Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 132 ۱۳۹۴/۰۴/۰۹   

آذربايجان غربي جايگاه 29 كشوري را در بي‌سوادي دارد

تحرک، رشد، پیشرفت و سعادت جوامع مختلف در اولین گام با موضوع سواد ارتباطی تنگاتنگ دارد، به طوري كه دستیابی به توسعه پایدار ارتباط مستقیم با آموزش نیروهای انسانی و بالا بودن نرخ سواد در جوامع دارد و اگر مسئولان به آن توجه نكنند، توسعه سایر بخش‌ها نیز دچار مشکل شده و در نهايت در روند توسعه کشور اخلال ایجاد می‌کند. به همین دلیل است که جامعه‌شناسان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی را میزان نرخ باسوادي و توسعه نیروی انسانی آن جامعه می‌دانند، چرا که هر نوع پیشرفت در جنبه های مختلف توسعه ای به طور مستقیم به میزان و کیفیت منابع انسانی آموزش دیده و ماهر بستگی دارد.

به گزارش ناي قلم، از طرفي فرد بی‌سواد در جامعه امروز کمترین جایگاه را خواهد داشت؛ چرا که آشنا نبودن او با مسایل ضروری‌اش در جامعه، همواره سبب عقب افتادگی وی می‌شود و هرچه تعداد بی‌سوادان جامعه‌ای بیشتر باشد، در بین جوامع دیگر جایگاه پایین‌تری خواهد داشت.

اما سوال اين است كه آذربايجان غربي در بحث بي‌سواد چه جايگاهي دارد؟ معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی در خصوص آمار بی‌سوادی در ردیف 29 قرار دارد.

علیرضا رادفر كه در کارگروه زنان و خانواده سخن مي‌گفت، اظهار كرد: با توجه به رتبه آذربايجان غربي در زمينه نرخ بي‌سوادي نيازمند توجه بیش از حد مدیران و جامعه به این مسئله حساس هستيم تا با برنامه ریزی در این زمینه در راستاي کاهش آمار بی‌سوادی در استان گامی برداشته شود.

رادفر اضافه کرد: سال گذشته بر اساس تصمیم‌گیری و دستور مقام عالی استان بنا شد هر سال 50 هزار نفر در استان آموزش‌های لازم را فرا گیرند تا در طول چهار سال به میانگین‌های کشوری برسیم.

وی ادامه داد: در اين زمینه باید از همه نهادها به ويژه نهادهایی که جامعه هدفشان روستایی است، روحانیان و افراد باسواد موجود در روستاها استفاده شود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی در بخش ديگري از سخنان خود تاكيد كرد: نتایج مطالعات و تحقیقات باید به مردم اعلام و اطلاع رسانی شود که حداقل نتیجه آن آگاه‌سازی مردم و جامعه است.

وی افزود: هر تحقیقی به دنبال یک هدف مشخصی انجام می‌شود و متأسفانه روندی که در برخی موارد مشاهده می‌شود این است که می‌خواهیم همه چیز را محرمانه تلقی کنیم که این امر درست نیست.

رادفر در ادامه گفت: سلامت جامعه انسانی وظیفه حاکمیت است و ما وظیفه داریم تا به این موضوعات بپردازیم و علاوه بر آموزش و اطلاع‌رسانی، اقدامات لازم را انجام دهیم.

شايان ذكر است معاون سوادآموزی مدیر کل آموزش و پرورش استان نيز پیش‌تر اعلام كرده بود كه هم اکنون آذربایجان غربی با داشتن بیش از 183 هزار نفر بی‌سواد در گروه سنی 10 تا 49 ساله، جزو شش استان کشور با بیشترین نرخ بی‌سوادی است که در ردیف استان‌های کردستان، سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان شمالی و لرستان قرار دارد.

به گفته محمدرضا نجفی طبق سرشماری سال 90 میزان باسوادی استان در این گروه سنی 88 درصد بوده که این میزان در بین مردان حدود 93 درصد و در بین زنان نیز 82 درصد است.

همچنين معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی تصريح كرد در گروه سنی 10 تا 49 سال بیشترین نرخ بی‌سوادی در آذربایجان غربی مربوط به شهرستان‌های پیرانشهر و چالدران بوده و بیشترین نرخ باسوادی نیز در ارومیه با 82.3، نقده با 80.61 و خوی با 80.14 درصد است.

وي به برنامه‌هاي پيش‌بيني شده نيز اشاره و اضافه كرد: برنامه چهار ساله ریشه‌کنی بی‌سوادی در آذربایجان غربی در دستور کار قرار دارد.

نجفي اضافه کرد: در راستای ارتقای شاخص باسوادی استان، برنامه‌های متنوعی در بخش‌های مختلف در حال اجراست که تدوین یک برنامه چهار ساله از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که در این زمینه به اجرا در می‌آید.

وی گفت: این برنامه‌ها شامل برنامه‌های تشویقی برای بی‌سوادان، تفاهم‌نامه همکاری با سازمان‌های دیگر و تهیه شناسنامه تحصیلی شهروندان است که در صورت تصویب و اجرای آن گام‌های مهمی در راستای ریشه کنی بی‌سوادی برداشته می‌شود.

بنابراين وقتي امروزه یکی از شاخصه‌ها و فاکتورهای مهم و ضروری توسعه در جوامع مختلف، میزان سواد آحاد آن جامعه است و پیشرفت و توسعه، رابطه مستقیم با میزان سواد و آگاهی مردم دارد، مي‌طلبد تا مسئولان استان با اهتمامی جدی و عزمی راسخ، به وضعیت آذربایجان غربی در زمينه سواد، سر و سامانی بخشیده و از دامنه‌دار شدن عواقب جبران ناپذیر اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی این معضل، جلوگیری به عمل آورند.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا