اخبار
کد خبر : 13179 ۱۴۰۰/۰۳/۳۰   ۱۹:۵۱:۳۸

نگاه؛
تفکر انتقادی یا تفکر نقادانه چیست؟!

 

تفکر انتقادی به دنبال شناسایی اطلاعات قابل اعتماد و قضاوت قابل اعتماد است.

تفکر انتقادی فرآیندیست که از نظر فکری به صورت فعالانه و ماهرانه مفهوم سازی، به کارگیری، تجزیه و تحلیل، سنتز یا ارزیابی اطلاعات جمع‌آوری شده یا مشاهده شده توسط مشاهده، تجربه، تأمل، استدلال یا ارتباطات به عنوان راهنمای از اعتقاد و عمل ، انجام می‌شود.

تفکر انتقادی منفی بودن ، بد دل و... بودن نیست.

اصطلاحی در واژه یونانی یعنی "تشخیص" است.

بنابراین تفکر نوعی تفکر عمیق‌تر است که در آن ما همه چیز را طبیعی نمی‌دانیم بل آنچه را می‌خوانیم، می‌شنویم، می‌گوییم، می‌نویسیم، سوال می‌کنیم، تحلیل و ارزیابی می‌کنیم.

این‌ها یک اصطلاح عمومی است که برای شناسایی ذهنیت‌ها و مهارت‌های اساسی که در تصمیم‌گیری موثر هستند استفاده می‌شود. اگر-چه تعاریف زیادی برای تفکرانتقادی وجود دارد، اما در اینجا "یک اما" وجود دارد!؟

تفکرانتقادی یک مهارت پیچیده و نیاز به تمرین بسیار دارد. انتظار نداشته (باشید یا باشیم) که همه چیز را بخوانید و ناگهان به یک متفکر انتقادی تبدیل شوید، زمان می‌برد، همانند یک ورزشکار یا خواننده که برای اینکه، ارتفاع‌ ی یابد نیاز به تلاش و تمرین دارد، تحصیلات آکادمیک شما امکان تمرین این مهارت‌ها را فراهم می‌کند و این آموزش به شما کمک می‌کند تا روند کار را درک کنید. البته ممکن است در این مورد برعکس هم باشد (شرایط) نباید فقط و فقط در پی انباشت اطلاعات بود، کافیست تنها پیش فرض‌ها و دوکساها را کنار گذاشت...

فرزاد لطفی

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا