اخبار
کد خبر : 13029 ۱۴۰۰/۰۳/۰۹   ۲۳:۲۸:۵۵

یادداشت؛
کاندیداهای شوراها و وعده‌های غیرعملی/ در حد اختیارات خود شعار دهید

 

محمدعلی خالق نژاد

کمتر از ۲۰ روز به موعد برگزاری انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا زمان باقی است و از مدت‌ها قبل کاندیداهایی که صلاحیت آنان توسط هیئت‌های نظارت تایید شده، در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با ایجاد کمپین‌هایی تحت عناوین مختلف به عضوگیری پرداخته و یا در مواقعی در جمع‌های دوستانه و محفلی با طرح شعارهای دهان پرکن و رنگارنگ ولی غیرقابل تحقق به معرفی خود می‌پردازند که با مدنظر قرار دادن شرایط کنونی و پرهیز از تجمعات و رعایت پروتکل‌های بهداشتی امری اجتناب‌ناپذیر می‌باشد .

بهانه نگارش این سطور آن است که متاسفانه برخی از کاندیداهای شوراهای شهر و روستا فارغ از گرایشات و وابستگی جناحی و گروهی، وعده‌های غیرعملی و بعضا دست‌نیافتنی را به منظور جلب نظر مخاطبان مطرح می‌کنند.

امری مبرهن و بدیهی است که قانون‌گذار شرح وظایف و اختیارات محدودی برای شوراهای اسلامی شهر و روستا تصویب نموده و هرگونه قول و وعده خارج از چارچوب‌های احصاء شده در قانون عملی خلاف و غیراخلاقی محسوب می‌شود.

این در حالیست که برخی از کاندیداهای این شوراها وعده‌ها و قول‌هایی خارج از حد اختیارات خود مطرح و یا به عنوان شعار انتخاباتی ارائه می‌نمایند که به لحاظ مغایرت با قانون امری مذموم به شمار می‌رود.

در شرایطی که هنوز موعد قانونی تبلیغات رسمی شوراها شروع نشده بعضا مشاهده می شود برخی از کاندیداهای شوراهای شهر و روستا و یا حامیانشان حتی پا را از حدود خود فراتر نهاده و در نوشته‌های خود مطالبی را که خارج از حدود اختیارات و شرح وظایف مُصَرَّح در قانون است منتشر می‌سازند که اولا مغایر نصِّ صریح آیه مبارکه قرانی یا ایها الذین آمنوا لم تقولون مالا تفعلون (آیه ۲- سوره صف) بوده و ثانیا نادیده انگاشتن قانون و جایگاه هیئت‌های اجرائی و نظارتی بازرسی و ثالثا بالاتر از همه نوعی بی‌حرمتی به شعور بالای مردم (انتخاب کنندگان) به شمار می‌رود. در اینگونه موارد لزوم هوشیاری و برخورد قانونی مسئولان برگزاری انتخابات از قبیل اجرایی، نظارتی و بازرسی به عنوان امانتدار و چشم و گوش قانون بدون هیچ ملاحظه‌ای با فرد یا افراد قانون‌شکن ضرورتی غیرقابل انکار و اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد .

در برخی گروه‌ها، کمپین‌ها و حتی محافل و وعده‌های چند نفره وعده‌هایی مطرح و قول‌هایی داده می‌شود که در صورت قانونی بودن حداقل نیاز به بازه زمانی چندین ساله و بیش از عمر یک دوره شورا دارد و امکان انجام آن در ظرف زمانی حتی دو یا سه ساله مقدور نخواهد بود.

با علم و اذعان بر اینکه مردم بصیر و هوشیار هستند و با هوشیاری و شور بالای خود به راحتی سره را از ناسره تشخیص داده و"مو را از ماست بیرون می کشند" ضرورت ایجاب می‌کند کاندیداها اخلاق اسلامی را رعایت و ضمن تاسی و احترام به قانون با مردم نیز روراست و صادق بوده و از دادن وعده‌های غیرعملی و دست نیافتنی به جدّ پرهیز و اجتناب کنند؛ امری که رعایت دقیق آن در جلب اعتماد و رای مثبت مردم به کاندیدای صادق‌الوعده تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

فعال مطبوعاتی و کنشگر سیاسی

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا