اخبار
کد خبر : 131 ۱۳۹۴/۰۴/۰۸   

مطالعات طرح تفصیلی ارومیه اوایل پاییز به اتمام می‌رسد

*اروميه تفاوت‌هاي معناداري با طرح تفصيلي ملاك عمل دارد

«طرح جامع» و «طرح تفصیلی» دو طرح مهم در برنامه‌ریزی و مدیریت شهری هستند. طرح جامع، طرح بلندمدتی است که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه بندی مربوط به حوزه های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری و کشاورزی و تاسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی مناطق نوسازی، به سازی و اولویت‌های مربوط به آن‌ها تعیین شده و ضوابط و مقررات مربوط به کلیه موارد و همچنین ضوابط مربوط به حفظ بنا و نماهای تاریخی و مناظر طبیعی، تهیه و تنظیم می‌گردد و بر حسب ضرورت، قابل تجدیدنظر خواهد بود.

به گزارش ناي قلم، طرح تفصیلی، عبارت از طرحی است که بر اساس معیارها و ضوابط کلی طرح جامع شهر، نحوه استفاده از زمین‌های شهری در سطح محلات مختلف شهر و موقعیت و مساحت دقیق زمین برای هر یک از آن‌ها و وضع دقیق و تفصیلی شبکه عبور و مرور و میزان تراکم جمعیت و تراکم ساختمانی در واحدهای شهری و اولویت‌های مربوط به مناطق به سازی و نوسازی و توسعه و حل مشکلات شهری و موقعیت کلیه عوامل مختلف شهری در آن تعیین می‌شود و نقشه‌ها و مشخصات مربوط به مالکیت بر اساس مدارک ثبتی تهیه و تنظیم می‌گردد.

این دو طرح لازم و ملزوم یکدیگرند، اما در عین حال از نظر روش کار، شیوه تهیه، مقیاس نقشه‌ها و نتیجه نهایی، تفاوت‌هایی با هم دارند. طرح جامع شهری، به منظور تدوین برنامه و تعیین جهات توسعه شهر و تامین نیازمندی‌های آن، بر مبنای پیش بینی‌ها و اهداف توسعه شهری در یک دوره ۱۰ ساله و بر اساس طرح جامع ناحیه تهیه می‌شود، در واقع، طرح جامع، خط مشی کلی سیاست‌های توسعه شهری را تعیین می‌کند.

اما طرح تفصیلی – چنان که از عنوان آن پیداست جزئیاتی را شامل می‌شود که طرح جامع به آن‌ها به صورت کلی پرداخته است.

مطالعات تهیه طرح تفصیلی، متعاقب طرح جامع صورت می‌پذیرد و در حقیقت، تنظیم برنامه های مفصل و اقدامات جزئی و دقیق در مناطق و محلات شهری و همچنین طراحی آن‌ها را به عهده دارد.

نگاهي به سندهاي پيشين توسعه شهري اروميه نشان می‌دهد كه طرح تفصيلي ملاك عمل سندي قديمي است. شهر در حال حاضر تفاوت‌هاي معناداري با زمان تدوين آن سند دارد. بنابراين در گام نخست بايد به بازبيني بخش‌هاي كاربردي آن به وي‍‍ژه ضوابط و مقررات طرح تفصيلي پرداخت. سند تكميلي هم پيوند با وضعيت تغيير يافته و به طور نسبي روزآمدي در اختيار مديريت شهري قرار داده شود تا با جلب مشاركت مردم و مديريت محلي، شدت شتاب توسعه شهر را افزايش بخشد.

طرح جامع مصوب شهر در دو سند با شكل مختلف تهيه شده است. سند دوم به دليل شتاب در تهيه آن از ضعف‌هايي برخوردار است كه فرصت تهيه طرح تفصيلي بايد بتواند آن‌ها را برطرف سازد. امري كه نيازمند همراهي و همكاري كامل مديريت محلي است.

افزايش 800 هكتار از بافت‌هاي لبه‌ي شهري به محدوده شهر بر مبناي مصوبه شوراي عالي معماري و شهرسازي موجب تغييراتي در وضعيت شهر شده است وضعيت جديد نيازمند بررسي و تهيه سند هم پيوسته و هماهنگ توسعه پايدار شهري است.

شهر اروميه در آستانه تغييري است كه هدف فرآيند آن براي جلوگيري از زيان‌هاي ناخواسته آتي نيازمند نشان دادن تصوير مطلوب آينده در چارچوب طراحي شهري فضاهاي عمومي و افزايش ارتقاي كيفي محيط شهري با گسترش عرصه‌هاي همگاني و تقويت ادراك ذهني شهر است.

رئیس کمیسیون بودجه و امور حقوقی شورای اسلامی شهر ارومیه از پیشرفت 71 درصدی مطالعات طرح جامع تفصیلی ارومیه خبر داد و گفت: تا اوایل پاییز سال جاری؛ مطالعات طرح جامع تفصیلی ارومیه به اتمام می‌رسد.

عادل فتاحی با اشاره به آغاز مطالعات طرح جامع تفصیلی ارومیه از سال 91، گفت: در این طرح تمرکز بیشتر بر روی توسعه عمودی شهر است و از آن جایی که چارچوب و قوانین آن از معماری و شهر سازی جدا نیست، باید به بحث ترافیکی و فرصت‌های سرمایه گذاری بیشتر توجه شود.

وی با تاکید بر اینکه توسعه شهر ارومیه تنها براساس اجرای طرح جامع تفصیلی صورت می‌گیرد، ابراز کرد: در طرح تفصیلی نیازهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و شهر سازی و تامین سرانه فضای شهری با کاربری‌های مختلف تامین و مطالعه می‌شود.

رئیس کمیسیون بودجه و امور حقوقی شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به زمان به اتمام رسیدن مطالعات طرح جامع تفصیلی ارومیه تا اوایل پاییز 94، خاطرنشان کرد: بعد از اتمام مطالعات طرح جامع تفصیلی، طرح برای تصویب به شورای عالی معماری و شهر سازی ارسال و بعد از تصویب به مدت 10 سال قابل اجرا خواهد بود.

وی بیان کرد: کل مساحت طرح جامع تفصیلی ارومیه با پروژه طرح الحاق 800 هکتار از اراضی خارج از شهر به داخل محدوده و شهرک گلمان به مساحت 11 هزار و 500 هکتار است.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا