اخبار
کد خبر : 1314 ۱۳۹۴/۱۰/۰۳   

خشک شدن دریاچه ارومیه زنگ خطری برای جهان است

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تهدید خشک شدن دریاچه ارومیه، زنگ خطر جدی برای کل ایران، منطقه و جهان است.

به گزارش نای قلم، معصومه ابتکار امروز در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی اظهار کرد: کشورهای مختلف با توجه به این وضعیت، تصمیم گرفته اند که حفظ محیط زیست را در دستور کار اصلی خود قرار دهند.

وی افزود: وضعیت فعلی دریاچه ارومیه نشانه بی توجهی در سال های متمادی به موضوع محیط زیست است.

ابتکار، دریاچه ارومیه را سرمایه ای فراملی عنوان کرد و گفت: این دریاچه متعلق به کل بشریت است و آیندگان در این خصوص از ما سوال خواهند کرد و ما ناگزیر هستیم در راستای بهبود وضعیت و احیای آن تمام توان خود را به کار بگیریم.

وی افزود: دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به موضوع دریاچه ارومیه داشته و برنامه ریزی دقیقی را در این زمینه انجام داده که مطمئن هستیم این برنامه ریزی ها با همراهی مردم در راستای احیای دریاچه ارومیه به نتیجه می رسند.

ابتکار همچنین گفت: تعدادی از کشورها از جمله ژاپن برای کمک به احیای دریاچه اعلام آمادگی کرده‌اند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: وقتی که 170 هزار هکتار زمین‌های زراعی به 400 هزار هکتار افزایش یافته و محصولات با آب‌بری بالا در استان کشت می‌شود، دریاچه دیگر نمی‌تواند مقاومت کند.

 

وی تصریح کرد: هم‌اکنون تلاش بسیاری در زمینه احیای دریاچه ارومیه انجام شده اما نمی‌توان گفت که کار تمام است چرا که اصل مهم انسجام در کارها، بسیج همگانی و هم‌پیمانی دولت و مردم است.

ابتکار در ادامه سخنان خود گفت: توسعه پایدار همراه با حفظ محیط زیست تنها راه پیش روی انسان در برهه کنونی است که این امر باید در برنامه ریزی های مسئولان، فعالان صنعتی، معدنی و کشاورزی و آحاد مردم لحاظ شود.

وی افزود: در سال های گذشته بسیاری از فعالیت ها با محوریت توسعه بدون در نظر گرفتن مخاطرات زیست محیطی انجام گرفته که نتیجه آن تخریب و آلودگی روز افزون محیط بوده و بسیاری از جوامع را با مشکل جدی مواجه کرده است.

ابتکار با اشاره به توجه ویژه در اجلاس گذشته سران کشورها در سازمان ملل به موضوع توسعه پایدار با لحاظ کرن حفظ محیط زیست اضافه کرد: در دنیای امروز همه دولت ها و صاحب نظران بر این باور رسیده اند که توسعه پایدار با بی توجهی به محیط زیست امکانپذیر نیست.

وی سیاست های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب در خصوص محیط زیست، برنامه ششم توسعه و برنامه های دولت تدبیر و امید را نشان دهنده توجه نظام مقدس جمهوری اسلامی به حفظ محیط زیست دانست و اظهار کرد: این اهمیت تا حدی است که رئیس جمهوری، دولت یازدهم را دولت محیط زیست نامیده و با وجود برنامه ریزی های مختلف در حوزه های افزایش اشتغال، رشد اقتصادی، خروج از رکود، رفع موانع تولید، ورود به دوران پساتحریم و توسعه اجتماعی و سیاسی، بر امر محیط زیست همواره تاکید داشته است.

معاون رئیس جمهوری تاکید کرد: در صورتی که موضوع محیط زیست را در بخش های مختلف صنعت، کشاورزی و معدن جدی نگیریم به نقطه شکست می رسیم و عامل شکست نیز تخریب و آلودگی محیط زیست خواهد بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص آلودگی هوا در کشور نیز اظهار کرد: با این آلودگی که محصول نبود برنامه ریزی مناسب در سال های گذشته است، در حال حاضر زندگی 30 میلیون نفر از مردم کشور تحت تاثیر قرار گرفته که رقم قابل توجهی است.

ابتکار اضافه کرد: آلودگی خاک نیز در کشور زیاد است که این امر نتیجه کشاورزی آسیب زا در گذشته و حال بوده و باید برای پیشگیری از تبعات آن، از اکنون برنامه ریزی کنیم.

وی توجه به اقتصاد نوین که بر پایه خلاقیت جوانان شکل می گیرد را یکی از مهمترین عوامل جلوگیری از آسیب به محیط زیست در کنار توسعه عنوان کرد و ادامه داد: اقتصاد نوین، اقتصادی بر مبنای خلاقیت و نوآوری است که به آن اقتصاد سبز نیز می گویند و ما باید به این سمت حرکت کنیم.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا