اخبار
کد خبر : 13021 ۱۴۰۰/۰۳/۰۹   ۲۱:۱۲:۵۲

پیشنهاد دانشگاه ارومیه؛
پرورش آرتمیا با پساب شور دستگاه‌های آب شیرین‌کن

 

در دیدار رئیس دانشگاه ارومیه به همراه رئیس پژوهشکده آرتمیای این دانشگاه با مدیرعامل شرکت انتقال آب خلیج فارس که بزرگ‌ترین پروژه شیرین‌سازی و انتقال آب را در خلیج فارس اجرا کرده است، این دانشگاه پیشنهاد کرد که پساب شیرین‌سازی را که ۷۰ گرم در لیتر نمک دارد، به دریا بازنگردانند تا بتوان از آن برای پرورش آرتمیا بهره برد.

به گزارش نای قلم، در این پروژه پساب تولید شده، سه کیلومتر دور از ساحل به عمق ۱۲ متری دریا پمپاژ می‌شود و علاوه بر افزایش هزینه های آب تولید شده، محیط دریا را آلوده می کند. پیشنهاد دانشگاه ارومیه این است که این پساب را به استخرهای بزرگ چند صد هکتاری منتقل کنند و در آن ها آرتمیا پرورش دهند و در آن صورت محصولات ارزشمند مثل سیست گران‌قیمت آرتمیا تولید خواهد شد و نمک و کانی‌های گران قیمت دریا قابل استحصال خواهند بود و اکوسیستمی برای پرندگان به صورت دریاچه‌های مصنوعی پدید خواهند آمد.

این پساب با ۸۰-۷۰ گرم در لیتر نمک، بهترین شرایط برای رشد آرتمیا این سخت پوست آب های شور را دارد. تخم آرتمیا اساس آبزی پروری بوده و هم اینک از خارج وارد می شود و بسیار گران قیمت و مورد نیاز صنعت شیلات است.

همچنین در این دیدار مقرر شد پژوهشکده آرتمیا طرح خود را به شرکت مذکور ارائه داده و به صورت پایلوت در منطقه اجرا کند. در صورت موفقیت این طرح، امکان اجرا در مقیاس بزرگتر برای طرح های آینده شیرین سازی و انتقال آب به فلات مرکزی ایران وجود خواهد داشت.

پژوهشکده آرتمیای دانشگاه ارومیه که به عنوان مرکز مرجع عمل آوری آرتمیا در منطقه غرب آسیا و قفقاز هم اکنون خدمات علمی و فناوری خود را به استان های داخلی و نیز به کشور قزاقستان ارائه داده، در حال عقد قرارداد انتقال این فناوری به کشورهای ازبکستان، روسیه و ترکیه است.

به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در صورت تصویب و اجرای این طرح و طرح های مشابه، کشور از واردات سیست آرتمیا بی‌نیاز شده و حتی صادر خواهد کرد.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا