اخبار
کد خبر : 1327 ۱۳۹۴/۱۰/۰۵   

انتقاد از ضعف حمایت‌های بیمه‌ای از مشاوره‌های ژنتیک

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس، گفت: با توجه به هزینه‌های سنگین مشاوره‌های ژنتیک و آزمایش‌های قبل از ازدواج ضرورت دارد حمایت های بیمه ای از این خدمات در دستور کار سازمان های بیمه‌گر قرار گیرد.

به گزارش نای قلم، عابد فتاحی بر ضرورت فراهم کردن امکانات لازم در خانه‌های بهداشت روستایی و همچنین مراکز درمانی شهرها برای جلوگیری از بروز معلولیت‌های ژنتیکی تاکید کرد و گفت: سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت باید اقدامات بیشتری را برای کاهش معلولیت ها در کشور داشته باشد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی،‌ ادامه داد: ضرورت دارد وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی همچنین درخصوص الزام زوجین به انجام آزمایش‌های ژنتیک قبل از ازدواج،‌ حین بارداری و پس از تولد نوزاد فرهنگ سازی مناسبی داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ازدواج در سنین بالا،‌ افزایش تصادفات جاده‌ای، شیوه زندگی، اختلال‌های ژنتیکی،‌ خودداری زوجین از انجام آزمایش های ژنتیک،‌ ازدواج های فامیلی و مخصوصا عدم هماهنگی های لازم عملی مانند بررسی ژنتیک را در افزایش معلولیت ها در کشور موثر خواند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس نهم،‌ انجام مشاوره‌های ژنتیک را درکاهش معلولیت ها الزامی خواند و گفت: زوجین با انجام اقدامات پیشگیرانه و اهمیت دادن به مشاوره های ژنتیک می توانند تا حدود زیادی از تولد فرزند معلول جلوگیری کنند.

فتاحی با انتقاد از اینکه سالانه حدود 50 هزار نفر در کشور بر اثر تصادفات جاده‌ای دچار معلولیت می شوند، تصریح کرد:  با توجه به اینکه تصادفات جاده ای  آمار بالایی از معلولیت ها را در کشور به خود اختصاص می دهند لذا لازم است عوامل مرگ و میر جاده ای شناسایی و برای رفع آنها اقدامات اساسی لحاظ شود؛‌ البته در تصادفات جاده ای سالانه در حدود 600 نفر به صورت سرپایی معالجه می شوند و 25 هزار نفر نیز جان خود را از دست می دهند.

وی ازدواج در سنین بالا را در شیوع اختلال‌های مادرزادی مهم دانست و افزود: با توجه به اینکه شیوع اختلال ژنتیکی در مادرانی که بالای 35 سال صاحب فرزند می‌شوند بیشتر است لذا ضروری است مسئولان فاکتورهای مهمی مانند اشتغال، مسکن و... را برای ازدواج جوانان در سن مناسب فراهم کنند تا میزان تولد نوزادان معلول در کشور کاهش یابد.

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: با توجه به اینکه هزینه سنگین مشاوره های ژنتیک و آزمایش قبل از ازدواج ممکن است برای برخی زوجین سنگین باشند لذا بهتر است در خصوص تحت پوشش قرار دادن این موارد تمهیدات لازم اندیشده شود.

پایان پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا