اخبار
کد خبر : 13068 ۱۴۰۰/۰۳/۱۶   ۲۳:۲۵:۰۹

دیدگاه؛
استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای جلب رای مردم

 

این روزها هر زمان که سری به فضای مجازی بزنید می بینید که ناخواسته عضو چندین گروه یا کانال جدید در شبکه های اجتماعی شده اید که با موضوع تبلیغ داوطلبان انتخابات شوراها ایجاد شده و گردانندگان این کانال ها سعی در جلب هوادار برای نامزد مورد نظر خود از طریق دورهمی های مجازی را دارند.

برخی افراد از جمله نامزدهای انتخابات معتقدند شیوه‌های قدیمی تبلیغاتی دیگر کارساز نیست و استفاده از ظرفیت بالقوه و گسترده فضای مجازی می‌تواند یکی از شگردهای بسیار موثر در دنیای امروز برای جلب رای و نظر مردم باشد.

تبادل دیدگاه و نظرات کاربران شبکه های اجتماعی با هدف شفاف‌سازی در اهداف و برنامه نامزدهای انتخابات رونق چشمگیری را در عرصه تبلیغات فضای مجازی ایجاد کرده و می تواند برای همگان به ویژه کاندیداها تجارب ارزنده‌ای را به همراه داشته باشد.

از سوی دیگر بیان این اهداف از سوی نامزدها برای آنها تعهدآور است و در صورت پیروزی باید به آن پایبند باشند، ضمن اینکه برنامه و شعارهای فرد را برای مخاطب شفاف و قابل پیگری و مطالبه خواهد کرد.

شبکه های اجتماعی نیز در این میان با ارایه ظرفیت های خود یک میدان رقابت ایجاد کرده و نامزدهای انتخابات را برای استفاده از این توان تبلیغاتی تشویق می کنند و داوطلبان انتخابات و هواداران آنها نیز با طرح برنامه های متنوع و جذاب و انتخاب شعارهای رنگارنگ ضمن ایجاد گروه و کانال در این شبکه ها برای افزایش عضو و جذب مخاطب تلاش می کنند که تحقق این مهم هم برای پلتفرم موردنظر(به لحاظ افزایش تعداد کاربر) و هم برای نامزد انتخابات (جلب رای و نظر مردم و افزایش هوادار) مفید است.

این رویه در پاره ای موارد نامزدهای انتخابات شوراها را به این باور می رساند که با گسترش مخاطبان در فضای مجازی و افزایش اعضای کانال یا گروه در شبکه های اجتماعی، پیروزی خود برای کسب رای و ورود به شورا را مسجل کرده و دیگر نیازی به استفاده از سایر شگردهای تبلیغاتی به مانند نصب پوستر و پخش بروشور برای جلب نظر مثبت رای دهندگان ندارد.

با این اوصاف تبلیغات در شبکه های اجتماعی از جمله تلگرام که کاربران زیادی دارد، با این توجیه که نه هزینه ای برای تبلیغ نیاز دارد و هم در دسترس همگان است، در صدر ذائقه نامزدها قرار می گیرد.

برهمین اساس تشکیل گروه‌ و یا کانال در شبکه های اجتماعی (به خصوص تلگرام) از سوی نامزدهای انتخابات شوراها به شدت افزایش یافته و در این ایام با فعالیت تبلیغاتی مستمر و ارایه برنامه، اهداف و خط مشی، سعی در افزایش مخاطب و جلب رای آنها به عنوان هوادار می کنند.

کاربران این شبکه ها نیز به همین دلیل و به طور طبیعی از سوی نامزدها در گروهها و کانال های مختلف عضو می شوند و یک دورهمی بزرگ مجازی شکل می گیرد.

دلبستن نامزدهای انتخابات شوراها به این ترفند تبلیغاتی اگرچه با تصور اینکه دیگر هزینه‌های هنگفت چاپ و نصب پوستر و بنر را ندارند، دلخوش و امیدوارکننده است اما تضمینی هم برای جلب نظر و رای اعضای گروه مجازی ندارد.

برخی کاندیداها نیز با ارایه لینک و نشانی، کانال‌ها و سایت‌های خبری شخصی خود را به گروه‌های ایجاد شده متصل می‌کنند تا به نوعی پازل اطلاع رسانی اینترنتی خود را تکمیل کرده باشند.

اما این همه فعالیت‌های رایج در فضای مجازی نیست چرا که افزون بر این موارد، این روزها هواداران نامزدها که اکثریت از اقوام و دوستان هستند، دست به شگردهای نوین انتخاباتی نیز زده‌اند.

ایجاد گروه و کانال با نام های جذاب و مورد توجه و وثوق قشرهای مختلف مردم از جمله عناوین و واژه های تاریخی و ملی، مکان های جذاب طبیعی و شناخته شده و یا اسامی نام آوران عرصه های مختلف از جمله این اقدامات برای جذب مخاطب و افزایش عضو است.

این اقدامات برای برخی فعالان حرفه ای در شبکه های اجتماعی درآمدزا نیز هست چراکه نامزدهای انتخابات شوراها برای ایام تبلیغات اقدام به اجاره گروه و یا کانال های پرمخاطب محلی و منطقه ای  می کنند تا با استفاده از بستر ایجاد شده، خود را معرفی کرده و تبلیغات موثری برای کسب رای داشته باشند.

این نوع تبلیغات برای صاحبان این گروه‌ها درآمد مناسبی نیز در  ایام فعالیت تبلیغاتی به همراه دارد ضمن اینکه در کنار کار تبلیغات، فعالیت حرفه ای خود را نیز با نمود بیشتری دنبال می کنند.

درآمدهای میلیونی بابت اجاره گروه‌ها و کانال‌ها، بازار شغلی هر چند کوتاه مدت، اما پرسودی را ایجاد کرده و البته هستند افرادی که با عضوگیری‌های آفلاین به نوعی ترفند جذب مشتری را بکار می‌گیرند.

این موضوع فرصت درآمدزایی برای برخی فعالان فضای مجازی را نیز ایجاد کرده است، این دسته از افراد تبلیغات گسترده نامزدها را با کمترین تعرفه مدام منتشر می‌کنند.

البته تمامی این فعالیت ها در دنیای پیشرفته امروز به لحاظ بهره مندی از فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی امری طبیعی است و شیوه ای مرسوم برای ایجاد شور و نشاط در انتخابات و زمینه سازی برای مشارکت گسترده مردم با کسب اطلاعات مناسب در راستای بهترین انتخاب است.

چراکه مشارکت فعال مردم در انتخابات شوراها به عنوان یک رویداد مهم سیاسی و اجتماعی با انتخابی درست و اصلح به یقین منجر به هموار شدن مسیر پیشرفت، عمران و آبادانی روستا، شهر و در نهایت رشد و توسعه همه جانبه کشور می شود.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۲۸ خرداد امسال برگزار می شود.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا