اخبار
کد خبر : 1328 ۱۳۹۴/۱۰/۰۵   

نرخ تورم آذربایجان غربی 15.8 درصد است

نماينده وزير و مديركل امور اقتصادي و دارايي آذربايجان غربي گفت: نرخ تورم استان آذربایجان غربی امسال برابر 15.8 درصد بوده که نسبت به سال 92 به میزان 21 درصد کاهش داشته است.

به گزارش نای قلم، داود غفارپور در گفت و گویی پیرامون کتاب" بررسی تطبیقی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی و نرخ تورم در مناطق شهری کشور و استان آذربایجان‌غربی طی سال‌های 93-1391"، اظهار کرد: نرخ تورم کشور در سال 93 برابر با 15.5 درصد بوده که نسبت به سال ماقبل، 19.3 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: مقایسه نرخ تورم در بین سایر استانهای کشور، حاکی است در سال 93، رتبه های اول تا سوم پایین­ترین میزان نرخ تورم به ترتیب به استانهای خراسان جنوبی، زنجان و قزوین اختصاص داشته و در بین 12 گروه اصلی کالا و خدمات مصرفی نیز، نرخ تورم استان آذربایجان­غربی در گروه­های "خوراکی­ها و آشامیدنی­ها"، "اثاث، لوازم وخدمات مورد استفاده در خانه"، "بهداشت و درمان"، تفریح و امور فرهنگی" و "تحصیل"، از نرخ تورم کشوری، کمتر بوده است.

مديركل امور اقتصادي و دارايي آذربايجان غربي اضافه کرد: در سال های اخیر، تورم همواره به عنوان یکی از معضلات اساسی اقتصاد کشورهای مختلف از جمله ایران، برای سیاستگذاران و اقتصاددانان دارای اهمیت بوده که بروز آن آثار نامطلوبی از قبیل افزایش نابرابری در توزیع درآمد، عدم ثبات اقتصادی، افت نرخ رشد اقتصادی و کاهش قدرت رقابت تولیدات ملی در بازارهای داخلی و جهانی را به همراه داشته، از این رو شناسایی علل، آثار و راهکارهای کاهش تورم به منظور تنظیم برنامه‌های مهار تورم و دستیابی به ثبات قیمت ها، امری ضروری به نظر می رسد که این کتاب سعی در انجام این مهم دارد.

کتاب" بررسی تطبیقی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی و نرخ تورم در مناطق شهری کشور و استان آذربایجان‌غربی طی سال‌های 93-1391" که حاصل تلاش کارشناسان اين اداره كل است، منتشر شد.

لازم به ذکر است، این کتاب در چهار فصل و به منظور بررسي وضعيت سطح عمومي قيمت كالاها و خدمات در مناطق شهري استان آذربايجان غربي و به تفكيك گروه هاي اصلي و مقايسه آن با وضعيت مشابه كشور تهيه و تدوين شده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا