدیریت شهری در حوزه های مختلف، ۲.۷ برابر چارت سازمانی آن است که شکاف بسیار بزرگی به شمار می رود.

وی گفت: با وجود این برنامه ای برای تعدیل این تعداد نداریم.

آقازاده افزود: در حالی که چارت سازمانی شهرداری ارومیه، حدود هزار و ۸۰۰ نفر است، بیش از چهار هزار و ۸۶۰ نفر نیروی قراردادی در این نهاد مشغول فعالیت هستند.

وی اضافه کرد: همچنین پنج هزار و ۲۰۰ نفر به صورت شرکتی در شهرداری ارومیه مشغول فعالیت هستند که در بخش های مختلف اجرایی، اقدامات لازم را در حوزه عمرانی و خدماتی انجام می دهند.

شهردار ارومیه ادامه داد: در حالی که حقوق ماهانه شهرداری ارومیه تا سال گذشته ۳۰ میلیارد تومان بود، امسال به ۴۵ میلیارد تومان رسیده که بار مالی زیادی در حوزه هزینه های جاری ایجاد می کند.

آقازاده با اشاره به اینکه طی سال گذشته برای پرداخت حقوق کارکنان، از بانک وام گرفته شده بود، اظهار کرد: در حال حاضر، این وام در حال پرداخت بوده و ماهانه چهار میلیارد تومان در این زمینه هزینه می شود.

*مشکلات اتوبوسرانی حل می‌شود

شهردار ارومیه در خصوص معضلات مربوط به اتوبوسرانی شهر ارومیه و جایگاه های سی ان جی تعطیل شده نیز توضیح داد: مشکل اتوبوس‌رانی از سال 90 به بعد بازمی گردد و در این رابطه مطالبات رانندگان اتوبوسی که در اربعین حسینی خدمت کرده بود پرداخت شد و در آینده نزدیک نیز سایر مشکلات آنها حل می‌شود تا شهرداری ارومیه به صورت قانونی در خدمت ناوگان حمل و نقل شهری باشد.

وی اذعان کرد: از سال‌های گذشته 60 میلیارد تومان اوراق مشارکت مالی برای خرید ناوگان حمل و نقل ارومیه در نظر گرفته شده که متاسفانه تاکنون اقدامی نشده است.

آقازاده گفت: در مورد سی ان جی های تعطیل شده نیز همه جایگاه ها به علت مشکلات عدیده فنی، طی سال گذشته و از خرداد ۱۳۹۹ تعطیل شده اند که با منعقد کردن قرارداد شش ماهه این مشکل نیز حل شده است.

وی ادامه داد: در صدد هستیم که مدیریت این جایگاه ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا این معضل به طور کامل رفع شود.

آقازاده افزود: وجود مشکل در تهاتر زمین های مربوط به کمربندی دوم ارومیه و تقاطع آذربایجان یکی دیگر از معضلات باقی مانده از مدیریت پیشین شهرداری ارومیه است که به دنبال حل این مساله هستیم و پیگیری های زیادی برای بهبود وضعیت انجام شده است.

شهردار ارومیه، شناسایی نقاط حادثه خیز شهر، تقویت واحد حسابرسی داخلی، حذف پرداختی های خارج شهرداری، مناسب سازی محیط و پل‌ها، توسعه فیبرنوری و توجه به حاشیه شهر را از برنامه های شهرداری ارومیه در سال جاری عنوان کرد.

مجید آقازاده از اسفند سال گذشته، شهردار ارومیه بوده و تکلیف مدیریت شهری جدید نیز در دوره ششم شوراهای اسلامی این شهر، طی روزهای آتی مشخص می شود.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا