اخبار
کد خبر : 13014 ۱۴۰۰/۰۳/۰۸   ۱۶:۳۴:۳۰

یادداشت؛
گران شدن بی‌سروصدای نان

 

پس از آنکه در سال گذشته قیمت نان با تورم فزاینده‌ای روبه رو بود حالا برخی نانوادارها از دولت پیشی گرفته و قبل از آنکه دولت گرانی را تصویب کند، اقدام به افزایش قیمت نان و کوچک کردن چانه‌ها کردند. نرخ مصوب نان امسال چقدر است و چرا دولت آن را اعلام نمی‌کند؟ کاندیدا‌های انتخابات همه از معیشت و رفاه مردم حرف می‌زنند و هرکدام شعاری برای نجات معیشت سر داده‌اند، اما در میان هیاهوی شعار‌های انتخاباتی نامزدها، روغن و شکر بی سر و صدا گران شد و حالا هم نوبت به نان رسیده است.  

گزارش‌ها حاکیست عمده نانوایی‌ها تعرفه‌های خود را افزایش داده‌اند. این در حالی است که هنوز از سوی ستاد تنظیم بازار ابلاغیه افزایش قیمت به دست نانوادار‌ها نرسیده و به‌ نوعی آن‌ها به‌صورت خودسر اقدام به گرانی نان کرده‌اند.

هنوز هیچ نهاد رسمی نرخ مصوب برای افزایش نان را اعلام نکرده است. البته می‌توان حدس زد که با توجه به اینکه کشور در آستانه انتخابات است، اعلام رسمی گرانی نان با تبعات اجتماعی زیاد و انتقاد مردم مواجه خواهد شد و بی‌دلیل نیست که دولت در اعلام نرخ مصوب تعلل می‌کند.

اما نانوایی‌ها که از مدتی قبل، تقاضای افزایش قیمت خود را مطرح کرده‌اند دیگر منتظر اعلام رسمی نرخ نان نماندند و به صورت سرخود اقدام به افزایش قیمت نان کردند. در این میان به نظر می‌رسد مسئولان تکذیب کردن را بهترین راهکار برای پاک کردن صورت مسئله تشخیص داده‌اند.

این در حالی است که بسیاری از مردم نسبت به همین تکذیبیه‌های دولت در نفی گرانی نرخ مصوب نان بدبین هستند. تجربه سال‌های گذشته هم نشان می‌دهد، رویه دولت در گرانی نان همین بوده؛ هر بار که قرار است نان گران شود، با موج پی‌درپی اظهارات مسئولان روبرو می‌شویم که در ابتدا اطمینان می‌دهند نان گران نخواهد شد و بعد از مدتی از ساماندهی و قانونمند کردن عرضه نان می‌گویند و در نهایت اعلام می‌کنند که قیمت‌های جدید نان اعلام شده است و این «به‌روزرسانی قیمت‌ها» را صد درصد به نفع مردم اعلام می‌کنند چراکه به نظر آن‌ها با گرانی نان کیفیت نان سفره‌های مردم بهبود پیدا می‌کند؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد دولت افزایش نان را مصوب کرده و فقط برای اعلام آن منتظر یک فرصت است تا کمترین جو منفی و نارضایتی مردم را در برداشته باشد و از این ناحیه آسیبی به فضای انتخابات وارد نشود.

مردم متوجه کوچک شدن چانه‌های نان هستند و نسبت به گرانی و کوچک‌شدن قرص‌های نان معترض هستند.در مقابل نانوادار‌ها معتقدند هزینه‌ها از جمله نرخ دستمزد کارگر و هزینه آب و برق افزایش داشته است و نمی‌توانیم نان را با نرخ دو سال گذشته به مردم بفروشیم.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا